Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skål med fiskar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skål med fiskar

Någon som vet ursprung på denna skål? Höjden är 100mm och diametern är 125mm.
    Bifogade filer

Den är inte märkt undertill? Det finns klara likheter både vad gäller färg, form och teknik med de lite senare Printurorna som Kjell Blomberg formgav inom ramen för Krona Ateljé, men de brukar vara märkta (i alla fall de jag har)...

Comment

Den är omärkt i botten. Jag tror den är tillverkad i Gullaskruf.

Comment

Håller som sagt med dig, men har tyvärr ingen dokumentation rörande Printuror från den här tiden...

Comment

Ursprungligen postat av akar Visa inlägg
          Den är omärkt i botten. Jag tror den är tillverkad i Gullaskruf.
          Nej, den är inte tillverkad på Gullaskrufs glasbruk.
          knappast meningslöst.

Comment

Nu har jag fått reda på att den är gjord av Sven Mohlin som ett rastarbete på Gullaskrufs Glasbruk

Comment

Vem den är gjord av kan jag inte säga, men det är Kjell Blomberg och den finns också som fat, och är inget rastarbete. Krona Atélje som fanns under Krona Bruken-tiden var belägen på Åseda glasbruk.
              knappast meningslöst.

Comment

Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
                Krona Atélje som fanns under Krona Bruken-tiden var belägen på Åseda glasbruk.
                Åhå, minsann, ännu en sak jag inte hade en aning om... Men flyttade man verkligen även tillverkningen av Printurorna till Åseda?

Comment

NEJ, vi pratar om sen-Printurorna som märktes Krona Ateljé.
                  knappast meningslöst.

Comment

Ja, det är dem jag menar, men tillverkades de alltså i Åseda?

Comment

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                      Ja, det är dem jag menar, men tillverkades de alltså i Åseda?
                      Marianne Stenberg-Andersson har sagt att Krona Ateljén var belägen i Åseda. Man delade väl ut verksamheten där den bäst behövdes, men formgivningen är fortfarande KB. Prover gjordes på Gullaskruf, men själva tillverkningen var på Åseda. Mina tre är alla signerade Krona Ateljé och en har etikett Form: Kjell Blomberg. Printurorna är signerade KB Gullaskruf, därför att de tillverkades på Gullaskrufs glasbruk.
                      knappast meningslöst.

Comment

OK, stort tack för denna info!

Comment

Working...
                        X