Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rööt glas - Ursprung? [ID:Reijmyre, "Dagny"]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Rööt glas - Ursprung? [ID:Reijmyre, "Dagny"]

Hej,

Undrar över det här glaset... Djupröda glas för ju tankarna åt Rejmyre, M Bratt el kanske Björn Trädgårdh.. Men jag känner inte igen den här modellen? Det är knappt 10cm högt. Om någon vänlig själ har kuranten å kan kolla upp om den här modellen fanns i sortimentet är jag evigt tacksam.

Tackar på förhand!

CVH
    Bifogade filer

Ingen som har några förslag? Har sett att det finns två typer av "tumbler" från Reijmyre som är snarlika, men vad jag kan se är det inte samma modell.. Bilder finns på www.glasboden.nu.

Har läst någonstans att det var ett visst hemlighetsmakeri på glasbruken kring recepten på just denna djupröda färg, alltså inte helt lätt att fa fram...
    Någon som vet om det var något annat glasbruk som lyckades? Finns det alltså några andra bra kandidater? Jag har sett finska röda tumblers, design Kaj Franck, men dessa var mer trattformade..

Hoppas någon vet något!

Mvh
    CVH

Comment

ta en bild från sidan och skriv måtten det kan vara ett glas ur timo sarpanevas i-glass serie
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Det här är nog Reijmyre. Jag har nio likadana glas, 8,5cm höga, som jag tror Bratt är formgivare till. Kanske signaturen Bekin kan komma in med sina kunskaper och svara.
        Så här står det i häftet om Monica Bratt "Rubinglaset var Reijmyres specialitet på 1950-60 talet. Förklaringen till att Reijmyre kunde tillverka rött glas med en vackrare rubinnyans än något annat glasbruk var dels den "hemliga" glasammansättningen dels framför allt, att Reijmyres glasblåsare hade byggt upp en speciell teknik att behandla glasmassan med kylning och uppvärmning under bearbetningen." (Lennart Rosén i Utpast i glasriket 1983).
        Last edited by Kolmårdstrollet; 2009-02-26, 19:01.

Comment

glaset finns inte med i rejmyres katalog över monika bratts produktion
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Det är Björn Trägårdh som gjort glasen givetsvis. De jag tänkte på. Men det vetesjutton om det är samma glas som ovan?

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
              http://www.modernamagnus.se/VansterM...Selterglas.htm
              Det är Björn Trägårdh som gjort glasen givetsvis. De jag tänkte på. Men det vetesjutton om det är samma glas som ovan?
              jag TROR att det är i-glass timo sarpaneva

Comment

Det röda seltersglaset är troligen från servisen Dagny som tillverkades vid Reijmyre glasbruk och finns med i produktkatalogen från 1962.
                Vem som formgivit servisen känner jag inte till.
                Bifogade filer
                Last edited by bekin; 2009-02-26, 20:08.

Comment

Tack bekin. Jag visste att du visste.

Comment

Tack för alla svar. Måtten är alltså 8.5 cm högt, knappt 6 cm som bredast. Det ser ju ut att stämma med Dagny. Det vore ändå intressant att se någon bild på dessa "i-glass" av TS om det finns någon websida eller så...?

Comment

Glasen av Sarpaneva finns i flera varianter och är lite mer distinkta i formen. Har heller aldrig sett dem i rött.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

Comment

Working...
                      X