Hallå. Skepp ohoj. Glas är inte min starka sida men väl grogg. Har några grogglas med etsade skepp och annat flytetyg och undrar om någon har någonting att berätta om glasen. Höjd 145 mm. Varje glas har en liten devis, typ "Blånande hav..." eller "Det var en gång en sjöman...". (Liknande motiv och citat har jag på pluntor fast dom är mycket äldre). Här handlar det om mitten av 1900-talet (jfr Marconirigg på ett glas). So long
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Grogglas med fartyg på magen
Collapse
X
-
dom där glasen gillar jag, som gammal flottist och intresserad av båtar älskar jag allt som har med sjön att göra och jag tror att det är många som skulle vilja ha glasen att grogga medbehandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
man kan vara vildvuxen och legat i flottan och gilla sjön, du vet bara det finns motorerUrsprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå Harley, Trodde du var en vildvuxen typ, vägarnas konung. Skål. Motorburen ungdom blir lätt sjösjuka. Vi får se ballongen vaknar. So long.
helst 2 cylindriga med 45 graders vinkel
behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Grogglas från Trelleborg...?
Hallå igen,
Jag har tidigare frågat om dessa glas med "skepp på magen" och deviser
men kom inte sanningen på spåret. Var tillverkades glasen? En antikhandlare påstod att det var Trelleborgs glasbruk, han hade sett en etikett någon gång.
Min samling omfattar tio olika motiv, kan det finnas fler?
1. Hej å hå jungman Janson…
2. Varthän du stolte sjöman…
3. En sjöman älskar havets våg..
4. Blånande hav…
5. Svenska sjömän, hallå…
6. Han for vida omkring…
7. Jag klarar alla släckta fyrar..
8. Det var en gång en sjöman..
9. Vi hade inga segel…
10. Samling vid pumpen...
Någon som vet, kanske du Polsson. So long..
Comment
-
Dessa fanns med, jag skulle själv gissa 40-tal, men det är en gissning...Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg1. Hej å hå jungman Janson…
3. En sjöman älskar havets våg..
8. Det var en gång en sjöman..
9. Vi hade inga segel…
Comment
-
Dussinnet fullt
Hallå cjf,Ursprungligen postat av cjf Visa inläggTrelleborg stämmer, de finns i en gammal (odaterad) kurant jag har, och det finns åtminstone två till: "Rio, Rio, Rio de Janeiro..." och "Det byggdes ett skepp..."
Jag har funnit de två glasen och tror inte att det tillverkades fler än 12 olika motiv. Ett har etiketten kvar. Tack för hjälpen och so long..
Comment
Comment