Lite mer info, hittar ibland gamla auktionskataloger med intressant innehåll, här en Cremekopp med lock tillskriven F Opitz och Strömbäcks glasbruk från SA konstglasauktion i Hovmantorp 1997 och så sex punchmuggar från Bukowskis Höstauktion 95.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mugg från Strömbäcks GB
Collapse
X
-
Jag fyndade denna pokal på Antikmässan i Hudiksvall i går.
Redan när jag tog i den tyckte jag att den kändes gammal och vacker, med massor med lusor i glaset, särskilt i botten, fin lavendelblå färg och handmålad dekor. Säljaren sa även han att en "antikexpert" kikat på den och sagt att den var "Empir från tiden". Även om jag inte kan särskilt mycket om glas så betvivlade jag inte detta.
Som tur var så har Hirvi precis lärt mig att om det är sprängd kant behövs inga puntelmärken, därför behövde jag inte heller pga detta, avsaknad av puntelmärke, betvivla ålder.
Det finns många charmiga detaljer såsom den extra glasplutten på foten, ojämn glasmassa, sliror och orenheter, men häftigast av allt är när man håller upp locket eller underdelen mot ljuset. då syns det att glasmassan är långt ifrån helt opakt, pokalen blir lysande lila. Pokalen är gjord i tre delar, foten för sig samt skålen och locket med ganska råa kanter.
Jag hade det benvita glaset från Strömbäcks Glasbruk i bakhuvudet, men har aldrig sett blått opalinglas förut. På Epok Antiks hemsida hittade jag dock denna text.
"Viktigt för Strömbäck var att Ferdinand Opitz anställdes 1794 och glassliparen Moses Jakobsson anställdes år 1800. Strömbäcks glasbruk slutade först år 1879 efter ett flertal ägarbyten...........Ett mindre antal glasföremål av blått och benvitt opalinglas tillverkades efter det att Ferdinand Opitz började på Strömbäck glasbruk.
Det benvita glasets färg fick man genom att blanda in tennoxid eller brända ben. Strömbäcks benvita glas är
nästan alltid dekorerat med blommor i svart och guld."
Vad tror ni, har ni sett detta blå opalinglas förut och tror ni att det stämmer med Strömbäcks?
Efter lite letande på nätet fann jag även denna pokal med samma modell som min, förutom foten, tillskriven Strömbäcks Glasbruk på Bukowskis Market:
Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...
Bombarderar här med bilder:
Last edited by simco; 2012-04-17, 12:20.
Comment
-
Tack så mycket Lars!
Kul att du också gillar den!
Såg att du också tagit en bild på en vit sejdel genom solljus, det blir verkligen häftiga effekter i glaset. Jag blev lite paff när jag upptäckte det, skulle kolla kanten vid fönstret och vips blev pokalen lila.
Comment
-
Tack ska ni ha Hirvi och Surmasen!
Surmasen; Nästa gång får du ställa en påminnelse med alarm i mobilen, kikade efter dig!
Hirvi; Tack så mycket, det var faktiskt din förtjänst att jag totalt struntade i att det inte fanns något puntelmärke.
Jag ska mäta och ta bilder på benets fäste vid skålen imorgon när det är ljust.
Riktigt kul att få fin respons!
Comment
-
Tack Äjth!
Visst är det kul med fynden som är lite speciella!
Hirvi; Nu har jag försökt ta bilder på fotens fäste, det var inte del lättaste, då kameran hela tiden ville fokusera på annat. För mig ser det ut som att foten och/eller skålen varit värmda och att man pressat ihop delarna och använt något verktyg och drivit skarven? En helt amatörmässig analys, men hoppas att bilderna kan avslöja hur för er som är kunniga.
Skarven känns mjuk i övergången,det finns inga glipor, men med ett litet "spår"/ "rand", inte som att den skulle vara tillverkad i ett stycke, om ni förstår vad jag menar. Här kommer några bilder, kunde inte avgöra vilken som blev bäst.
Höjden är 24cm, med locket.
Comment

Comment