Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Direktrapport från Hovmantorp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
    För att vara en s.k. medioker kopia är den rätt bra...
    Det är ju gott att man medverkat till att utveckla språket vad gäller föremål tillverkade på Gullaskruv, som att vara just "mediokra kopior". Jag tror min kritiska inställning till nämnda bruk började då Sveriges glaselit vad gäller konstglas uttalade sig om en tysk plunta från 1750-talet som visades på Pes. Pluntan skulle vara en otroligt ovanlig plunta som ej tidigare var känd, naturligtvis tillverkad på just Gullaskruv. I rest my case….
    Jag tycker detta är en god beskrivning på en smula trångsynthet, man har sett modellen tidigare, med viss attribuering, i detta fallet Gullaskruv. Därmed kan man säkert fastställa att liknande föremål har samma proviniens. Men jag håller med, för att vara en medioker kopia så var den helt ok. Men till Gullaskruvs fördel kan sägas att jag köpt saker från Australien som vid expertgranskning visat sig vara gjorda på Liljedals glasbruk, när de inplementerats hos glaseliten i den genren

Comment

Ursprungligen postat av daniel s Visa inlägg
      ahh är det du CFJ, jag stod nästan bredvid BAY i hörnan, såg att det fipplades med en laptop.

Ville haft Alberius arielen men den gick lite över dagens satta budget. Ångrade i efterhand att man istället inte tog fiskgraalen i form av en väglampett, tämligen ovanlig.
      Åhå, minsann, där ser man. Då var det du som ropade in den osignerade graalen i slutet, eller?

Fiskgraalslampan var jag också förbannad på mig själv för, den gick alldeles för billigt men innan jag hann fatta det hann klubbslaget falla. Och på en sån blir det nog inte en andra gång på ett bra tag...

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
        Det är ju gott att man medverkat till att utveckla språket vad gäller föremål tillverkade på Gullaskruv, som att vara just "mediokra kopior".
        Även om jag ju själv (av förklarliga skäl) tycker att det verkar vara lite hastigt dragna slutsatser som ligger bakom uttrycket, måste jag ändå säga att jag har använt det en del själv och tycker att det är lite roligt...

Comment

japp den osignerade graalen hamnde hos mig. Får väl anse att den är ganska ovanlig den med men fiskgraalslampetten hade varit ngt.

Comment

Ja - där fanns det en del godbitar:

http://www.folketshuset.se/IMG_4622.JPG 201. GRAAL Knut Bergkvist & E Hald Orrefors 1920-tal. osign. H 22,5 D 19,5.
            Attribueringen av dessa tunnväggiga graalar är ofta svår att göra till en enda person!
            Synd att det inte finns modellnr på den tunnväggiga graalskålen. Då kunde man kolla med listorna i Orrefors arkiv,
            och som finns till stor del i Rickes bok Glas in Schweden.
            KB kan själv ha svarat för formen, med hyttstolen som sitt "ritbord", och utgått från ett ämne ritat av Hald.
            Nu har man kanske gjort en stilmässig bedömning, att mäster Knut skulle ha haft en arbetsritning gjord av glaskonstnären Hald.
            Det fanns väl ingen Proveniens?

Man kan också fråga sig om det är Hald eller någon annan som har ritat det mönster som Heinrich Wollman har etsat på graalämnet?
            Ofta var det en eller två eller tre av dessa som var inblandade i formgivningen av en tunnväggig graal 1910/20-tal:
            Hald, Gate, Blomqvist, Wollmann och Bergqvist. En kan ha ritat mönstret - och en eller två andra kan ha stått för formgivningen i mäster Knuts hyttarbete.
            Mer om detta kommer på tråden Vem är formgivare - osäker attribuering http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=16933.
            Last edited by Rebello; 2009-05-10, 09:57.

Comment

Den trearmade ljusstaken från Sandvik föll mig genast på läppen. 500:- bara, jag hade nog hängt på där
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

den osign graalen är mkt tjusig i bra ljus(inte bästa bild här dock). En amerikansk vän ville ha den lilla skulturen, kostade bara 1/3 av vad hon egentligen ville betala så nu blir hon glad.

Vad jag reagerade mest på var att de två röda Höglundsakerna från Vrigstad kostade 2700 kr. Kan det verkligen finns profit att tjäna på dessa? Tyckte det var ngn handlare som köpte.
                Bifogade filer

Comment

den osign graalen är mkt tjusig i bra ljus(inte bästa bild här dock). - - - .
                  Jaha - det var alltså den osignerade slipgraalen som du köpte: 239. Vas slipgraal Hald osign Orrefors H 19.

Jag trodde det var den osignerade tunnväggiga graalen:
                  201. GRAAL Knut Bergkvist & E Hald Orrefors 1920-tal. osign. H 22,5 D 19,5.
                  Det var denna senare som jag kommenterade - såg inte att det fanns en slipgraal också.
                  Min blick dras per automatik till en tunnväggig inkunabel - där det finns en sådan.

Slipgraalen: I det ljus som du har fotograferat den - gör den sig bättre än i katalogen - grattis!
                  Ja - att få "bästa bild" är ett tålamodsprövande knåpande med prov i olika belysning.
                  Last edited by Rebello; 2009-05-10, 13:36.

Comment

har inte kollat runt så mycket, är det ngn som sett en likande graal signerad? Alltså med detta mönster och färg? Letar runt men hittar ingen just nu.

Comment

japp den osignerade graalen hamnde hos mig. Får väl anse att den är ganska ovanlig den med men fiskgraalslampetten hade varit ngt.
                      Då vet vi vilka vi är, så får vi hälsa fint vid nästa tillfälle!

Comment

Vad jag reagerade mest på var att de två röda Höglundsakerna från Vrigstad kostade 2700 kr. Kan det verkligen finns profit att tjäna på dessa? Tyckte det var ngn handlare som köpte.
                        Jag reagerade också på det, men han hade säkert redan en köpare. Annars tyckte jag att en del av "standardkonstglaset", dvs. tulpanglas, flickan & duvan etc. blev oväntat dyrt, även om man jämför med de stora auktionerna. Sammanträffande?

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Den trearmade ljusstaken från Sandvik föll mig genast på läppen. 500:- bara, jag hade nog hängt på där
                          Önskar att priserna som idag finns i auktionskatalogen var slutpriser, men så är det dessvärre inte. De är utropspriser, slutpriserna brukar komma i separat dokument inom nån vecka...

Comment

Så slutpriserna kommer inte upp på deras hemsida? Synd, var nyfiken på en del allmängods som fanns med. Någon av er som vet vad nr 40 och nr 71 gick till? 71:an har legat i en ufolåda i flera år så det var lite extra roligt att få veta vem som gjort den även om värdet är ringa.
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Minns inte tyvärr, har för mig att Strömbergaren landade runt 800, men kan minnas fel. I vilket fall, slutpriserna brukar som sagt dyka upp om nån vecka...

Comment

ja oerhört dyrt, flickan o duvan var väl bortåt 15 papp. Dubbelt så dyrt som det blev på moderna tror jag.

nummer 40 kostade 275 kr, bra pris tycker jag.
                                71 kostade antingen 200 eller 700, ser inte vad jag har skrivit.

Comment

Working...
                                X