Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

finfin skål på fot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tack för det Hirvi..och kanonrolig läsning som vanligt..har du inte redan skrivit en bok om din glasblåsartid så e det ett hett tips..o jag tecknar mig för första ex

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Tycker Engelsson beskriver sölarbete bra i korta drag!

På morgon gick inte att söla, ugnen skulle gå ned i varv till arbetstemperatur
      vi började halv 7, kl 6 skulle man vara där och ställa iordning så pipan var i degeln halv 7.
      Vid slutedax var i regel det mesta glaset slut, då skulle mängen in i deglarna så fort som möjligt, höja temp på ugnen, senare på kvällen när första ilägget smält ned lades det på ett nytt ilägg, då var deglarna fulla med glas på morgon.

Att söla var bara två raster på dagen, skulle man hinna med något
      så fick man kasta i sig en smörgås och sedan träna, man väntade till mästarna lämnat bruket, sen fick man vara vaksam när dom kom tillbaka,
      då skulle det se ut presis i verkstaden som när dom gick på rast,
      jag har skrivit det förut, men många var helförbannade för att vi sölade,
      vi gjorde slut på glaset, vi förorenade glaset i deglarna, vi drog glastrådar,
      flyttade på deras verktyg mm
      Men som sagt, glasblåsare ville dom att vi skulle bli, märkligt, men så var det.
      Hirvi
      jaha hirvi var du en sölig glasblåsare
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Ja det kan jag lova Harley, var nog en riktigt trägen
        rast och sölarbetare dom tidiga åren, fick mycket skäll då, men sedan ville dom att man skulle blåsa allting, då passade det, värst var nog när man tog över maskinerna i sliperiet på raster, där hade vi hyttgubbar inte att göra,
        det var smällar man fick ta, var ju nyfiken på att prova det mesta,
        sölarbetena man tog hem dom slipade man till själv i regel så att den kunde stå, en vas kanske, mm .
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Ja det kan jag lova Harley, var nog en riktigt trägen
          rast och sölarbetare dom tidiga åren, fick mycket skäll då, men sedan ville dom att man skulle blåsa allting, då passade det, värst var nog när man tog över maskinerna i sliperiet på raster, där hade vi hyttgubbar inte att göra,
          det var smällar man fick ta, var ju nyfiken på att prova det mesta,
          sölarbetena man tog hem dom slipade man till själv i regel så att den kunde stå, en vas kanske, mm .
          Hirvi
          kul att läsa hirvi och att du inte slet ut digoch självklart måste ju ni få vara i sliperiet vem vill ha en vas eller skål som vickar som en GB glassgubbe
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

På ett vis var det nog bra att träffa den generation glasblåsare som
            jag lärde mig hos, det var ett stort allvar på jobbet då, kan nog säga att det vände slutet på -60talet, stämningen blev lättare sedan.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

jätteroligt att läsa, hirvi!

Comment

Working...
              X