Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orange skål med drakar, Reijmyre? Engelsk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Orange skål med drakar, Reijmyre? Engelsk?

Instinktivt tänkte jag England. Vid lite mer eftertanke tänkte jag på Reijmyres solflaska-liknande pjäser i orange. Vid lite efterforskning tänkte jag att jag nog inte hade en susning och då tänkte jag i vanlig ordning PES.

Så... bra tyngd, bra klang. Yttre, övre diameter 15.5 cm, höjd 9 cm. Slipad kant, ingen slipad puntel eller så.

M.v.h.
    Bifogade filer

Jag kan bara bidraga med att det INTE är Reijmyre.

Comment

Jag har haft en sådan i blått glas och tror t.o.m att jag frågat om den här på PES. Sök på drakar eller krokodiler.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kan dom komma från Flygsfors?
        I’m a real mean bitch!

Comment

Bekin: Tack!

Äjth: Lyckas dessvärre inte hitta inlägget; kan du erinra dig om du fick något vettigt svar?

Maria: Låter helt klart rimligt, inte minst sett till ytans struktur. Men dels kan jag bara erinra mig sådana med vit insida/underfång och sen tycker jag glaset känns mycket tjockare. Nu har jag å andra sidan inte sett så många Flygsforspjäser av den typen, mest bara lampor...

M.v.h.

Comment

Det var en sådan här vas jag tänkte på.
            Bifogade filer
            I’m a real mean bitch!

Comment

Ah,

En sån har jag ligger i en låda någonstans. I grönt vill jag minnas. Då vet jag det åtminstone. Tror f.ö. att du är helt rätt ute med drakskålen också.

Tack!

M.v.h.

Comment

Hur ser botten ut?

MvH
                Emil

Comment

Jo jag fick svar, Flygsfors o Berndt klingar bekant, möjligen.

Comment

Ett sent svar och fortfarande utan bilder (det är den där tanken - jag tar bilder om ett litet litet slag och svarar då - som alltid slår fel).

Emil: (1) Botten är... oslipad. Lite vattrad kan man säga. (2) Jag tänkte för ett slag inkräkta på min egen tråd med en "Bohemian" när du ändå var här Jag har nämligen länge misstänkt att en vas i klarglas som jag haft varit Saara Hopeas; till yta och botten exakt som hennes "Näppylä"-krukor och när jag då häromdagen hittade den i urtypisk Nuutajärvi-blå så trodde jag mig fått saken bekräftad. Men icke. Den har nämligen en liten guldfärgad Bohemian-etikett. Vet du vilken vas jag menar? (Jag kommer lägga in en bild, eh... snart).

Äjth: Flygsfors tror jag vi kan spika, åtminstone om Marias vas liksom min skål har en lätt mjölkig ton (som jag tycker mig ana). Men Berndt? I och för sig skiljer sig hans Tribal-serie mycket från vad jag förknippar med hans formspråk i övrigt men det här känns än mer fjärran... Men nog skulle jag gilla om skålen var hans...

M.v.h.

Comment

Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inlägg
                      Ett sent svar och fortfarande utan bilder (det är den där tanken - jag tar bilder om ett litet litet slag och svarar då - som alltid slår fel).

Emil: (1) Botten är... oslipad. Lite vattrad kan man säga. (2) Jag tänkte för ett slag inkräkta på min egen tråd med en "Bohemian" när du ändå var här Jag har nämligen länge misstänkt att en vas i klarglas som jag haft varit Saara Hopeas; till yta och botten exakt som hennes "Näppylä"-krukor och när jag då häromdagen hittade den i urtypisk Nuutajärvi-blå så trodde jag mig fått saken bekräftad. Men icke. Den har nämligen en liten guldfärgad Bohemian-etikett. Vet du vilken vas jag menar? (Jag kommer lägga in en bild, eh... snart).

Äjth: Flygsfors tror jag vi kan spika, åtminstone om Marias vas liksom min skål har en lätt mjölkig ton (som jag tycker mig ana). Men Berndt? I och för sig skiljer sig hans Tribal-serie mycket från vad jag förknippar med hans formspråk i övrigt men det här känns än mer fjärran... Men nog skulle jag gilla om skålen var hans...

M.v.h.
                      Jag minns ändå att svaret förvånade mig...

Comment

Ja, då är det ungefär som för mig nu; inte otänkbart men förvånande

M.v.h.

Comment

Om jag minns rätt så har jag sett denna skål med Smålandshyttans etikett samt Schott och då skulle den varit formgiven av Josef Schott under 1960-talet. Stämmer även med den stilen som han arbetade med.

Comment

Hehe...

Och jag som innan jag sett Marias etikettsmärkta vas kunnat gå ed på att min likadana men gröna var gjord av Schott. Så nu blir jag lätt förvirrad eftersom den helt visst är från Flygsfors. Men stilen är ju helt klart Schotts.

M.v.h.

Comment

Och här kommer den "Böhmiska" vasen. 15 cm hög, c:a 9 cm i diameter upptill. Visst kan du den här Emil?

M.v.h.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X