Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett hyfsat till julsnapsen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Har tyvärr ingen aning var glasen kommer ifrån och kan inte datera dem. Saknar dessutom kurant från Limmared och glasen kommer uppifrån landet.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Äjth, under tråden" små 1800-talls glass" har A.F to glass som ligner dine i modell. (Bildet viser 3 glass, det ene er et lensmannsglass) Han mener de er rundt 1850, men han gir ikke noe modellnavn på glassene. mvh

PS: hvordan lenker jeg opp mot andre tråder og hvordan henter jeg opp sitater/innlegg fra samme tråd?

Comment

Pepita, du markerar bara adressen till tråden och kopierar och sedan klistrar du in här. Du kan nämna numret på det inlägg du vill referera till, om det inte framgår på annat sätt.
        Länsmansglas är inte den korrekta benämningen, läser jag på Kallins hemsida, dessa glas med insvängd kuppa kallas Balance och slutade förekomma i kuranterna 1860. Jättetrevligt att mitt glas har den åldern. Tack för upplysningen Pepita, att läsa tråden under rubriken 1800-tals glas.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Pepita, du markerar bara adressen till tråden och kopierar och sedan klistrar du in här. Du kan nämna numret på det inlägg du vill referera till, om det inte framgår på annat sätt.
          Länsmansglas är inte den korrekta benämningen, läser jag på Kallins hemsida, dessa glas med insvängd kuppa kallas Balance och slutade förekomma i kuranterna 1860. Jättetrevligt att mitt glas har den åldern. Tack för upplysningen Pepita, att läsa tråden under rubriken 1800-tals glas.
          Ved å trykke på "Citat" knappen når jeg er i samme tråd. Tusen takk!
          Henvisning til A.Fs glass i en annen tråd:

Takk for dataleksjonen
          Veldig fint glass! OG gammelt. mvh

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
            Likadana glas som Äjths fast med nedre delen av kuppan facettslippad finns i Limmareds priskurant från 1863 och kallas även där för "Ballance-glas", de finns som vin och likörglas.
            I de efterföljande kuranterna finns glaset inte längre med.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
              Likadana glas som Äjths fast med nedre delen av kuppan facettslippad finns i Limmareds priskurant från 1863 och kallas även där för "Ballance-glas", de finns som vin och likörglas.
              I de efterföljande kuranterna finns glaset inte längre med.
              Slipning på nedre delen, hm...du har möjligtvis ingen bild på ett Legion?

Comment

Här är bilden ur priskuranten på ett Ballance vinglas
                Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                  Här är bilden ur priskuranten på ett Ballance vinglas
                  Se där! trodde först att slipningen inte innefattade "underdelen". Snyggt! har inte sett dessa IRL .

Comment

De här två har ju oxå slipning, men inte på "underdelen"

Comment

Working...
                    X