Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

finfin skål på fot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• finfin skål på fot

Det blir mycket bilder idag, hoppas ni inte tröttnar alldeles på mig! Denna hittade jag också under min loppisrunda i eftermiddags.

15 cm hög tror jag, kanske 12 är lite dålig på det här med ögonmått.

Skarpt fint puntelmärke under och grant slitage längs kanten.

Men vad säger ni? Den är lite sned och den röda/rosa färgen har inte blandat sig tillräckligt så det finns både en fläck klarglas i skålen samt en massa små klumpar som tyvärr ser ut som bananflugor... Trodde den var riktigt skitig först!

Blev glad i alla fall, sällan jag hittar så fint rosa glas! Den ser lite naggad ut på bilderna men det är bubblor, den är helt hel och helt torr på bilderna..
    Bifogade filer

Vet inte riktigt vad du har för skål.
    Jag vet däremot att den tilltalar mig mycket. Rena fina former i kombination med balusterben och den rosaröda skålen. Riktigt vacker. Skulle man gissa på ålder så skulle nog jag gissa på 1900-talets början.

Comment

Den där skålen har själ..grattis

Comment

Håller med Kallin, vacker skål du hittat
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Roligt att ni tycker det!
          Alla mina vänner småler åt mitt fanatiska glasletande, allt vändande, klämmande, kisande, vägande. Men det blir ett beroende eller en längtan, vackert glas är som is och vatten och luft i fast form. Levande men ändå stilla, som ett ögonblick man trots allt kan hålla i handen. Vojvoj, flum på hög nivå men ja.. Hur förklarar man kärlek?

Comment

vackert glas är som is och vatten och luft i fast form. Levande men ändå stilla, som ett ögonblick man trots allt kan hålla i handen

En själsfrände månne.
            Precis så känner jag för denna plunta.
            Bifogade filer

Comment

Bra Sophie, vi behver yngre glasförmågor som tar över
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

helt underbar!!!!!

men visst är det lite konstigt att inte alla ser det vi ser i glas? jag tycker ju att det är så uppenbart...

Comment

haha hirvi! jag försöker lära mig så mycket jag kan! er visdom har verkligen berikat mig! trodde tidigare att det bara var män som kunde bli nördiga på det här viset, men icke!

Comment

Jag är oxå helförälskad i Kallins gröna flaska han visar, men hur många tycker som vi,
                    idag ångrar jag mig att jag inte gjorde dessa flaskor på halvpost mm,
                    men då när jag jobbade, hade man visat att man gjort en sådan då,
                    då hade dom undrat om man jobbat med glas i några veckor,
                    i regel såg sölarbeten ut åt det hållet, men så är det, tiderna förändras.
                    Hirvi

Comment

såg att ni pratade om sölarbete i den svarta tråden.. vad är det?

Comment

Glas e farligt beroendeframkallande..o precis Sophie du beskriver det på prick.

Comment

Ett sölarbete e väl om jag förstått rätt..något glasblåsaren gjorde på raster o efter arbetstidens slut..sånt efter eget huvud som inte tillhörde den ordinära produktionen

Comment

jag undrar om inte din skål är äldre än tidigt 1900 jag tror lars var lite försiktig där, jag skulle tro att den kan vara så tidig som början-mitten 1800 tal om man kollar anlöpningen mot foten och tjockleken på foten, men det finns dom som är riktigt duktiga på gammalt glas här på forumet så du får förhoppningsvis klarhet av ålder på skålen, och jag håller med dom andra att det är en riktigt läcker skål
                            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Tycker Engelsson beskriver sölarbete bra i korta drag!

På morgon gick inte att söla, ugnen skulle gå ned i varv till arbetstemperatur
                              vi började halv 7, kl 6 skulle man vara där och ställa iordning så pipan var i degeln halv 7.
                              Vid slutedax var i regel det mesta glaset slut, då skulle mängen in i deglarna så fort som möjligt, höja temp på ugnen, senare på kvällen när första ilägget smält ned lades det på ett nytt ilägg, då var deglarna fulla med glas på morgon.

Att söla var bara två raster på dagen, skulle man hinna med något
                              så fick man kasta i sig en smörgås och sedan träna, man väntade till mästarna lämnat bruket, sen fick man vara vaksam när dom kom tillbaka,
                              då skulle det se ut presis i verkstaden som när dom gick på rast,
                              jag har skrivit det förut, men många var helförbannade för att vi sölade,
                              vi gjorde slut på glaset, vi förorenade glaset i deglarna, vi drog glastrådar,
                              flyttade på deras verktyg mm
                              Men som sagt, glasblåsare ville dom att vi skulle bli, märkligt, men så var det.
                              Hirvi

Comment

Working...
                              X