Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett hyfsat till julsnapsen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ett hyfsat till julsnapsen

Precis hemkommen från arabvärlden möttes man av ett trevligt paket inslängt i mitt lilla rum. När jag öppnade blev jag glatt överraskad att chansningen på de minst sagt urusla nätbilderna gått hem. Man kunde skymta att det skulle kunna vara en godbit. Så här blev bilderna i dagens halvmörker.
    Bifogade filer

Omvikt kant på foten, diameter på foten mycket större än mynningens, härlig luft i benet och trevlig massa. Det känns helt OK.

Comment

Ser mycket fint ut!
      Tror du att det är Tidigt 1800-tal?
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Runt sekelskiftet 1800 +/- skulle jag väl tro, ett bra tecken är väl den stora foten.

Comment

Mmmmm.
          Jag är dåligt påläst när det gäller den här typen av glas.
          När kan man anta att spetsglas kom i produktion?
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

Comment

Formen i sig är väl nästan tidlös och förekommer långt tillbaks i tiden. Sett till Sverige så tillverkade tex Kungsholms glasbruk denna typ av vinglas redan tidigt på 1700-talet.

Comment

Vackert glas, Kosta mitten på 1700,har sett någon bild tror jag,
              det bör ha blivit en kulle inne i glset,
              blåsan är så högt stucken.
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                Vackert glas, Kosta mitten på 1700,har sett någon bild tror jag,
                det bör ha blivit en kulle inne i glset,
                blåsan är så högt stucken.
                Hirvi
                Kullen finns där, helt korrekt Hirvi. Men vad gör glaset specifikt för Kosta?

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                  Kullen finns där, helt korrekt Hirvi. Men vad gör glaset specifikt för Kosta?
                  Förklarade mig lite dåligt, jag menade att jag sett
                  liknande glas med den långa benblåsan Kosta mitten 1700
                  men var såg jag bilden tro
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Bra bilder och mkt trevligt glas! är lite förtjust i luftbenet.
                    Det här är mitt nytillskott, ska nog julsnapsa ur det!
                    Bifogade filer
                    Last edited by Äjth; 2008-10-24, 19:49.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Glömde fråga; Kallas den här modellen ngt särskilt?
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Å så vakre glass! EB: din modell er også produsert i Norge. Nøstetangen hadde modellen, dokumentert i Weyses katalog fra 1763. Modellens navn: Nøgen Jomfru. Så vidt jeg forstår laget de luftboblen i stetten ved at de stakk en våt trepinne inn i glassmassen. Hirvi får korrigere meg om jeg tar feil her. Uansett hvor glasset kommer fra: et veldig fint glass! mvh

Comment

Fina åldriga glas du kostat på dig Äjth till din samling,
                          tror du på Limmared, kanske svårt att svara på.
                          Hirvi

Comment

Ursprungligen postat av pepita Visa inlägg
                            Å så vakre glass! EB: din modell er også produsert i Norge. Nøstetangen hadde modellen, dokumentert i Weyses katalog fra 1763. Modellens navn: Nøgen Jomfru. Så vidt jeg forstår laget de luftboblen i stetten ved at de stakk en våt trepinne inn i glassmassen. Hirvi får korrigere meg om jeg tar feil her. Uansett hvor glasset kommer fra: et veldig fint glass! mvh
                            Du har så rätt Pepita, luftblåsan i benet är stucken
                            med en fuktig spetsig träpinne, den blåses upp av vattenångan,
                            häftigt för dom som inte sett det
                            Hirvi

Comment

fina glas har ni båda två men E.Bs glas kan nog vara ett glas ner på 1700 tal med den stora foten och luft i hela benet och varför inte ett norskt glas
                              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Working...
                              X