Hej: Jag kommer ihåg honom men det var före jag började på bruket, Agda Rylander bodde där också vid samma tid, hon var på bruket när jag var där, det var i packen hon jobbade, hon bör ju varit släkt med han, huset är kvar,Jag ska kolla med någon om vad han jobbade med! Det finns snart ingen kvar och fråga av gamla stammen om bruket.Ingemar N
Det vore kul om du kunde hitta vad han jobba med och när, vad gäller Agda
vet jag inget jag ska fråga min svåger senare om det också är en släkting,
det verkar ju troligt.
Underbart vacker form och att hitta en flaska som är gjord i den är ju ett strå vassare.
Men en fundering är om verkligen formarna gjordes i vanligt gjutjärn. Det innehöll ju mer än 2 % kol och kunde även innehålla en del föroreningar. Jag tror inte att det gick att slipa och polera upp järnet så pass. Jag tror att det är ett smidesjärn som är mjukare att bearbeta. Jag skall läsa lite i mina skrifter om detta.
Jag hade en kompis som jobbade i mekaniska verkstaden i Flygsfors. Jag var med när de hade fått in en form till ett vanligt dricksglas som hade blivit skadat. De fyllde i skadan med svets och därefter bearbetade de formen med slipning och polering så den kunde användas igen.
mvh Lasse
Till viss del kan det nog vara så men... en hel del av dessa flaskor är ju hur dassiga som hälst så den formen dom gjordes i behöver inte ha någon speciellt fin yta. För min del tror jag inte på dessa dassiga, det finns för många och dom är för kass gjorda för att vara gamla.
För några år sedan hade varenda snubbe på marknad en sådan flaska.
Jag tycker i.of.s. att din båtyxa är fin 766, men den korniga bilden får stenen att se lite konstig ut.
Har du fyndort på den är den ju riktigt intressant.
Nej, det var en guldmetallfärgad etikett med svart text på. Jag tror inte att dessa är så gamla, kanske från 50-talet. jag har sett sådana etiketter med både rak och med lutande text på. Har även sett silverfärgade. Nyare etiketter är av transparent plast med antingen svart eller vit text.
Comment