Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erkki Tapio Siiroinen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Erkki Tapio Siiroinen?

Har 2 skålar som ofta förekommer i handeln, enda skillnaden är att mina har lock? För visst är det väl Siiroinen som designat dessa? Även om jag har uppgifter att dom skulle vara äldre än så?
    Hur vanligt är det med lock på hans modell av denna skål?
    Tacksam för hjälp
    Bifogade filer
    Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete.

skålarna är ETS och ur serien barokki se designlasi
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

NEEEeejj......jag tror INTE det.

Comment

det har diskuterat MASSOR om vad serien heter och vem som står bakom dom. Jag kommer att följa tråden med spänning då vi har 2 av de större skålarna

Comment

Hur stora är de större?

Comment

Enligt äldre generationer skulle dessa vara gammalt pressglas från tiden runt 1880, men som sagt jag vet inte, på visst sätt liknar dom barokki. Jag hade tidigare en större skål men utan lock, så dom stod till prydnad med den stora i mitten och dessa 2 små på sidornaBarn-barnen tog dock kål på denna tyvärr

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
              Hur stora är de större?
              dom är 21cm hög och ca 18 i diameter

Comment

De stora har jag inte sett tidigare. De små är ju desto vanligare.

Comment

Här är bilder på Barokki:

"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

Comment

Om detta är barokki som jag absolut inte tvivlar på. Vad kan då den andra modellen vara? Kan det stämma att den är frän 1880 talet?

Comment

Det svar jag fått när jag undrat runt..så ska de vara polska..men jag vet inte med säkerhet.

Comment

Jag väntar också med spänning på detta problems lösning.
                        Tills vidare så säger dock min magkänsla att de här skålarna inte är speciellt gamla.

Comment

Har sett en sån lockförsedd rackare i ljusblått opalglas..

Comment

Tanten som hade dessa dog 1955 och hon har garanterat inte köpt dem under sin ålderdom ;-))

Comment

Jag har en lockvariant i mörkblått glas samt en utan lock i vitt opalglas.

Är också intresserad av dess ursprung! Märkligt att det är ett sådant mysterium. Jag trodde också att det var Barokki, just eftersom den myten florerat på nätet.
                              Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

Comment

Working...
                              X