Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måttglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Måttglas

    Används i mitt hushåll! Finns det några idéer om ålder och glasbruk?

    De angivna måtten är tekopp, kaffekopp, vinglas och spetsglas på ena sidan, på andra kvarter, 1/2 kvarter, jumfru och kubiktum. Desstuom i cl (krönt mått). En del grader kvar från formen vid örat som synes.
    Bifogade filer

  • #2
    Vilket härligt måttglas. Men jag vet inget om ålder eller glasbruk, men det bör ju vara svenskt. Gratulerar jag skulle gärna använda ett liknande i hushållet.
    DG

    Comment


    • #3
      Lite lustigt är att jag igår plockade fram ett mått jag skulle fråga om. Får bli en gemensam fråga. Ditt mått Per är klart bättre än mitt. Frågan är när dom är gjorda. Ditt mått har de gamla måttenheterna. Dessa försvann när litersystemet infördes 1878. Runt 1880 var de nya måttsystemet helt genomfört. Tycker mig se att du även har enheten centiliter på måttet. Min egen teori är att vid övergången och ett antal år därefter fanns båda systemen på mått som ditt och mitt. Det användes säkerligen kokböcker och recept med de äldre måtten. Kombinationen med det äldre och det nya systemet gjorde att det kunde mätas både i exempelvis kubiktum och centiliter. Med tiden försvann väl de äldre måtten och litersystemet tog över helt. Ditt mått är säkerligen äldre än mitt. Skulle jag gissa ålder på mitt så tror jag det är gjort en bra bit in på 1900-talet. Kanske gjort som nostalgimått.
      Kanske skulle tillägga att mitt mått även har Jumfru. Syns inte på bilden.
      Bifogade filer
      Last edited by Ulferic; 2010-03-08, 12:57.

      Comment


      • #4
        Vilket sammanträffande, Ulferic!

        Jo, mitt känns som äldre. Gissar försiktigt på 1910-20-tal. Det är ganska slitet i botten och hade när jag fick tag på det senast använts för penseltvätt. Ett styvt jobb att få den ren!

        Centilitrar finns med. Att kalla ditt för ett nostagimått känns lite avigt, det är säkert gjort för att användas på "riktigt". 1930- eller 1940-tal?

        Comment


        • #5
          De gamla måtten kaffekopp osv användes ju mycket länge i recept. Måttet matsked används ju än idag Ganska obestämt tycker jag Vi använder bara dessetskedar
          DG

          Comment


          • #6
            Hej Per och Lasse!

            Jag har visat denna måttillbringare i en tidigare tråd men visar den gärna igen.

            Denna är graderad med volym i deciliter för "våtvaror" samt graderad för vikt i gram för "torrvaror":socker, vetemjöl, florsocker, havregryn, mannagryn, potatsmjöl,makaroner, bönor & ärter och risgryn.
            Som synes kunde en husmor klara av att väga det mesta.

            Jag gissar att den är från 1930-40-talet, eftersom min mor använde den i köket, användes även som mjölktillbringare (det var lösmjölk på den tiden).

            Ingen märkning om tillverkare finns.

            Ha det gott!

            Lars F
            Bifogade filer
            - - - - - - - - - -
            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

            Comment


            • #7
              Lars F du hann före!!! jag hadde precis fotograferat min måttkanna för att lägga ut den Fast min är gröntonad

              Comment


              • #8
                Något för våra danska vänner. 5,5 cm. hög
                Bifogade filer
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                  Något för våra danska vänner. 5,5 cm. hög
                  troligen norska vänner i så fall
                  behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                  Comment


                  • #10
                    Sladden han skall alltid vara värst
                    DG

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                      Lars F du hann före!!! jag hadde precis fotograferat min måttkanna för att lägga ut den Fast min är gröntonad
                      Hej luchur!

                      Självklart vill jag (vi) se din måttkanna.
                      Vet du något om tillverkare och tidpunkt?

                      Lars F
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                        troligen norska vänner i så fall
                        Utlänningar som utlänningar
                        Gud gjorde några perfekta huvuden,
                        resten satte han hår på.

                        Comment


                        • #13
                          Från en krog, kanske?
                          Bifogade filer
                          Gud gjorde några perfekta huvuden,
                          resten satte han hår på.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
                            Används i mitt hushåll! Finns det några idéer om ålder och glasbruk?

                            De angivna måtten är tekopp, kaffekopp, vinglas och spetsglas på ena sidan, på andra kvarter, 1/2 kvarter, jumfru och kubiktum. Desstuom i cl (krönt mått). En del grader kvar från formen vid örat som synes.
                            Likadan som Din Per men den här är i klarglas, Din ser gröntonad ut eller...
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Min kanna står det Ej krönt mått på!
                              Bifogade filer
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

                              Comment

                              Working...
                              X