Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gårdagens snapsglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gårdagens snapsglas

Såg dem och tänkte Ruben, lyfte dem och blev överaskad. Hur gammalt kan det här snapsglaset vara? Osmälta partiklar i,slirer och någon blåsa, puntlat och bra slitage under. På foten är det antingen märken efter tång eller att foten är gjuten? Känns som glaset skulle innehålla mer bly då det skiftar i blått mer än andra glas.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Grattis till ett schysst glas!
    Nog bör det väl hamna i mitten av 1800-talet

Comment

Grattis till en ovanlig klump vill jag säga, bra slitage talar ju ålder, ser du om det är ett pålägg glas på foten, det ser ut som en glaskant på foten, kupa och ben ser ju friblåst ut, och sedan ser det ut som dom tagit upp glas på benknoppen och stöpt i en form till fot, kanske stöpt i en lerform, ett mycket märkligt förfarande att få till detta glas,
      du får kolla vad du tror Tingeling
      Hirvi
      Last edited by Hirvi; 2011-05-09, 20:44.
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jo du har rätt Hirvi, glaset är gjort i 2 delar. Inköpet var två likadana och även på den andra är det en skarv på foten även om den inte är lika markant som på det visade. Har mina funderingar på om det är gjorda någon annanstans än sverige då jag inte kan finna liknande. Lustiga glas är det iallafall.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Hade jag inte sett slitaget så hade jag själv börjat undra om någon
          med klumpig hand försökt att göra ett glas på fot, mycket märkligt
          om dom gjorts i större serier, man blir lite
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Lustiga och charmiga! Tyskarna verkar ha en tradition för att tillverka en del klumpiga modeller.

Jag köpte ett halvt dussin av dessa strax efter jul och de är absolut tillverkade i tre steg; fot, stjälk och kupa och resultatet är klart skiftande.

Vikten är ca 320 g per glas, de rymmer 9-10 cl och höjden är ca 13 cm.
            Bifogade filer
            Last edited by Kaptenen; 2011-05-09, 21:30.

Comment

Ja dom ser ut att vara gjorda i tre steg, står på ett stadigt ben
              Tingelings glas var en tvåstegs typ.
              Hirvi

Comment

Tror jag visat detta tidigare, inköpt på Gotland för ett par tre år sedan
                Riktiga klumpfötter och tjockväggiga även på detta som är det ena av ett par.
                Härligt bottenslitage pga sin tyngd
                Fantastiskt goda att dricka en kall öl ur
                Bifogade filer

Comment

Riktigt tunga förstår jag, ser ut som dom skurit ut fot och ben från kupan,
                  gjort i en bit, man ser det på luftsnipen som sticker ned i benet.
                  Hirvi

Comment

Ja dom är skapligt tunga och härliga.

Comment

Då kanske även detta gamla glas är tyskt, puntelmärke och vldigt lila glasmassa.
                      Click image for larger version

Name:	042.JPG
Views:	2
Size:	32,9 KB
ID:	514079

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Lustiga och charmiga! Tyskarna verkar ha en tradition för att tillverka en del klumpiga modeller.

Jag köpte ett halvt dussin av dessa strax efter jul och de är absolut tillverkade i tre steg; fot, stjälk och kupa och resultatet är klart skiftande.

Vikten är ca 320 g per glas, de rymmer 9-10 cl och höjden är ca 13 cm.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Snyggt foto, Äjth! Har du byggt en fotostudio?

Själv försöker jag förbättra mina glasfoton, men har inte tillräckligt tålamod.

Comment

Nä ingen fotostudio. Taget framför datorskärmen! Har dock ett litet fototält jag använder på vintern. Ja det blev ett lyckat kort. Tack!
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                            Såg dem och tänkte Ruben, lyfte dem och blev överaskad. Hur gammalt kan det här snapsglaset vara? Osmälta partiklar i,slirer och någon blåsa, puntlat och bra slitage under. På foten är det antingen märken efter tång eller att foten är gjuten? Känns som glaset skulle innehålla mer bly då det skiftar i blått mer än andra glas.
                            Mitt ögonglas känns besläktat med Ditt snapsglas, slipad kant, klumpfot och sandpuntel.
                            Ser ut att vara gjort i två delar, fot, ben/kuppa.
                            Bifogade filer

Comment

Working...
                            X