Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jordfynd Fåglavik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jordfynd Fåglavik

Det var slitsamt att få hem denna 100 åring+-, det blir en utmaning att få ihop dessa 20-25 delar så att det blir en hel stor snabeldegel,
    (den har tak över sig) öppning ca 30cm, vikten är nog ca 150kg

Att hitta en sådan till i Fåglavik, troligen omöjligt,
    den är väl urarbetad, ringen ligger på botten i glasmassan.

Och så en fråga till er PESare, det är ju eldfast lera i degeln,
    har ni något förslag på någon massa som är stark att ha i alla fogar som blir
    om jag nu får ihop den och alla bitar är med
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Vilket kul jobb Du har framför Dig Hirvi till omväxling när Du inte jobbar med veden. Jag hittade en grej från en hytta hos mina föräldras hus när jag skulle plocka upp den så visade det sig att den hade spruckigt och var väldigt skör.
    Jag vet inte vad man skall använda för medel för att foga samman det. Det går ju inte med lera (om den inte placeras inomhus förstås) när den inte kan brännas. Tänker Du placera den på hembygdsmuseet.
    Lasse

Comment

Har inte tänkt på var jag skall göra av den Lasse,
      jag får nog inte ha den i köket, även om jag ville
      får se om det blir museet, kan ha den i stenpartiet,
      en vinterbonad låda över den på vintern,
      kakelfix kanske går
      Vad hittade du Lasse?
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Vet inte riktigt vad det heter Skall fota det nästa vecka när jag befinner mig söderut-
        Lasse

Comment

Stenlim

Hör med någon stenhuggare. Det lim som de använder till sten är stakare än själva stenen enligt en stenhuggare jag pratade med för ett tag sedan. Nu är det ju inte sten du skall limma men det går kanske med det ändå. De vet nog.
          Olle

Comment

Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
            Hör med någon stenhuggare. Det lim som de använder till sten är stakare än själva stenen enligt en stenhuggare jag pratade med för ett tag sedan. Nu är det ju inte sten du skall limma men det går kanske med det ändå. De vet nog.
            Olle
            Tackar för tipset Olle, det skall jag kolla
            Hirvi

Comment

Hej Hirvi
              Jag har nu släpat hem mitt fynd Den är i två delar men håller på att dela sig i tre. Den ser visserligen rätt hel ut där den står. Frugan tycker att jag släpar hem alldeles för mycket skräp från Småland.
              Vad just den här kallas vet jag inte, men det vet ju Du. Den är väl ca 20-25 cm tjock och lite konisk.
              Lasse
              Bifogade filer

Comment

Så där ja Lasse, det är ett slitande med alla delar till glasugnen

Din sten heter (stopp) (Stoppsten) den satt längst ned vid golvet i brottluckan som stod utanför varje degel som var i ugnar, i stopphålet kunde
                degeln vridas om den var hårt bränd åt ett vist håll, man lyfte även degeln där när den skulle bytas mm.

På bild, på kärran står ett brottlock, där kan man se i nederkanten som en halvmåne där din stoppsten satt.

Andra bilden, där alla glastrådarna hänger ut från anfånshålet, (höger)
                där kan man ana (stoppstenen) under glstrådarna nere vid golvet.
                Hirvi
                Bifogade filer
                Last edited by Hirvi; 2009-05-04, 09:33.

Comment

Här en av mina bilder från degelbyte på Bergdala i november 2006.
                  Denna var väl Sveriges sista rundugn - revs sedan av driftskostnadsskäl -
                  nu lär man ha två elektriska ugnar utefter väggen.
                  Ser inte riktigt tydligt, men anar en halvmånformad stoppsten nertill här.
                  Vad säger du Hirvi?
                  Bifogade filer
                  Last edited by Rebello; 2009-05-04, 12:09.

Comment

Fortsättningen:

Glasugnen öppnas - brottluckan rullas åt sidan på sin speciella vagn.
                    Deglarna behöver tas ut och ersättas av nya som väntar i den separata vedeldade ugnen.
                    Deglarna inne i ugnen hade använts sedan midsommar 2005.
                    Bifogade filer

Comment

Jodå Rebello där sitter stoppstenen som du anar,
                      vi hade två rundugnar, 7 deglar i en, 6 deglar i en, och så några vannor,
                      under min tid så var det Simonsson med sina gubbar från Nybro
                      som murade våra ugnar.
                      Hirvi

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                        Jodå Rebello där sitter stoppstenen som du anar,
                        vi hade två rundugnar, 7 deglar i en, 6 deglar i en, och så några vannor,
                        under min tid så var det Simonsson med sina gubbar från Nybro
                        som murade våra ugnar.
                        Hirvi
                        Imponerande stort på Fåglavik - synd att jag inte var där någon gång!
                        Ja dessa murargubbar minns jag från ungdomsåren på Strömbergshyttan.
                        Har för mig att ugnen murades om under semestern varje sommar.

Här ytterligare en bild från Bergdala:
                        bakom den stillebenmässiga skottkärran syns den ugn där de nya deglarna förvärmdes -
                        och man var stolt över att den eldades med ved som kördes fram på skottkärra som i gamla tider.
                        Undrar om den ugnen används nu också - när man har de nya elvärmda glasugnarna?

När jag tog denna bild på ankomstkvällen till Bergdala, då var smältaren och jobbade där inne i hyttan.
                        -- I morgon måste du titta in! Efter att vi arbetat ur deglarna med gjutet glas, så blir det degelbyte.
                        Jo det mindes jag ju vilket skådespel detta är - och det blev en fin bildserie nästa dag.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Rebello; 2009-05-04, 12:47.

Comment

Samma temperugnar hade vi till deglarna Rebello,
                          kul att du tog bilderna.
                          Hirvi

Comment

Skönt, Hirvi, att du tar fram och återuppväcker ur mitt undermedvetna, alla dessa glablåsarens benämningar:
                            snabeldegel, ringen, stoppstenen, brottluckan och brottlocket, anfångshålet, temperugnen (tempererugnen).

Som tack för det så tar vi ett par bilder till; och kanske blir det ännu någon glasblåsarglosa i retur.
                            En av de gamla deglarna ska köras ut till tippen på sin speciella vagn.
                            På degeln till vänster inne i ugnen anar man ett litet brottstycke ur den tunna kanten.
                            Det syns bättre på nästa bild, där brottlocket sätts tillbaka,
                            medan den första degeln körs ut - cirka tusengradig och balanserad i god fart över trägolvet(!).
                            Bifogade filer
                            Last edited by Rebello; 2009-05-04, 17:24.

Comment

Bra bilder Rebello, som det vore igår
                              Vi kan väl tillägga att jacket till vänster om anfånhålet
                              var till för att lägga in ny upptempererad ring i glasmassan,
                              dom brändes och blev tunna med tiden, gick i bitar,
                              då var det bara in med en ny ring.
                              Hirvi

Comment

Working...
                              X