Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammel punsjkopp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gammel punsjkopp?

Hei! Denne har stått hjemme hos meg en stund og nå lurer jeg på om noen har sett noen som ligner. Den er utrolig "rå" på alle vis. Høyden er ca 7 cm, fotplata er 1 cm tykk. Diameter nede er 5,5 cm og 7 cm øverst. Mye ujevheter i glasset, det er et svakt fargestikk: gul/grå. Planslipt bunn og ja, den er veldig skakk. Hva tror dere on hanken? mvh
    Bifogade filer

det verkar vara ålder på det punchglaset pepita, är det sandkorn i massan eller lusor
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Det er lus og muligens noe fin sand.

Comment

Hej Pepita, jag tycker du har en fin mugg med ålder,
        puntelmärket bör vara bortslipat i botten, den ser fasettslipad ut på sin kropp,
        hänkeln ser ut att vara den äldre typen, före 1870-80
        en fin mugg där jag tycker alla bitar faller på plats för ett gammalt punschglas.
        'Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Den ser riktigt trevlig ut.
          Skulle jag gissa på ursprung så skulle det nog luta lite åt Tyskland.
          Känner inte igen modellen från Sverige eller Norge.

Comment

Takk for innspill, Hirvi og Lars! Visst er det en sjarmerende kopp! Jeg mener også at denne kan ha god alder. Jeg har søkt litt både på nett og i litteratur, men har ikke funnet noe som ligner, så Tyskland er et bra tips. Takk igjen mvh

Comment

Mange timer senere: Kan den være engelsk??? Custard cup eventuelt jelly cup with handle? Finner lignende former, med lettere fotplate. Ut ifra engelske former kan den se veldig tidliig ut ( for meg) Lars K eller noen andre som kan hjelpe? mvh

Comment

Er det "lyfta frågan" man sier når man gjerne vil minne om en tråd? Jeg lurer på om noen har en mening om alder på denne. Nå har jeg googlet og sjekket det jeg har av litteratur, og for meg kan formen på muggen se ut som slutten av 1700 og inn på 1800-tallet. Kan dette virkelig stemme? Fotplaten er et kapittel for seg, her finner jeg ingen referanser. Noen som kan hjelpe? mvh

Comment

Nje, jag tycker puschkoppen ser ut att vara av empiremodell, och med de breda facetterna känns det mest som senempir, skulle nog gissa på 1825-1850.
                  Lars Kallin tror att den är tysk - då kanske den är tidigare, men det här är alla fall min gissning.

Comment

FBQ, tusen takk for innspill. Jeg kan ikke så mye om gammelt glass, så hver nye ting blir viktige studieobjekt. Nå har jeg sjekket det jeg har av litteratur og samtidig gjort søk på empire/senempire og jeg ser at det stemmer med form, fasettsliping, hanken og den tykke fotplaten. Så jeg takker igjen for hjelp til ny innsikt mvh

Comment

Liknande typ finns med i den finska boken och benämns där som medicinglas och bedöms vara från senare delen av 1800-talet.(Fick en engelsk översättning av författaren, Jippi)
                      Jag tycker att det är väldigt trevligt oavsett ursprungligt användningsområde!

Comment

Hei! Det var interessant! Hvilken finsk bok snakker vi om? Har du mulighet til å legge ut bilde? Punsh, gelé eller medisin spiller ingen rolle. Tysk eller finsk likeså. Her er det "studiesirkelen" som gjelder. mvh

Comment

Trevlig mugg pepita. Tyvärr så har jag ingen ytterligare information att bidra med men har själv en mugg och karaff med samma bredfotade botten. Karaffen gissar jag är svensk från första delen 1800-talet.
                          Bifogade filer

Comment

Måste få säga att du har fina glaspjäser,Rolf J. Visa gärna mer,det är några som tycker om gammalt glas.
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Instämmer med föregående inlägg. Din punchbägare föll jag pladask för. Foten är klart charmig och mönstret är välgjort. Har lite svårt att se vad det är för bild dock?
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                              X