Hittad på loppis så jag har ingen aning om ursprung tyvärr.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Måttglas
Collapse
X
-
Tack för titten i alla fall!Ursprungligen postat av luchur Visa inläggHittad på loppis så jag har ingen aning om ursprung tyvärr.
Ha det gott
Lars F- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
-
Comment
-
-
Ja tack - den där länken har jag redan sett...
Vad är det du vill säga nobe - att Arbetarbladet är ett sanningsvittne i frågan - eller vad?
Kan du inte komma med något i klartext i stället?
Dessa glasmått var vanliga i stärbhusen just då generationerna 1900-1910 etc, gick ur tiden. Alltså runt 70- 80-talen. Jag har misstänkt att dessa kan ha sålts under 30- 40-talen, då flera av de angivna måtten var i allmänt bruk och begreppet "krönt" var allmänt känt, och då 00- och 10-talisterna kompletterade sina hem.
Men för all del - om det är en sak från 70-talet som så selektivt har distribuerats - då kan ju skämtartikel vara möjlig.
Comment
-
Ja, det är möjligt att de även nytillverkats. Jag har en från min mormor som mamma väl minns från barndomen på 1950-talet. Den är dock sannolikt inte mycket äldre än så, troligennyinköpt på 1940-talet.
Att det skulle vara skämt bara för att det är en blandning av gamla och nyare mått är ju ett felslut. Bara för att vi fick nya mått 1880 slutade de som lärt sig de äldre inte använda dem. Och på 1940-talet var många av recepten sådana som man lärt sig av sina föräldrar och far- och morföräldrar och angivna i de mått de en gång lärt sig dem i och det fanns ett absolut ett behov av att ange även sådana mått.
Jag vet att min mormor köpte den ny. Min mor är född 1943, kan dubbelkolla om hon minns exakt när den köptes. Tror dock att den är köpt så tidigt att hon inte kan minnas när den köptes. Mormor och morfar gifte sig 1938 men bodde hos morfars föräldrar fram till 1942 när deras villa var klar, jag gissar att den är köpt däromkring.Last edited by FBQ; 2017-04-05, 09:07.
Comment
-
Hej
Jag vill gärna erinra om en måttenhet som fanns
för kaffe(och kanske annat) och då vikten av malt
kaffe (jo, jag är kaffeintresserad...)
Måttet fanns tidigt i Europa men för kaffe, kom det
kanske från Tyskland med kaffekvarnar och benämns
där "kaffeelot" ja, ett svenskt "lod".
I Sverige benämndes det vid 1900-talets början ett
"kaffemått" och motsvarade ett tyskt kaffeelot,
ca 15 gram. Jo, det användes också på svenska
väggkaffekvarnar.
Numera innehåller ofta ett svenskt "kaffemått" ca 7-10
gram, men ett "kaffeelot" i Tyskland nu, kan vara både
det mindre och det större måttet.
Jag har skrivit om detta, här i tråden om kaffekvarnar.
Hälsar
StaffanLast edited by Staffan Kvist; 2017-04-05, 10:17.
Comment
-
Förlåt migUrsprungligen postat av HgF Visa inläggJa tack - den där länken har jag redan sett...
Vad är det du vill säga nobe - att Arbetarbladet är ett sanningsvittne i frågan - eller vad?
Kan du inte komma med något i klartext i stället?
Dessa glasmått var vanliga i stärbhusen just då generationerna 1900-1910 etc, gick ur tiden. Alltså runt 70- 80-talen. Jag har misstänkt att dessa kan ha sålts under 30- 40-talen, då flera av de angivna måtten var i allmänt bruk och begreppet "krönt" var allmänt känt, och då 00- och 10-talisterna kompletterade sina hem.
Men för all del - om det är en sak från 70-talet som så selektivt har distribuerats - då kan ju skämtartikel vara möjlig.
Jag försökte bara vara hjälpsam när Olle M inte fick in länken. Någon åsikt i frågan har jag inte
Comment

Comment