Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstake mitten 1800-tal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jodå, benvita och gröna finns också med. En grön har jag aldrig sett och din vita är den första. De i klarglas är ju ganska vanliga men så var de också 10öre billigare

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
      Jodå, benvita och gröna finns också med. En grön har jag aldrig sett och din vita är den första. De i klarglas är ju ganska vanliga men så var de också 10öre billigare
      Undras om den gröna är i grönt klart eller opakt? Lite närbilder. Den här gröntonen, vad kommer den sig av? Skägget vid basen är klart, inte vitt som jag trodde det skulle vara. Ytan verkar nästan isglaserad.
      Bifogade filer
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag skulle gissa på klargrön men det får framtiden utvisa när någon visar upp en här.
        Din vita ser trevlig ut när den skiftar i grönblått, ser nästan ut som den vore gjord av is.
        Att skägget är klart kanske beror på att det är så tunt, det verkar som om glasmassan i just denna ljusstake är halvgenomskinlig.

Comment

Grattis Äjth till en fin stake !
          Jaken går väl vidare på en grön nu väl?

Comment

Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
            Grattis Äjth till en fin stake !
            Jaken går väl vidare på en grön nu väl?
            Tack! Ngn jakt blir det väl inte, men springer jag på en så vill jag nog gärna ha med den hem, men jag känner att det beror liiiite på vilken färgnyans det är fråga om och vad totalintrycket blir, OM det kommer att hända.

Comment

Det blev en stake på lunchen.......

Denna 24 cm vackra skapelse hittade jag på lunchpasset idag.
              Tyvärr bara 1, tycker mig ha sett modellen tidigare men minns inte var.
              Någon som kan tänkas veta ?
              Lite gjutskägg o dylikt så den bör ju inte vara direkt ny....
              Bifogade filer

Comment

Jag vill också göra ett pressglasljusstaksfynd!
                Har aldrig hittat ngn. sådan. Vare sig i Småland eller någonannanstans.
                Här i Småland kanske det inte är så underligt att de inte finns.
                Menigheten var väl inte så upplyst då det begav sig.
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

Comment

Denna 24 cm vackra skapelse hittade jag på lunchpasset idag.
                  Tyvärr bara 1, tycker mig ha sett modellen tidigare men minns inte var.
                  Någon som kan tänkas veta ?
                  Lite gjutskägg o dylikt så den bör ju inte vara direkt ny....
                  Här var det visst :

Comment

Ibland är Själv bäste dräng, det kan jag känna igen.
                    Stiliga stakar!!

Comment

Jag vet inte vilken av trådarna jag ska skriva i men jag bestämde mig för den här som verkar mest aktuell.

När jag stod och plåtade ett par ljusstakar för försäljning häromdagen tyckte jag mig nämligen plötsligt känna igen dem. Och visst var det härifrån...det brukar vara så nuförtiden och inte kan jag låta bli att slänga in några bilder på dessa skapelser. En fråga också...vad är det där svarta i glaset?

Mvh Tildusette
                      Bifogade filer

Comment

Det kanske kan vara intressant att se en ljusstake gjord på Sandvik omkring sekelskiftet 1900. Den är som synes sned och kasserades men togs om hand av en som arbetade där.
                        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av CBA Visa inlägg
                          Det kanske kan vara intressant att se en ljusstake gjord på Sandvik omkring sekelskiftet 1900. Den är som synes sned och kasserades men togs om hand av en som arbetade där.
                          Oj! Så lika men ändå så olika. Spännande! Mina är också sneda samt olika höga.

Comment

Ursprungligen postat av tildusette Visa inlägg
                            Oj! Så lika men ändå så olika. Spännande! Mina är också sneda samt olika höga.
                            Dina gröna var goa!! Har du möjlighet att fota dem med solig himmel bakom, skulle gärna se fler bilder av dem, lite närbilder oxå kanske?

Comment

ser nu att CBA:s stake är likadan som den jag hittade på loppis här i våras, och har visat bredvid min tidigare stake i samma modell på de sexkantfotade som visats förrut här i tråden, skall leta lite så får jag länka senare....

http://www.precisensan.com/antikforu...sglasljusstake
                              Last edited by FBQ; 2009-06-28, 21:22.

Comment

Jag bidrar med mina två i härligt grönt. De lyser fint under UV-ljus också
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X