Såg dem och tänkte Ruben, lyfte dem och blev överaskad. Hur gammalt kan det här snapsglaset vara? Osmälta partiklar i,slirer och någon blåsa, puntlat och bra slitage under. På foten är det antingen märken efter tång eller att foten är gjuten? Känns som glaset skulle innehålla mer bly då det skiftar i blått mer än andra glas.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gårdagens snapsglas
Collapse
X
-
Grattis till en ovanlig klump vill jag säga, bra slitage talar ju ålder, ser du om det är ett pålägg glas på foten, det ser ut som en glaskant på foten, kupa och ben ser ju friblåst ut, och sedan ser det ut som dom tagit upp glas på benknoppen och stöpt i en form till fot, kanske stöpt i en lerform, ett mycket märkligt förfarande att få till detta glas,
du får kolla vad du tror Tingeling
HirviLast edited by Hirvi; 2011-05-09, 20:44.SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Jo du har rätt Hirvi, glaset är gjort i 2 delar. Inköpet var två likadana och även på den andra är det en skarv på foten även om den inte är lika markant som på det visade. Har mina funderingar på om det är gjorda någon annanstans än sverige då jag inte kan finna liknande. Lustiga glas är det iallafall.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Hade jag inte sett slitaget så hade jag själv börjat undra om någon
med klumpig hand försökt att göra ett glas på fot, mycket märkligt
om dom gjorts i större serier, man blir lite
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Lustiga och charmiga! Tyskarna verkar ha en tradition för att tillverka en del klumpiga modeller.
Jag köpte ett halvt dussin av dessa strax efter jul och de är absolut tillverkade i tre steg; fot, stjälk och kupa och resultatet är klart skiftande.
Vikten är ca 320 g per glas, de rymmer 9-10 cl och höjden är ca 13 cm.Last edited by Kaptenen; 2011-05-09, 21:30.
Comment
-
Comment
-
Då kanske även detta gamla glas är tyskt, puntelmärke och vldigt lila glasmassa.
Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggLustiga och charmiga! Tyskarna verkar ha en tradition för att tillverka en del klumpiga modeller.
Jag köpte ett halvt dussin av dessa strax efter jul och de är absolut tillverkade i tre steg; fot, stjälk och kupa och resultatet är klart skiftande.
Vikten är ca 320 g per glas, de rymmer 9-10 cl och höjden är ca 13 cm.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Mitt ögonglas känns besläktat med Ditt snapsglas, slipad kant, klumpfot och sandpuntel.Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggSåg dem och tänkte Ruben, lyfte dem och blev överaskad. Hur gammalt kan det här snapsglaset vara? Osmälta partiklar i,slirer och någon blåsa, puntlat och bra slitage under. På foten är det antingen märken efter tång eller att foten är gjuten? Känns som glaset skulle innehålla mer bly då det skiftar i blått mer än andra glas.
Ser ut att vara gjort i två delar, fot, ben/kuppa.
Comment
Comment