Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stormhatt i pressglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

När jag skulle skumma igenom länkarkivet för att hjälpa Ballonggreven att finna sitt "tandborstsglas" fann jag istället, i en av de nyare inlagda länkarna, MIN BLÅ HATT!!!
    Den är från tyska Streit 1913, lägger en länk här så får ni se, där finns annat trevligt oxå!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
      Kan man inte få tag i en stormhatt i pressglas så får en sån här duga.
      Du Kecke den var schysst. Ursprung?

Comment

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
        Du Kecke den var schysst. Ursprung?
        Jag har ingen som helst aning.
        Jag gillar den ändå.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          När jag skulle skumma igenom länkarkivet för att hjälpa Ballonggreven att finna sitt "tandborstsglas" fann jag istället, i en av de nyare inlagda länkarna, MIN BLÅ HATT!!!
          Den är från tyska Streit 1913, lägger en länk här så får ni se, där finns annat trevligt oxå!
          http://www.pressglas-korrespondenz.d...pk-2004-2w.pdf
          Då fattas väl locket eller vad tror du Äjth, syns det nå spår efter lock på din hatt?
          --eller hur det nu va.

Comment

Ursprungligen postat av nisse 8 Visa inlägg
            Då fattas väl locket eller vad tror du Äjth, syns det nå spår efter lock på din hatt?
            Nix, not a trace. Min tyska är inte galant, men tyckte mig utläsa att den fanns både som lockask och som ensamhatt och även tillsammans med negerhuvudet.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Nix, not a trace. Min tyska är inte galant, men tyckte mig utläsa att den fanns både som lockask och som ensamhatt och även tillsammans med negerhuvudet.
              Du det verkar som hatten NegerKopf var billigare än de andra och då ingick även ett huvud

Shysst hatt har du iallafall.
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Så har även jag blivit med glashatt! Dock inte i pressglas, den här är driven.
                storleken är ungefär som de tidigare, 6,5 cm hög och 9 cm på bredaste stället. Min tanke var om det möjligen kan vara Skansenglas? Går det att se på bilden om färgen och krackeleringen är "rätt"?
                Bifogade filer
                ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Tjusig hatt.
                  Det är jättesvårt att se av färg och krackelering varifrån glaset kommer.
                  Jag har dock inte sett något glas från Stockholms Glasbruk med slipat puntelmärke.
                  Har hatten det?

Comment

Jodå, den är allt kulslipad på toppen, så då kan vi utesluta Stockholm.
                    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Working...
                    X