Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Jag har nu efter en viss vånda.... - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag har nu efter en viss vånda....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag har nu efter en viss vånda....

Faktiskt insett att det finns väldigt charmigt pressglas, fann dessa 2 i veckan och var bara tvungen att införskaffa dem... den ena har en stor orenhet i glaset som synns väl på bilden... och glasmassan är väldigt "levande intressant på dessa"
    Bifogade filer
    The future is unwritten lets create tomorrow

Är själv lite förtjust i sejdlar, den här tunga varianten ser man då och då. Trevliga.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

japp de är riktigt tunga tingestar dessa

Och Sejdlar är alltid trevliga saker, har dock ej allt för många men några st i alla fall. Kan inte ni som också har Sejdlar posta lite bilder på era ?

/ Mrmagic
      Last edited by mrmagic; 2009-01-30, 16:24.

Comment

Leta i dessa trådar.

Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
          Ja du Sladden, vi har fyllt många trådar genom åren
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Huvva
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

jadu sladden det fanns lite att gå igenom

många trevliga sejdlar...

Comment

Ursprungligen postat av mrmagic Visa inlägg
                Faktiskt insett att det finns väldigt charmigt pressglas, fann dessa 2 i veckan och var bara tvungen att införskaffa dem... den ena har en stor orenhet i glaset som synns väl på bilden... och glasmassan är väldigt "levande intressant på dessa"
                Jag tycker modellen ser ut som de sejdlar som såldes med senap i på 40-50-talet. Sju Ess, Senap Som Smakar Som Senap Skall Smaka. Dock kan jag inte minnas att färgen på glaset såg ut som dina.
                Söffe

Comment

Tack för informationen gällande senap

Jag har några sejdlar glas / som jag tror an vara senaps glas, tar en bild eller två vid tillfälle under veckan..

Comment

Jag tycker modellen ser ut som de sejdlar som såldes med senap i på 40-50-talet. Sju Ess, Senap Som Smakar Som Senap Skall Smaka. Dock kan jag inte minnas att färgen på glaset såg ut som dina.
                    Söffe
                    Hade för mig just att dessa var senapsglas, och just från ungefär den tiden, men kunde inte minnas fabrikatet, och tänkte att det nog måste finnas någon här på PES som mindes dem om så var fallet... Har sett dem ofta på loppisar, och de finns även i lite andra färgtoner - kanske har de sålts i olika färgtoner under olika tider?
                    Har inte så många att fråga om sådant längre... skall leta lite och se om jag hittar några gamla annonser...

Comment

Väldigt sent svar men i alla fall

Tror inte att sejdlarna som nämndes eller visades på dessa bilder är senapsglas, de skall vara lite rundare i formen, mörkare glas massa och lite annorlunda i handtag mm.

Comment

Sejdlarna på bilderna minns inte jag från den tiden, utan de vi hade hemmavid och som morsan sparade på när senapen var uppäten hade en sådan form som träsejdlar ibland har. De var bredast i basen och smalnade av uppåt. De var ung. 10 cm höga och färgen var något mörkare. Har inga av dessa "sejdlar" kvar tyvärr, men de har börjat dyka upp på allt fler loppisar har jag lagt märke till.

Olle

Comment

Så klar det är senapsglas - en storsäljare från 1950-talet och kanske in på 60-talet. De har varit ganska frekventa i begagnatsvängen de senaste decennierna.
                          De lite blåaktiga och de ganska bleka är vanligast men de finns också i en en läckert grönaktig nyans. I folkhemmets barnrikeområden var det nog ganska vanligt med dussinet fullt av dessa i köksskåpen.
                          Last edited by HgF; 2010-01-01, 23:53.

Comment

jag tycker oxå det ser ut som ölstop med perfekt gjort tumgrepp i handtaget när man skall hiva en bira
                            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Hallå, botten upp,
                              Tror inte att sejdlarna kommer från Slotts i Uppsala. Jobbade som reklamsnubbe med senapen från tidigt 60-tal och då fanns inte den sejdeln ens med på bild i styrelserummet. Kul med slogan, den hade fallit mig ur minnet. So long...

Comment

Working...
                              X