Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd vattenkaraff - Ålder och ursprung?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Okänd vattenkaraff - Ålder och ursprung?

Håller på och rensar skåpen efter saker som följt med hem i olika lådor och som nu ska ut på Tradera, och hittade då den här. Knäck i botten, påklipp på halsen, 25 cm hög och tyvärr en ordentlig invändig beläggning. Den har även spår av vad som verkar vara en inborrning för en propp. Är det någon som kan säga något övrigt om den?
    Bifogade filer

Ganska vanlig modell som dyker upp ungefär på 1830-talet, men som jag förstått behåller sin popularitet under en ganska lång period.
    Vet inte om den skall kallas vattenkaraff - tycker dessutom att den här ser ut att ha haft glaspropp - eller ser jag tokigt?

Comment

det ser ut att vara en vin eller brännvinskaraff det skall sitta en glaspropp i den skulle tro den är mellan 1850-80 skall kolla mer noga
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

OK, tack för svar! Ja, den ser ut att ha haft någon slags propp, men slitningen/slipningen i mynningen är väldigt ojämn...

Vad tycker du den ska kallas istället, förresten?

Comment

det är en karaff helt enkelt och det blir ojämnt när proppen slipas in...en propp kan du ju få tag på det är inte så svårt med diamantbryne att slipa till en propp så den passar det är ju inte kristall
          Last edited by harley; 2008-08-08, 20:52.
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Tror mig ha sett liknande i priskuranter så sent som fram emot 1900 - men jag tror att de då hade modernare halsar utan pålagda ringar.

Comment

OK, tack båda för svar! Så man kan sluta sig till att den i alla fall bör vara från 1800-talet, eller?

Comment

absolut

Comment

Ja, det tror jag att jag med ganska god säkerhet törs säga

Comment

Kul, tack återigen!

Comment

Modellen brukar kallas bandkaraff och har tillverkats vid de flesta bruken i sverige.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                        Modellen brukar kallas bandkaraff och har tillverkats vid de flesta bruken i sverige.
                        Om jag inte tar fel så har modellen tillverkast som olje- och vinägerkaraffer också??

Comment

Japp - har en liten sådan, fast lite modernare hals utan ringar - vet inte om skall lägga upp den igen? Finns en stor som jag köpte till mormor, som ersättning för en likadan som kom från hennes föräldrahem, men som nu står hos mina föräldrar.

Comment

Här är en sådan bandkaraff för vinäger, lite rarare då den är optikblåst. I bakgrunden en likadan cjf visade.
                            Bifogade filer

Comment

Karafferna hör som ni sagt tidigare här till mitten av 1800-talet. I Elisa Stenbergs avhandling Svenskt Adertonhundratalsglas kallas de för karaffer med avsatser.

Likaså kallas de i Kosta 1855 samt Reijmyre 1860 för "vattenkaraffer med afsatser"
                              1/2 kans, 3/8, 1/4 samt 1/8 kans.

Comment

Working...
                              X