Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måttglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hittad på loppis så jag har ingen aning om ursprung tyvärr.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
      Hittad på loppis så jag har ingen aning om ursprung tyvärr.
      Tack för titten i alla fall!

      Ha det gott

      Lars F
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

      Comment


      • #18
        Visar här en färgvariant på Pers mätkanna. Den här är brunlila. Ett annat mätglas som väl inte är så gammalt, men lite trevligt, tycker jag. Märkt i botten med samma märke som finns målat vid måttangivelsen.
        Söffe
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Några fler bidrag till denna tråd
          Ett litet snappsglas och ett gammalt glas från Söderköpings Brunn. Vet inget om dessa så all info tas tacksamt emot
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Det står ju EJ KRÖNT MÅTT på mitt exemplar också.

            Färgen är svagt grön.

            Kul att se era versioner!

            Comment


            • #21
              Jag hittade också ett sådant här måttglas på loppis och googlade på "glasmått". Enligt Antikbyrån där, är glaset är ett skämt från 1970-talet. Fick inte till någon länk, men det är lättgooglat för den som är nyfiken.
              Bifogade filer
              Last edited by Olle M.; 2017-04-04, 21:27. Anledning: ett ord fattas

              Comment


              • #22
                Vadå "skämt" - varför är detta glas ett skämt? Jag har haft flera dylika, en del i ganska klart glas, något i lite gröntonad glasmassa. Själv tror jag det är blodigt allvar.

                Comment


                • #23

                  Comment


                  • #24
                    Ja tack - den där länken har jag redan sett...
                    Vad är det du vill säga nobe - att Arbetarbladet är ett sanningsvittne i frågan - eller vad?
                    Kan du inte komma med något i klartext i stället?

                    Dessa glasmått var vanliga i stärbhusen just då generationerna 1900-1910 etc, gick ur tiden. Alltså runt 70- 80-talen. Jag har misstänkt att dessa kan ha sålts under 30- 40-talen, då flera av de angivna måtten var i allmänt bruk och begreppet "krönt" var allmänt känt, och då 00- och 10-talisterna kompletterade sina hem.
                    Men för all del - om det är en sak från 70-talet som så selektivt har distribuerats - då kan ju skämtartikel vara möjlig.

                    Comment


                    • #25
                      Ja, det är möjligt att de även nytillverkats. Jag har en från min mormor som mamma väl minns från barndomen på 1950-talet. Den är dock sannolikt inte mycket äldre än så, troligen nyinköpt på 1940-talet.

                      Comment


                      • #26
                        Ja, det är möjligt att de även nytillverkats. Jag har en från min mormor som mamma väl minns från barndomen på 1950-talet. Den är dock sannolikt inte mycket äldre än så, troligen Click image for larger version

Name:	20170405_084152.jpg
Views:	1
Size:	58,2 KB
ID:	565117nyinköpt på 1940-talet.


                        Att det skulle vara skämt bara för att det är en blandning av gamla och nyare mått är ju ett felslut. Bara för att vi fick nya mått 1880 slutade de som lärt sig de äldre inte använda dem. Och på 1940-talet var många av recepten sådana som man lärt sig av sina föräldrar och far- och morföräldrar och angivna i de mått de en gång lärt sig dem i och det fanns ett absolut ett behov av att ange även sådana mått.

                        Jag vet att min mormor köpte den ny. Min mor är född 1943, kan dubbelkolla om hon minns exakt när den köptes. Tror dock att den är köpt så tidigt att hon inte kan minnas när den köptes. Mormor och morfar gifte sig 1938 men bodde hos morfars föräldrar fram till 1942 när deras villa var klar, jag gissar att den är köpt däromkring.
                        Last edited by FBQ; 2017-04-05, 09:07.

                        Comment


                        • #27
                          Hej

                          Jag vill gärna erinra om en måttenhet som fanns
                          för kaffe(och kanske annat) och då vikten av malt
                          kaffe (jo, jag är kaffeintresserad...)

                          Måttet fanns tidigt i Europa men för kaffe, kom det
                          kanske från Tyskland med kaffekvarnar och benämns
                          där "kaffeelot" ja, ett svenskt "lod".

                          I Sverige benämndes det vid 1900-talets början ett
                          "kaffemått" och motsvarade ett tyskt kaffeelot,
                          ca 15 gram. Jo, det användes också på svenska
                          väggkaffekvarnar.
                          Numera innehåller ofta ett svenskt "kaffemått" ca 7-10
                          gram, men ett "kaffeelot" i Tyskland nu, kan vara både
                          det mindre och det större måttet.

                          Jag har skrivit om detta, här i tråden om kaffekvarnar.

                          Hälsar
                          Staffan
                          Bifogade filer
                          Last edited by Staffan Kvist; 2017-04-05, 10:17.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                            Ja tack - den där länken har jag redan sett...
                            Vad är det du vill säga nobe - att Arbetarbladet är ett sanningsvittne i frågan - eller vad?
                            Kan du inte komma med något i klartext i stället?

                            Dessa glasmått var vanliga i stärbhusen just då generationerna 1900-1910 etc, gick ur tiden. Alltså runt 70- 80-talen. Jag har misstänkt att dessa kan ha sålts under 30- 40-talen, då flera av de angivna måtten var i allmänt bruk och begreppet "krönt" var allmänt känt, och då 00- och 10-talisterna kompletterade sina hem.
                            Men för all del - om det är en sak från 70-talet som så selektivt har distribuerats - då kan ju skämtartikel vara möjlig.
                            Förlåt mig
                            Jag försökte bara vara hjälpsam när Olle M inte fick in länken. Någon åsikt i frågan har jag inte

                            Comment


                            • #29
                              Tack nobe för länken! Jag kanske börjar bli senil. Undrar vem som tillverkade dessa glas.

                              Comment

                              Working...
                              X