Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erkki Tapio Siiroinen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

kan det vara så att det finns en äldre pressglasmodell som heter barokki oxå? på sidan om gammalt pressglas finns den med som barokki(sidan finns i länkarkivet)och att ETS sneglat bakåt och gjort en lite anorlunda modell barokki? riihimäki tillverkade ju tidigt pressglas
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Så du menar att ursprunget ändå skulle vara finskt...jag vet faktiskt inte Harley..om jag ska vara ärlig så känns inte detta som finsk formgivning för mig, vare sig senare eller tidigare..det finns de som påstår sig sett den med polsk etikett

Comment

Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
        kan det vara så att det finns en äldre pressglasmodell som heter barokki oxå? på sidan om gammalt pressglas finns den med som barokki(sidan finns i länkarkivet)och att ETS sneglat bakåt och gjort en lite anorlunda modell barokki? riihimäki tillverkade ju tidigt pressglas
        Man kanske inte ska lita allt för mycket på denna tyska sida med tanke på att Reijmyre listas som finskt glasbruk.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
          Man kanske inte ska lita allt för mycket på denna tyska sida med tanke på att Reijmyre listas som finskt glasbruk.
          http://www.pressglas-pavillon.de/2fi.../finnland.html
          nej det har du rätt i balonggrevenmen men man måste ju börja någonstans att nysta och dom här skålarna är ett mysterium och att riihimäki var tidiga med pressglas är ju ett faktum
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

När jag köpte en av dem var den fumligt märkt med Iittala. På Tradera finns nu ett ljusblått lock i opalglas(?) som sägs vara Riihimäki. Går ut vid 16.33 i dag.

Nu är ju min enda "bildning" i sammanhanget att jag tillbringar alldeles för mycket tid på nämnda marknadsplats men finskt upphov bakom dessa skålar känns inte alls avlägset tycker jag, sett till formspråket.
            Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

Comment

Ursprungligen postat av Dex Visa inlägg
              När jag köpte en av dem var den fumligt märkt med Iittala. På Tradera finns nu ett ljusblått lock i opalglas(?) som sägs vara Riihimäki. Går ut vid 16.33 i dag.

Nu är ju min enda "bildning" i sammanhanget att jag tillbringar alldeles för mycket tid på nämnda marknadsplats men finskt upphov bakom dessa skålar känns inte alls avlägset tycker jag, sett till formspråket.
              Det e just formspråket som rimmar illa tycker jag..o jag har då rakt av ingen bildning..bara ett finskt hjärta*L*

Comment

Misstänker att den du köpte försökte passera som Iittalas populära "Maribowl". Jag anar att det är denna skål som spökar när det gäller "Barokki" också.

"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

Comment

nu blev jag nyfiken hur var den märkt ittala?

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                    Misstänker att den du köpte försökte passera som Iittalas populära "Maribowl". Jag anar att det är denna skål som spökar när det gäller "Barokki" också.

nej ballonggreven den skålen du visar bild på är inte inblandad det är en helt annan skål vi diskuterar jag har min nerpackad annars skulle jag lagt ut ett foto

Comment

nej ballonggreven den skålen du visar bild på är inte inblandad det är en helt annan skål vi diskuterar jag har min nerpackad annars skulle jag lagt ut ett foto
                      Jag vet att vi diskuterar en annan skål. Men jag visar denna kända och populära iittalaskål eftersom den påminner om skålen som diskuteras.
                      Konfucius

Comment

nu blev jag nyfiken hur var den märkt ittala?
                        Hm, ber om ursäkt för att jag var oklar där. Menar att försäljaren hade skrivit Iittala på prislappen, inget annat.
                        Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

Comment

Jo, dels påminner den ju lite om Maribowlen men även om sådant som Tamara Aladin gjort, tycker jag. Och kanske Heikki Orvola?

Comment

Hej!
                            Min vas måste ju tillhöra denna serie, men den har små rundlar också och diamantmönstret, jag har lagt ut den på tradera med ett frågetecken för jag blir inte klok på denna heller!
                            Bifogade filer

Comment

Tog upp denna gamla post för det tycks vara ett mysterie ännu överallt...
                              Ville bara bekräfta att det ursprungliga skålet inte är finskt.

Och att vasen här ovan inte hör till samma serie utan den kommer från Tschekoslovakiens Sklo Union och serien heter "Praha" .

Comment

Och så kom de här upp igen en gång. Tyvärr är detta en bra exempel på hur fel information sprids på nätet. De diskuteras på alla möjliga forum men ändå ingen ännu vet varifrån de kommer.:/

Jag vill bara addera (om det nu skulle hjälpa till)
                                Ursprungligen postat av guygil Visa inlägg
                                dom är 21cm hög och ca 18 i diameter
                                Det finns också en stor tårtfat på fot i serien. 11cm hög och 30cm i diameter.

Färger finns flera: Klar, rosa, amber, oliv, grön, turkos, blå, mörk röd och mörk brun
                                har jag träffat.
                                Last edited by pik; 2011-07-22, 17:51.

Comment

Working...
                                X