Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 En undran - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En undran

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En undran

Har länge funderat över varför rött glas är så mycket dyrare än annat färgat glas. Jag har diskuterat med flera människor om detta, men ingen verkar veta mer än att rött glas är dyrare att framställa. Vad är det i rött glas som gör det dyrare att tillverka?

I GLASBOKEN av C Hermelin-Elsebeth Welander kan man läsa att röd färg anses svårare at smälta och därför är dyrbarare.

I GAMMALT GLAS av Gunnar Lersjö står att röda färger köptes in i form av glasstavar av guldrubin eller kopparrubin.

Det står inte om det är det som gör det dyrare.

Comment

jag har hört att rött glas antingen innehåller guld eller kadmium (som är giftigt) som färgande ämne. därav det höga priset.
      hittade även ett svar från Ittala glasbruk om rött glas.

Karin Olsson, marknadskoordinator på Iittala skriver att fabriken svarar såhär:
      "The ruby red color needs reheating for the chemical reaction to produce the correct color (the color of the melt glass mass is yellow). NB! Contrary to a persistent belief, there is no gold in the red glass mass. Gold can be used to create red color, but the red color shade is then more pinky than ruby red. The red color, which Iittala uses has been manufactured with cadmium. The higher price is due to the manual labor and extra work caused by reheating and a very sensitive melting process of the color."

Comment

Tack Kecke och draken, då är jag lite klokare!

Comment

Här har jag svarat om Reijmyres röda glas. Svar nr 4.

Comment

I det röda glas som tillverkades vid Reijmyre glasbruk ingick från början guld som en del i mängen (råvaran). Guldet ersattes senare med selen som är ett icke metalliskt grundämne. Båda dessa komponenter var ganska kostsamma att inköpa och det är en del av förklaringen varför priset på röda glas var högre än på samma glas i andra färger eller ofärgad glasmassa. Dessutom krävdes en speciell ugnsatmosfär för att den röda glasmassan skulle få sin rätta färg.

Men för att de röda glas, som Reijmyre glasbruk blev så känt för, skulle få den djupa rubinröda färgen krävdes att glasämnet först fångades an, blåstes upp till en ballongformat ämne och fick svalna någon minut och därefter värmas upp igen innan det blåstes till sin slutliga form. Denna arbetsmetod innebar att det tidsmässigt tog längre tid att tillverka en produkt viket är ytterligare en faktor till att priset blev högre.

När man använde rött glas som underfång, d.v.s. rött glas innerst och klart glas ytterst behövdes inte glasämnet värmas upp men då uppstod ett annat problem. Rött glas hade en annan utvidgningskofficient än klart glas vilket gjorde att spänningar kunde uppstå. Därför blåstes ett provglas kl. 6.00 varje morgon och det glaset kunde testas kl. 9.00 efter att det avkylts under 3 timmar. Om resultatet var OK kunde produktionen pågå under de 5 timmar av arbetsdagen som återstod.

En annan aspekt är den kommersiella, är man ensam på marknaden om en produkt som efterfrågas av kunderna så kan priset på varorna bestämmas av producenten, detta kan man inte bortse ifrån.

Hoppas min förklaring innebär att forumets besökare fått lite mer kunskap om rött glas.
            Last edited by bekin; 2009-03-07, 21:03.

Comment

Working...
            X