Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Paret klumpfötter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Paret klumpfötter

Trevliga glas för 8 kronor stycket, eller avrundat vid köpet till 15 för båda. Borde vara tillverkade på artonhundratalets första tredjedel, för de känns inte 1900-tal. Mysigt violetta i tonen. Hade inga av denna modell förut, så det känns bra nu när det varit torka på trevligt glas ett tag.
    Bifogade filer

Jag har hört att de här glasen kallas kaptensglas. Kan det stämma! De är i vilket fall trevliga!
    Söffe

Comment

fina kaptensglas men dom är planslipade i botten så dom är nog inte så gamla som 1800tal men mycket fina
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Harley, hur ser de annars ut i botten? råpuntelmärke? jag har sex stycken alla ser olika ut i form o glasmassa men alla är planslipade. Har inte hört att de skulle vara annat!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

jag tvivlar att dom tillverkade glasen så på 1800 talet med massiv fot och planslipat men jag kan ha fel
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Läs gärna denna tråd.

Comment

var inne och kollade blev inte mycket klokare av det men är du nöjd med glasen så är ju allt frid och fröjd

Comment

Jag la in tråden p.g.a din uppgift om att du inte trodde att de tillverkats under 1800-talet.

Comment

enligt vad jag vet är inte dom här glasen klumpfotsglas utan kaptensglas klumpfotsglasen har en klump under cuppan och ser inte alls ut som dom här glasen

Comment

Det vore intressant att få rättning i denna fråga, berätta gärna varifrån du fått dina uppgifter. Själv har jag enbart hört denna benämning här på forumet, även timmglas, som A.F skriver.
                    Ser gärna en bild på det du vill benämna som klumpfotsglas. Jag tar tacksamt emot nya uppgifter om de kan visa sig stämma.

Comment

jag har kollat i alla böcker om glas jag har och inte hittat något som benämns klumpfotglas mer än i jane fredlunds auktionshandboken sidan 76 annars finns det inte nämnt i några av dom böcker om glas jag har och det glaset i auktionshandboken ser absolut inte ut som glasen vi pratar om här men jag är tacksam om jag kan få reda på var man kan läsa om klumpfotglas
                      Last edited by harley; 2008-05-24, 17:49.

Comment

Kanske ngn vet!

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Kanske ngn vet!
                          En person sade till mig en gång, elefantfot
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Elefantfot, klumpfot, kaptensglas, fler ord för samma glas, men tillbaka till ursprungsfrågan.Tillverkades dessa under 1800-talet? Frågan försvann i alla epitet.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                              Elefantfot, klumpfot, kaptensglas, fler ord för samma glas, men tillbaka till ursprungsfrågan.Tillverkades dessa under 1800-talet? Frågan försvann i alla epitet.
                              Två till! Snörlivsglas och Getingar, år 1900!
                              Hirvi
                              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Working...
                              X