Hej på er glassamlare! Ville visa en form här från Fåglaviks Glasbruk med Göteborgs lejonet på, jag köpte på Tradera en flaska (bild) med puntel-märke och kunde leda flaskan precis till denna form,lägger med några bilder till, jag var några år yngre då,om det är någon gammal uv som ser detta kanske vi har setts, en kul grej, när man granskar räfflorna på flaskans baksida ser man att det har varit någon typ av gravyr även där, men igelagt och nya vertikala räfflor gjorda, undrar hur dom kunde bearbetea järnet så på den tiden. Häls:Ingemar N
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lejonflaska med form!
Collapse
X
-
Intressant. Du menar att du har formen kvar?
Har du inte smugit undan någon liten smältugn också?
Kul att se alla verktygen. Om du får så mycket tid över någon gång att du ville förklara de olika verktygens funktion så skulle jag uppskatta det.
Hur gammal är formen, tror/vet du?Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Comment
-
Bearbeta formen... den är nog gjuten. Och skulle det vara någor speciellt med att göra en sådan form. Den är ingeting mot t.ex. slipning av jade. Nu tror vi att vi har varit duktiga när man gjort en form i järn.
Här är en yxa som har sådär 4000år på nacken, den kan man knaske bli imponerad av?
Comment
-
FD Glasblåsaren
Hej! Formen gick nog att gjuta,vad jag menar så har dom använt denna formen ex med mönster på båda sidorna (bilder) och sedan lagt igen mönstret och gjort ett nytt runt ca 1880, gjutjärn på tub fanns väl inte då, glasugnarna var lite svåra att flytta det kunde smältas 5-6 ton per natt i dom, verktygen får vi väl ta en annan gång. Häls: Ingemar NSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Handlar inte alltid om att bli imponerad. Har man intresse av gammalt glas och glasblåsning så har man och då vill man veta mera.Ursprungligen postat av 766Bearbeta formen... den är nog gjuten. Och skulle det vara någor speciellt med att göra en sådan form. Den är ingeting mot t.ex. slipning av jade. Nu tror vi att vi har varit duktiga när man gjort en form i järn.
Här är en yxa som har sådär 4000år på nacken, den kan man knaske bli imponerad av?
En gammal yxa ä´väl inget!Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Comment
-
De två flaskorna till höger vågar jag sätta en peng på att baksidan har haft texten ÖRNBERG & ANDERSSON och där under GÖTHEBORG. Håller i en sådan flaska precis nu. Den är i så kallat halvvitt glas, i detta fallet med en grön ton.
Inuti Fåglaviks priskurant från 1893 läser jag Axel Örnberg & Co. Har en kurant till där det på utsidan står: Örnberg & Anderssons Aktiebolag GÖTEBORG. Inuti denna har någon för hand textat: Fåglavik år 1900. Med ledning av dessa två kuranter verkar det naturligt att de ovan avbildade pluntorna är blåsta vid Fåglaviks Glasbruk. Men kanske inte alla, det Örnbergska företaget köpte tydligen in glasvaror från olika glasbruk och då kan man inte utesluta att dessa objekt även kan vara blåsta vid något annat sådant.
Ungefär år 2000 var jag i kontakt med Herrljunga kommun, bl.a. damen som byggt upp muséet om det kommuntillhörande Fåglaviks glasbruk, samt hembygdsföreningen i orten Fåglavik. Fick då under en eftermiddag fri tillgång till vad som fanns kvar av bruket men fann i princip ingenting utöver trasiga elektriska isolatorer och lampkupor. Vad som lockade en flasksamlare var förstås den delen av den enorma glastippen som hade lite äldre innehåll, men tji, därav fanns ingenting. Det hade krävts betydligt större resurser än mina, och kompisens, två plus två händer. En annan sak var också lockande, märkte Fåglaviks glasbruk sina medicinflaskor med namn eller någon typ av signatur. Medicinare fanns men ingen hade någon märkning, synd för det hade varit väldigt stimulerande att kunna attribuera någon av alla dessa medicinflaskor, vilka hela tiden dyker upp med diverse svårbegripliga märkningar.
Hirvi, stimulerande att en man med din bakgrund börjat frekventera glassidorna på detta eminenta och välskötta forum!--I de blindas rike är den enögde kung.--
Comment
-
LS har uten tvil rett med hensyn til Gøteborgs byvåpen - har sammelignet med en kopi jeg har liggende.
Når det gjelder Ørnberg, så var det 2 brødre som begge var glasshandlere - den ene i Gøteborg og den andre i Christiania. De var svogere med brukspatron Gustav Santesson på Eda Glasbruk og forøvrig også medeiere i bruket.
Comment
-
FD Glasblåsaren
Hej! Läste på om stadsvapnets historia, LS & LOM har rätt det är Göteborgs vapen lejonet håller i ett svärd och sköld med tre kronor,går att se att det har varit någon slags text på baksidan av flaskan, Örnberg & Andersson, det var Andersson som var med och fastnade med tåget i Fåglavik i en snödriva och fick gå, då såg han torvmossarna och bruket blev till! Medisinflaskorna på bruket hade ingen Fåglavikssynbål vad jag vet. Ingemar NSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
FD Glasblåsaren
Det går att se i min form på baksidan av flaskan (kolla bild) att det har stått något i en halvmåne upptill, något rakt på mitten, och halvmåne nertill, kan din flaska LS komma från denna omgjorda form tror du.Häls: Ingemar NSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Hirvi..................
Min systers mans farfar jobbade på Fåglaviksglasbruk, då han inte lever
idag så frågade jag istället min svåger när och med vad han jobbade.
Men han visste inte med vad han jobbade och var inte säker på när, men
trodde på 1950-1960-talet.
Min svåger är född 1959 och hans far på 1930-talet, så en gissning på hans
farfar är väl att han är född runt 1900 - 1910 någongång.
Hur som haver så var hans namn Sven Rylander, ingen som du jobbat med
eller vet vem det är?
Comment
-
FD Glasblåsaren
Hej: Jag kommer ihåg honom men det var före jag började på bruket, Agda Rylander bodde där också vid samma tid, hon var på bruket när jag var där, det var i packen hon jobbade, hon bör ju varit släkt med han, huset är kvar,Jag ska kolla med någon om vad han jobbade med! Det finns snart ingen kvar och fråga av gamla stammen om bruket.Ingemar NSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
Comment