Personligen gillar jag den schackrutiga dekoren på karaffen. Du ser ut att ha riktigt trevligt glas i gömmorna. Fram med kameran och fota mer!!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gammel punsjkopp?
Collapse
X
-
Fina glas ni visar och karaffen är säkert svensk som du nämner Rolf med det så typiska schackrutiga mönstret,finns väl ett par glasbruk som uppvisade den gravyren.Punschmuggarna tycker jag är trevliga med grepen men också utan och när dom är tunnformiga med gravyr på livet,har för mig att Lars K har visat någon mugg i både blått och vitt glas?
Comment
-
Comment
-
Hei Rolf L! Fine saker du har. Det var interessant med disse to objektene med samme type fotplate hvor karaffelen kan tidfestes til tidlig 1800tall. Jeg syns våre mugger har mye tilfelles i formen, selv om din jo er delux-utgaven
FBQ har antydet senempire for min mugg, E.B mener sent 1800tall (E.B. har du bildet fra den finske boka, det hadde vært fint å se) Jeg syns din ser eldre ut p.g.a graveringene. Og jeg kan ta feil
mvh
Comment
-
tittade lite på den här tråden, och funderade lite kring min och E.B.:s datering. Nu i efterhand kanske det var väl generöst att säga 1825-1850.
Modellen är senempir, men det betyder ju inte den inte kan vara gjord senare. Breda facetter blir ju egentligen vanligare först framemot 1850, även om de finns tidigare.
Tycker dock av vad jag kan ana av glasmassa och annat att den inte är gjord alltför sent under 1800-talet.
Comment
-
Hei Pepita,Ursprungligen postat av pepita Visa inläggHei Rolf L! Fine saker du har. Det var interessant med disse to objektene med samme type fotplate hvor karaffelen kan tidfestes til tidlig 1800tall. Jeg syns våre mugger har mye tilfelles i formen, selv om din jo er delux-utgaven
FBQ har antydet senempire for min mugg, E.B mener sent 1800tall (E.B. har du bildet fra den finske boka, det hadde vært fint å se) Jeg syns din ser eldre ut p.g.a graveringene. Og jeg kan ta feil
mvh
Den jag har är kanske något äldre, inte fullt lika utsvängd, skulle jag gissa något om ålder på din får det bli ett eller ett par årtionde före 1850.
Comment
-
Takk skal du ha Rolf J og FBQ! Jeg syns også at glassmassen virker eldre enn sent 1800tall. Jeg er fremdeles nysgjerrig på den tykke fotplaten. Har skaffet meg ei bok om norsk empireglass og der er det ingen bilder av objekter som har denne fotplaten. Firkantede finns, men ikke runde. Det finns tydeligvis svenske bruk som har hatt denne formen ( karaffelen) Noen som vet hvilke bruk det var? mvh
Comment
-
Tjusigt pill-jobb! riktigt fint!! Tack Rolf!Ursprungligen postat av Rolf J Visa inläggVill inte komma från det röda i tråden
, men här kommer tydligare bild till Äjth.
Jo den schackrutiga är nog säkert svensk, men varifrån är nog obra att försöka precisera. Mönstren bytte nog ort med gravörerna och ograverat eller oritat såldes vidare för förädling.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Jag har ett tyskt brunnsglas med just den här väldigt prydliga gravyren. Månne är ditt glas oxå tyskt? en idé i varje fall.Ursprungligen postat av Rolf J Visa inläggVill inte komma från det röda i tråden
, men här kommer tydligare bild till Äjth.
Jo den schackrutiga är nog säkert svensk, men varifrån är nog obra att försöka precisera. Mönstren bytte nog ort med gravörerna och ograverat eller oritat såldes vidare för förädling.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment