Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Paret klumpfötter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Stämmer inte A.F´s uppgifter i denna tråd Hirvi? Vad tror du?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
      Stämmer inte A.F´s uppgifter i denna tråd Hirvi? Vad tror du?
      http://www.precisensan.com/antikforu...3421#post63421
      Det är ju möjligt att dom gjorts tidigare än 1900
      är det ingen PESare som har priskurant på dom tidigare tro!
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag har ett glas med en rund fot, märkt B140. Är det oxå något slags klumpfotglas? Det är 9,5 cm högt.
        Bifogade filer

Comment

KULmodell, har aldrig sett den, någon annan kanske har svaret
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

jag har heller aldrig sett ett likadant glas men om något borde kallas klumpfot så är det ju ett sådant här. tufft glas, är det en guldrand upptill runt cuppan
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Nej det har ingen guldrand, dåligt foto.

Comment

Kanske nya?

Ursprungligen postat av karin p-v Visa inlägg
                Jag har ett glas med en rund fot, märkt B140. Är det oxå något slags klumpfotglas? Det är 9,5 cm högt.
                Liknande glas har sålts i handeln ganska nyligt oftast med färgad kuppa, påmålad färg, som gärna slits bort.
                Söffe

Comment

Jag tror inte att mitt glas är nyproduserat. Signeringen, B140, vad kan den betyda?

Comment

Ursäkta, läste inte din text ordentligt! Tittade bara på bilden.
                    Söffe

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                      Trevliga glas för 8 kronor stycket, eller avrundat vid köpet till 15 för båda. Borde vara tillverkade på artonhundratalets första tredjedel, för de känns inte 1900-tal. Mysigt violetta i tonen. Hade inga av denna modell förut, så det känns bra nu när det varit torka på trevligt glas ett tag.
                      Läckra glas.
                      Violetta i tonen låter trevligt.

Nu har det kommit så många inlägg så det känns som om jag tappat tråden.

Kaptensglas?
                      Klumpfotsglas?
                      1800-talets första tredjedel?

Comment

jag matar på med en oegentlighet? Detta är verkligen en Klumpfot om inte annat!! Faktiskt äldre glasmassa. Sambon bistod mig åter igen. (har jag blivit populär på nåt vis?)Blåser gärna liv i tråden och undrar om A.F backar på sin uppgift kring prod. av de klumpiga glasen? E.B du trodde på första tredjedelen av 1800-talet??!! har du ändrat dig eller står du fast?
                        Bifogade filer
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

där du äjth. dom ser ut som dom på bilden i jane fredlunds bok för övrigt det enda stället jag sett att det står om klumpfotglas,det står att dom är från 1930 tal men det var en skön modell av glas men det att glas kallades kaptensglas har jag fått lära mig att dom var tillverkade för att stå stadigt även ombord på en båt
                          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Backat från vad?

Enligt skrift som jag tror Kallin hittat gjordes de fram till
                            ca:1830-1840 för att sedan tas upp igen runt år 1900,
                            har för mig att den texten gällde svenskaglasbruk.

Jag vet inte alls om den uppgiften stämmer, som jag skrev
                            så ser min inte ut att vara gjord runt 1900 eller senare,
                            men inte heller så gammal som före 1840.

Därför ifrågasatte jag om uppgiften verkligen stämmer,
                            då min ser ut mer åt 1850 + några år.

Vad gäller planslipat glas och att det inte kan vara ifrån
                            1800-talet vet jag inte var harley fått ifrån, själv har jag
                            Gustavianska glas som är planslipade i botten.

Till frågan om hur klumpfotsglas/kaptensglas eller vad man
                            nu vill kalla dem har sett ut före 1830-1840 så är svaret
                            att jag har ingen aning.
                            Jag har aldrig sett ett så gammalt klumfotsglas/kaptensglas m.m.

Comment

hej A F jag vet det jag skrev om planslipat är fel synkroniseringen var inget vidare fingrarna på tangentbordet gick snabbare än hjärnan

Comment

Hittade några "kaptensglas" idag. Kulslipad botten, ojämna och med grå färgton. De rymmer ca 7.5 cl/st så storleken räcker till. Men de skiljer sig på en punkt,spetsig eller rund botten i kuppan vilket gjorde dem lite spännande. Harley, De väger ca 250 g stycket!
                                Söffe
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X