Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grogglas med fartyg på magen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det får du gärna göra!

Det verkar vara textrader ur sjömansschlagers t ex Fred Winters Släckta fyrar från 1923.

Genom att kolla när melodin skrevs borde man kunna få fram, vilket år de är tidigast tillverkade.

Här är den andra tråden...
    http://precisensan.com/antikforum/sh...E5n-Trelleborg...
    Last edited by Kaptenen; 2011-08-28, 00:48.

Comment

Hallå Kapten,
      Hade glömt den där tråden. Tack. God natt och so long...

Comment

Tusen tack Kim och Kaptenen!

Kul att få veta mer om glasen och texten på dem! Trevligt att du har så många glas Kim! Du får ställa den i dem i ordning så att de bildar en strof när gästerna kommer på besök.

Det finns alltså 12 kända skeppsglas med "vis"-text. Med hjälp av Kaptenens förslag på sjömansvisor har jag lyckats identifiera några kända visor. Det är lite oklart med årtalen på vissa låtar men om jag kollat rätt så skulle "Uti Rio, Rio de Janeiro" som spelades in 1938 eller "Samling vid pumpen" som spelades in 1945 (är osäker på att det är rätt låt då den inte är sjömansrelaterad) vara de senaste av visorna. Så slutet av 30-talet-40-talet kanske är bra datering för glasen.

1. Hej å hå jungman Jansson... Jungman Jansson, text/musik: Dan Andersson
        2. Varthän du stolte sjöman… Skeppet Skuldas undergång, text: Johan Rudolf Johansson
        3. En sjöman älskar havets våg.. En sjöman älskar havets våg, text: Gustaf Arthur Ossian Limborg
        4. Blånande hav… (Evert Taube?)
        5. Svenska sjömän, hallå… (?)
        6. Han for vida omkring…(?)
        7. Jag klarar alla släckta fyrar.. Släckta fyrar, text: Waldemar Dahlquist, musik: Fred Winter
        8. Det var en gång en sjöman.. Axel Öman, text: Waldemar Dahlquist, musik: Fred Winter
        9. Vi hade inga segel…Från Engeland te Skottland, text/musik: Nalle Halldén
        10. Samling vid pumpen...Samling vid pumpen, text/musik: Ulf Peder Thorvaldsson Olrog (ej sjömansrelaterad?)
        11. Rio, Rio, Rio de Janeiro... Uti Rio Rio de Janeiro, text: Gus Morris, musik: Kai Gullmar
        12. Det byggdes ett skepp... Albertina/Där byggdes ett skepp uti Norden, text/musik: Evert Taube

Jag har sammanfogat de två trådarna så att skeppsglasen blir samlade på ett ställe.
        Lägg gärna ut ett album med dina glas Kim!

Comment

Hallå Simco,
          Vilket jobb! Tack, roligt att veta. Men jag tror att Kaptens tips kan vara ett villospår för en gångs skull, eller kanske inte? Den där familjeseglaren med merconirigg kan inte vara tidigare än 50-talet. å andra sidan kan grogglasen ha tillverkats under ganska lång tid och det var väl vanligt att bruken byggde ut serien när den sålde bra.

Jo, jag lägger upp ett album mest för att det är kul med en komplett samling. Måste dock plåta om efter datorhaveri.
          Vi hörs..sailors....

PS. Hade faktiskt två kompletta uppsättningar, den andra fick min son i julklapp

Comment

Sista dansen. Får jag lov?

SVENSKA SJÖMÄN, HALLÅ

Det var en gång en sjöman… Han for vida omkring…

- Hej å hå jungman Jansson... Samling vid pumpen...Varthän du stolte sjöman…

Rio, Rio, Rio de Janeiro... Jag klarar alla släckta fyrar.

Det byggdes ett skepp...Vi hade inga segel…

¬En sjöman älskar havets våg.. Blånande hav…”

So long... return..
            Bifogade filer

Comment

Working...
            X