Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Glas in Schweden" - är den bra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• "Glas in Schweden" - är den bra?

Då och då stöter man på Ricke/Gronerts verk "Glas in Schweden", dock alltid till ett relativt högt pris. Är det någon av er som har någon erfarenhet av den? Är den bra/prisvärd? Vad jag har hört är den till stor del en samling av priskuranter, och det låter ju lovande...

Ursprungligen postat av cjf
    Då och då stöter man på Ricke/Gronerts verk "Glas in Schweden", dock alltid till ett relativt högt pris. Är det någon av er som har någon erfarenhet av den? Är den bra/prisvärd? Vad jag har hört är den till stor del en samling av priskuranter, och det låter ju lovande...
    Tack för påminnelsen om detta standardverk. Har bläddrat i den åtskilliga gånger och önskat att jag haft råd. Den är fullsmockad med priskuranter från de viktiga glasbruken mellan 1915-1960. En guldgruva.
    Kollade upp på nätet och här finns den för 800 spänn (85 euro). Är inte så haj på tyska så jag vet inte riktigt hur man beställer.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven
      Tack för påminnelsen om detta standardverk. Har bläddrat i den åtskilliga gånger och önskat att jag haft råd. Den är fullsmockad med priskuranter från de viktiga glasbruken mellan 1915-1960. En guldgruva.
      Kollade upp på nätet och här finns den för 800 spänn (85 euro). Är inte så haj på tyska så jag vet inte riktigt hur man beställer.
      Det låter som att det är läge att vittja spargrisen...

Tittade förresten igenom siten (kan lite tyska), men hittade ingen information om hur man beställer. Det verkar dock som att det är en marknadsföringssite för ett galleri (och inte en webbshop), så ett e-mail är sannolikt det lämpligaste sättet om man vill beställa...

Comment

Äger den boken och jag måste säga att jag blev lite besviken. Orrefors kataloger är rikt representerade, Kosta saknas det en hel del av. Elme, Sandvik och möjligen något mindre glasbruk finns med men långt ifrån alla deras kuranter. Det blir billigare om ni frågar här så kollar jag om det finns med. Dessutom har jag för mig att det finns 2 delar, en som det finns kuranter i och den andra (som jag inte har läst) har jag för mig beskriver bruken.

Skall kanske tala om att jag sitter med vanlig modemuppkoppling så dagtid är jag nästan aldrig ute för det går så trögt då så det kan dröja med svaren till kvällen. Ska bli med bredband inom snar framtid, men det har Telia sagt i ett år nu.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Och då undrar jag (och cjf också tror jag): Är Gullaskrufs glasbruk med i denna bok?
          knappast meningslöst.

Comment

Bra att få det utrett huruvida det är en eller två delar. Det jag har sett av den gör att den känns ganska given att ha. Avdragsgill är den ju också. Har sett den på antikvariat för 1500 spänn.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

Comment

Boken heter "Schwedische Glas-manufakturen " med underrubriken Produktionskataloge 1915-1960. Orrefors, Kosta, Elme, Eda och Strömbergshyttan är de glasbruken som är med.
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling
                Boken heter "Schwedische Glas-manufakturen " med underrubriken Produktionskataloge 1915-1960. Orrefors, Kosta, Elme, Eda och Strömbergshyttan är de glasbruken som är med.
                Är det två olika böcker vi pratar om?
                Konfucius

Comment

Ja, den ena delen behandlar produktionen och den andra som i regel är billigare heter Glas in schweden. Av samma författare.

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling
                    Jag sökte lite på nätet, och det verkar som att det finns två olika böcker som kom ut ungefär samtidigt (en -86 och en -87, olika ISBN-nummer): dels den som nås via Ballonggrevens länk, dels den Tingeling talar om (det är väl den på bilden nedan?). Enligt vad som står angående den förstnämnda (Glas in Schweden) så påstås den i alla fall täcka något fler glasbruk än den andra (bl.a. Gullaskruf ).

Har någon möjligen (Bay, kanske?) erfarenhet av båda böckerna?
                    Bifogade filer

Comment

Min mycket goda hustru förekom mig, och köpte "Glas in Schweden" till mig i present! Efter en första genombläddring kan jag konstatera att tonvikten klart ligger på konstglas, men till skillnad från exempelvis "Svenskt Glas" innehåller den en hel del nyttig information om mått, hur stora serierna var etc.. Den innehåller också en såvitt jag kan bedöma (är bara halvbra på tyska) mycket bra avdelning om signaturer, numreringar o.dyl.

Hustrun hade köpt den (i smyg) via sidan som Ballonggreven länkade till ovan (för ?85), och det visade sig att hon korresponderat med självaste farbror Gronert. Hans engelska rapporteras ha varit knagglig, men begriplig...

Och Raoul: Blott 10 sidor Gullaskruf, inget som jag kan tänka mig skulle vara nytt för dig...

Comment

Finns det verkligen ingen täckande samlad litteratur kring våra svenska glasbruk, historia, produkter, formgivare?
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
                          Finns det verkligen ingen täckande samlad litteratur kring våra svenska glasbruk, historia, produkter, formgivare?
                          Nej det finns det nog inte. Det finns inte ens över enbart Gullaskrufs glasbruk.
                          knappast meningslöst.

Comment

Ursprungligen postat av Raoul Karlsson
                            Nej det finns det nog inte. Det finns inte ens över enbart Gullaskrufs glasbruk.
                            Det finns alltså en gigantisk kulturhistorisk gärning som väntar på att bli utförd. Någon som känner sig manad?
                            Konfucius

Comment

Jag försöker väl få ordning på Gullaskrufs, men det är inget man gör i en handvändning precis.
                              knappast meningslöst.

Comment

Working...
                              X