Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

slipat och graverat supglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• slipat och graverat supglas

Nu har jag haft turen att hitta ett litet glas igen. Slipat sjukantigt ben, där slipningen går ner olika långt på foten. Graverad bård med olivslipad dekor. Ett litet och ett ännu mindre nagg på fotringen stör mig inte på detta glas. Som sagt ett litet glas, höjd 9.5cm och kuppans diameter bara drygt 5cm.
    Bifogade filer

Ingen?

Bumpar lite för detta som jag själv tycker vackra glas. Har funderat på om det kan vara gjort på Cederbergs glasbruk och då kanske runt 1800. Har sett glas med liknande gravyr och slipat ben därifrån fast då med fyrkantig slipad fot. Vad tror Ni som "vet" mer.........

Comment

Trevligt glas och du har nog lagt den ganska rätt i tiden. Ursprunget vet jag inget om.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Trevligt glas och du har nog lagt den ganska rätt i tiden. Ursprunget vet jag inget om.
        Tack Äjth, det var roligt att höra från Dig som är glasentusiast.

Comment

Grattis till ännu ett fint glas! Tidigt 1800-tal kanske. Har ett blått häfte, Glas från Cedersbergs glasbruk (Länsmuseet i Linköping 1981), men där finns ingen liknande dekor avbildad.

Comment

Ser helt rätt ut.
            Cedersberg? Nej. tror inte det. Har någon uppgift långt bak i skallen, kan i och för sig vara fel. Men de skall vad jag vet inte ha slipat glas på cedersberg.
            Ursprung totalt ointressant riktigt trevligt föremål.

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
              Grattis till ännu ett fint glas! Tidigt 1800-tal kanske. Har ett blått häfte, Glas från Cedersbergs glasbruk (Länsmuseet i Linköping 1981), men där finns ingen liknande dekor avbildad.
              Tack Rosa.
              Vilken tur jag har haft, två udda fina ganla glas för 10kr styck på bara en vecka.

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
              Ser helt rätt ut.
              Cedersberg? Nej. tror inte det. Har någon uppgift långt bak i skallen, kan i och för sig vara fel. Men de skall vad jag vet inte ha slipat glas på cedersberg.
              Ursprung totalt ointressant riktigt trevligt föremål.
              Tack Lars, visst är det trevligt. I Kulturen i Lunds årsbok från 1953 som handlar uteslutande om gammalt glas finns bilden på dessa som attribueras till Cedersberg.
              Dessutom en bild på en karaff "av modern engelsk typ", även den från Cedersberg.

Jag citerar ur boken: "1781 grundlades Cedersbergs glasbruk i Östergötland där verksamheten bedrevs till 1838. Glasen från detta bruk tillhör en ny tid, där beroendet av Kungsholmsbrukets karolinska stil i form och dekor icke längre gör sig gällande. England är nu tongivande inom glaskonsten. Detta gäller icke blott den moderna slipningen utan också vad formgivningen beträffar. En karaffin av det slag som bild 104 återger, har engelska förebilder. Den graverade utsmyckningenär helt i tidens smak med hängande draperibårder med toffsar, stjärnor som fyllnadsornament och bårder av stela spetsovala blad, se bild 105-106.
              Bifogade filer
              Last edited by prylsnubben; 2011-11-10, 23:26.

Comment

Strömbäcks glasbruk?

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Tänkbart även det, men vinglaset i mitt tidigare inlägg ser ju ut att ha kantslipad kuppa som går ner på benet, dessutom rund driven fot därtill.
                  Last edited by prylsnubben; 2011-11-10, 23:52.

Comment

Ja, men med en annan bård!

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Bumpar lite för detta som jag själv tycker vackra glas. Har funderat på om det kan vara gjort på Cederbergs glasbruk och då kanske runt 1800. Har sett glas med liknande gravyr och slipat ben därifrån fast då med fyrkantig slipad fot. Vad tror Ni som "vet" mer.........
                      Jag får citera mig själv. Tyvärr hittar jag inte var det var nu............ Men om vi lägger ihop två glas från Cederbergs så får vi nästan mitt glas, slipningen och foten från ett glas och dekoren från ett annat, Olé .

Comment

Slumpen är...

Hallå, just det, ingen tillfällighet,
                        Råkade av pur nyfikenhet snubbla över det här glaset, granne till Snubbens fina likörglas.
                        Har efterlyst information tidigare, utan detaljerad info, och så uppenbarar sig dricksglaset.
                        Tack Kapten med draghjälp av Snubben. Återkommer med bild för jämförelsens skull.
                        So long..
                        Bifogade filer

Comment

Tack, Du kan Du Kaptenen. Det känns ju inte helt främmande att de kan vara från samma glasbruk, mitt och detta. Jag tittade i "Svenskt glas" och där fanns glas med liknande graverad bård som mitt glas, dessutom girlanger. Men de hade alltså fyrkantig fot, tyvärr fanns det inte någon dokumentation på vilket glasbruk de kom ifrån. När jag tittar på Kulturens Cederbergsföremål så tycker jag att även mitt andra fyndglas, det lilla lila supglaset mycket väl skulle kunna komma därifrån det också. Det finns ett litet supglas som inte är alltför olikt och det finns en flaska i precis samma lila färgton.http://precisensan.com/antikforum/sh...30859-Limmared
                          PS Det bör kanske påpekas att båda glasen är inköpta på samma pyttelilla loppis med bara en veckas intervall, så de kan ju mycket väl komma från samma hushåll.

Comment

Ur den lilla pocketboken Gammalt glas (Anderbjörk och Nisbeth, ICA-förlaget 1968)

Sid 56-58 "Redan under 1700-talets senare hälft var de olika glasbrukens tillverkningar så likartade, att det knappast är möjligt att skilja dem åt.....Nya former som introducerades av ett bruk kopierades mycket snart av flera andra.....ett nytt motiv förblev inte länge ett enda glasbruks egendom......Det finns således knappast någon möjlighet annat än i undantagsfall att med ledning av form eller dekor fastslå vid vilket bruk ett glas från sent 1700-tal eller 1800-tal tillverkats."

Sid 61-62 "Vid Cedersberg utlärda gravörer arbetade sedan vid andra glasbruk.." (exempel som nämns är Wentzelholm, Kosta, Limmared)..."Cedersbergsgravyrens ornamentförråd spreds på sådant sätt till ytterligare ett antal glasbruk.".

Men prylsnubben, jag känner igen din iver att hitta samband mellan ens egna glas och de dokumenterade glas som finns. Jag har ju t ex lagt upp en tråd om pressglas från Reijmyre, trots att det inte finns bevis för att mina föremål kommer därifrån.

Din miniloppis verkar vara en guldgruva i alla fall.

Comment

Working...
                            X