Denna serveringsflaska, eller vad nu rätt namn kan vara, påstås vara engelsk och tillverkad c:a 1880, den är 21 cm hög. Jag fick lite fördolt "skäll" av en samlarbekant att jag gav lite väl mycket för den i inköp, 200 kr. Min fråga, var det verkligen för mycket? Jag tycker väl inte det själv men jag är färgad i min bedömning av att jag tycker om saken.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mycket blått.
Collapse
X
-
Det är ju en underbar flaska, mättad blå nyans och en väldigt trevlig hänkel. Jag skulle nog vilja säga att det var ett helt schysst pris, inte alls för mkt, snarare bill.....säger jag som lätt lägger några hundralappar på semiantikt glas.
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Den som säger att 200kr är för mycket är nog ute och cyklar! Själv skulle jag
köpten om jag hittat den för 200kr utan att tveka.
Det är vad som kallas en " Bristol Blue decanter flask " och att den är
Engelsk är nog nästan hundra procentigt.
Dessa har varit populära under hela 1800-talet och att den skulle vara gjord
runt 1880 är nog svårt att säga.
Nu är jag inget stil expert, men jag får empir känsla på metallarbetet på den
och då skulle den kunna vara lite äldre än 1880.
Är den knackad LS?
Comment
-
Kanske äldre än jag tror?
Nix AF, ingen knack undertill.
Har faktiskt tänkt som BG, hur kan det se ut med Cognac i? Farao också, får väl göra en investering och tömma i äkta vara för att se hur det blir. Nyfikenheten har ibland ett pris.--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
-
Gunillas åsikt
är precis min. Jag tycker att är det som en samlarbekant vilken säger: Jag är allergisk emot blått glas!
För hans del kommer åsikten av att det är hart när omöjligt att se på blått glas om det är nytillverkat efter gamla förlagor eller om det verkligen är gammalt. Men utifrån rent estetiska synvinklar är det kanske lite väl "mycket" när man ser koboltblått glas, måttfullhet framför allt kan man inte ha som estetisk grundåsikt om man är förälskad i koboltblått???--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
-
Jag köpte en liknande kanna för 1 kr i vårt grannland i väst. Nåväl frakten blev 75 kr. Jag valde att sända säljaren en hundralapp.Ursprungligen postat av L.S.Denna serveringsflaska, eller vad nu rätt namn kan vara, påstås vara engelsk och tillverkad c:a 1880, den är 21 cm hög. Jag fick lite fördolt "skäll" av en samlarbekant att jag gav lite väl mycket för den i inköp, 200 kr. Min fråga, var det verkligen för mycket? Jag tycker väl inte det själv men jag är färgad i min bedömning av att jag tycker om saken.
Den är inte riktigt lika snygg som den LS har. men det är något liknande.
Jag knyckte bilden från auktionen (fy skäms på mig).
Återkommer med en bättre bild när varan anlänt.
Comment
Comment