Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag har nu efter en viss vånda....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hittade idag ett glas av den typ som vi hade hemma när jag var barn på 50-60-talen. Mor min sa att dessa var senapsglas. Nu vet jag inte om jag har missat något i diskussionen här för Sladdens länk funkade inte för mig. Men det är klart att det fanns andra senapsglas än detta.

Olle
    Bifogade filer

Comment

Hallå Olle, Där har vi den klassiska förpackningen från 60-talet. Kan kanske vara kul att veta att Slotts ofta tog fram nya tillfälliga modeller inför jul. Dessutom hade man ett flertal olika senapsprodukter, lokalt anpassade, men jag tror att förpackningarna för en produkt var lika över hela landet.
      So long....

Comment

Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
        Hittade idag ett glas av den typ som vi hade hemma när jag var barn på 50-60-talen. Mor min sa att dessa var senapsglas. Nu vet jag inte om jag har missat något i diskussionen här för Sladdens länk funkade inte för mig. Men det är klart att det fanns andra senapsglas än detta.

Olle
        Har sparat en bild från Tradera med dessa sejdlar.
        Just din verkar ju vara från Slotts.
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Olle, Där har vi den klassiska förpackningen från 60-talet. Kan kanske vara kul att veta att Slotts ofta tog fram nya tillfälliga modeller inför jul. Dessutom hade man ett flertal olika senapsprodukter, lokalt anpassade, men jag tror att förpackningarna för en produkt var lika över hela landet.
          So long....
          Tackar för dessa återblickar! Nu funderar jag faktiskt på att köpa ett par till.

Olle

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
            Har sparat en bild från Tradera med dessa sejdlar.
            Just din verkar ju vara från Slotts.
            Ja, den etiketten får man väl betrakta som teknisk bevisning.
            Tack för detta svar.

Olle

Comment

Hallå alla senapsdyrkare,
              Jag har väldigt svårt att tro att Slotts plockade fram förpackningar i färgat/tonat glas, det vikiga var ju att exponera produkten och då berättade färgen på senapen vilken typ/kvalitet sejdeln innehöll. Gamle reklamchefen skulle aldrig ha gått med på det. So long... och poängen var ju att husmor (på den tiden) samlade på glasen och att Slotts enkla dricksglas under 70-80-talet var landets mest sålda.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå alla senapsdyrkare,
                Jag har väldigt svårt att tro att Slotts plockade fram förpackningar i färgat/tonat glas, det vikiga var ju att exponera produkten och då berättade färgen på senapen vilken typ/kvalitet sejdeln innehöll. Gamle reklamchefen skulle aldrig ha gått med på det. So long... och poängen var ju att husmor (på den tiden) samlade på glasen och att Slotts enkla dricksglas under 70-80-talet var landets mest sålda.
                Hmm... Fast jag kan inte minnas att jag har sett dessa glas annat än tonade.

Olle

Comment

Jag är inte så säker på att glaset är avsiktligt tonat, det är den tjocka massan som gör att glasets naturliga färg framträder tydligare.
                  Just på 50-60-talet var man inte så noga med avfärgningen av bruksglaset och det fick därför ofta en grön/brun färg. Det är ganska tydligt på Kallins bild.

Som arbetande på ett glasbruk som tillverkar åt Slotts fortfarande kan jag också säga att just senap är en av få produkter som tål mycket färg i glaset, det syns inte sen när burken är fylld.

Comment

Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
                    Hmm... Fast jag kan inte minnas att jag har sett dessa glas annat än tonade.

Olle
                    Nej, jag syftade inte på de äldre sejdlarna utan de modernare och framför allt dricksglasen. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                      Jag är inte så säker på att glaset är avsiktligt tonat, det är den tjocka massan som gör att glasets naturliga färg framträder tydligare.
                      Just på 50-60-talet var man inte så noga med avfärgningen av bruksglaset och det fick därför ofta en grön/brun färg. Det är ganska tydligt på Kallins bild.

Som arbetande på ett glasbruk som tillverkar åt Slotts fortfarande kan jag också säga att just senap är en av få produkter som tål mycket färg i glaset, det syns inte sen när burken är fylld.
                      Hallå Legion,
                      Senap trivs bäst i keramikburkar, för att slippa UV-strålningen. Det är möjligt och kanske trovärdigt att man "slarvade" och att glaset blev tonat men jag tror fortfarande inte att Magics sejdar är beställda av Slotts. Varför? Jo, reklamchefen (vars namn inte vill nämna här) skulle inte godkänna leverans
                      av missfärgat gods. Vilket bruk jobbar du på? Och har ni jobbat för Slotts/Cadburry sedan 50-talet måste man applådera. So long...
                      Last edited by Kim von Platen; 2010-01-02, 22:47.

Comment

Jag tror inte heller att de gröna sejdlarna som inleder denna tråden är för senap, det var de andra jag menade.

Angående glasets avfärgning handlar det inte om slarv utan om rent ekonomiska hänsyn, det är otroligt kostsamt att göra glaset vitt, så även idag.

Comment

Working...
                        X