Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hva er dette?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hva er dette?

Kan noen hjelpe meg med dette merkelige og heller romslige glasset? Det er 18 cm høyt, diameteren på klokken er 11,5 cm. Foten har derimot en diameter på kun 5,5 cm. Jeg finner det lite trolig at den har vært til å stå på, og slitasjen på klokken viser også at det er denne glasset har stått på når det ikke har vært i bruk. Stetten er forresten åpen. Luftboblene i ene ringen på stetten er ikke tilfeldige, men ser ut til å være dekor. Har noen en anelse om alder, opphav og funksjon?
    Bifogade filer

Opp ned?

Ut fra mangelen på innspill regner jeg med at jeg ikke er den eneste som ikke vet hva dette er... Jeg hadde ikke tenkt å ta opp igjen tråden, men faller for fristelsen å snu den opp ned. Kanskje jeg satte den på hodet sist?
    Bifogade filer

Comment

Kan det ha varit en klocka, en sådan att ringa på tjänstefolket med? Tycker mycket talar för det...
      Ser onekligen ut att vara 1800-tal.

Comment

Bordspingla kallar man dem nog.

Comment

Unektelig en klokkeform når den står den veien, men det er ikke feste for noe (hva det nå heter som klinger i klokkene) innvendig, så det er dessverre utelukket.

Comment

Eller slår man på den?

Comment

Aha - jag trodde att kanalen gick rakt igenom foten...
              Ja.. det kanske går att ha en lätt klubba att slå på den - men då kan den kanske vara något annat - få se om det dyker upp fler förslag.
              Tycker faktiskt den ser riktigt gammal ut, vore kul att få se lite närbilder på glasmassan

Comment

Den ser ju ut att kunna hängas upp oxå (vad det nu ska vara bra för?) en tanke att ett snöre eller dyl. knyts runt den smala delen och så hänger man upp den så att....
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jeg tror fremdeles den er til å drikke av, kanskje både små og store drikker
                  Jeg har ikke så veldig godt fotoutstyr (eller teknikk på å fotografere glass), men har prøvd å få til et nærbilde av foten. Sier det noe?
                  Bifogade filer

Comment

Kan det vara en grej som urmakare har att sätta över delarna när man plockar sönder en klocka för rep eller är den för klumpig för detta
                    DG

Comment

Den er jo ganske stor og tung, og den riflede klokken er vel ingen fordel i så måte?

Comment

Idag på jobbet, föll blicken på en slags ljuslykta, som till formen såg ut precis som denna "klocka" med öppningen uppåt. metall var fäst runtom klockkanten, upphängd i ett fönster och ett ljus inuti.

Comment

Det er ingen spor etter noen metallkant, og det er slitasje på kanten av klokken, som viser at denne har vært eksponert. Dessuten at den har stått (langret?) på hodet. Det er heller ikke noe feste for et lys oppi. Klokken er rundet i bunnen, noe som utelukker enhver form for eldre lys.

Men det er muligens korrekt at det har hørt til flere deler, f.eks. at det dreier seg om en del til en eller annen type oppsats.

Comment

Det har ju lagts ner en hel del arbete på den så man vill ju gärna tro att den oxå skulle vara till lyst för ögat. Väldigt trevlig sak. Ska följa tråden, kanske kommer det fler gissningar och vinklingar på frågan.

Comment

Hej på er!!
                              Även jag försöker mig på en gissning i denna tråd.

Finns det i den smala delens ände ett hål eller fördjupning för att eventuellt fästa en fot av trä eller metall ev. silver.
                              Isåfall skulle denna tingest kunna användas som det glas det verkar vara.
                              Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

Comment

Working...
                              X