Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kosta karaff

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kosta karaff

Hej

Undrar om någon kan berätta ngt mer för mig om denna samt hur jag gör för att få rent den invändigt

Karaffen är ca 32 cm hög och väger nästan 2kg (1960gram)
    Etikettmärkt med "handmade kosta Sweden" samt signerad med kosta.

(bilderna ger inte den riktig rättvis, jag tycker den är jäkligt fin.)
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Efter att läst denna tråden så undrar jag om detta är att den är glassjuk eller om det är beläggningar och "omöjlig" att få ren

Pes är mitt google.

Comment

Glassjuk är den inte men vattensjuk däremot. Tyvärr omöjligt att få bort utan syror. Det går att dölja med diverse metoder, matolja etc. men då går det ju inte att använda karaffen...

Comment

Hmm det var synd. Tycker den är jäkligt fin.

Du vet inte ngt om vem som kan ha gjort den? Ålder osv?
        Pes är mitt google.

Comment

Nej tyvärr, men av etiketten att döma är den nog inte så värst gammal, kanske så ny som 70-80-tal, men det vet nog andra bättre

Comment

Det finns lika många huskurer som det finns människor om hur man ska få bort dessa infrätta kalkbeläggningar på glas, i tråden som wasistdas länkar till skriver LasseC ett bra inlägg om hur det faktiskt ligger till. Jag tog mig friheten att kopiera in hans text här:

"Det som Ni jobbar med att försöka få bort är ju vattensjuka och inte glassjuka
            Vattensjuka glas är det bl.a. kalkbeläggningar som finns Då det i regel kanske inte är "rena" kalkbeläggningar går det inte ens med saltsyra att ta bort dessa, då de ofta skadat ytan på glaset Att få bort detta krävs 1 syrapolering (går endast på kristallglas) För detta krävs fluorvätesyra som är en av de farligaste syrorna att handskas med och inget som vi amatörer kan jobba med Tror inte ens att vi kan köpa detta. Det är endast de stora glasbruken som har miljötillstånd till att använda de här metoderna.
            2 Den andra metoden är att mekaniniskt försöka slipa bort beläggningarna Ett tidsödande arbete med lite skiftande resultat.
            När man labbar med olika blandningar av diskmedel hett vatten bikarbonat mm får man ett delvis bättre resultat då en del smuts på glaset försvinner men den ursprungliga kalkbeläggningen finns kvar (om det nu var kalkbeläggning och inte bara skit)
            Nr 2 är den förödande glassjukan. När det gäller den så finns det egentligen inget man kan göra. Kanske bara fördröja dess förlopp innan hela glasföremålet ramlar sönder.
            Glassjukan beror på att det var fel i sammansättningen av glasmassan. Glassjukan yttrar sig oftast som ett spindelnätsmönster i glaset.
            DG"

Fluorvätesyra hade vi för inte så länge sen på jobbet som en del av glasetsningen och jag vet en del som fixat till sina gamla vaser men som Lasse skriver är det extremt farligt, en droppe på huden och allt kalk i kroppen försvinner. Kvinnor i fertil ålder var förbjudna att jobba i lokaler där syran användes då minsta kontaminering kunde förstöra fortplantningsförmågan

Comment

Legion, jag tror inte jag ger mig på Fluorvätesyra ännu då =)

Idag var jag i kosta glasbruk och hittade samma mönster som på min karaff. Designad av ELVIRA MADIGAN. Ska dit och fota imorgon förmodligen. Tills dess bifogar jag ett glas med samma mönster som på min karaff.
              Bifogade filer
              Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                Legion, jag tror inte jag ger mig på Fluorvätesyra ännu då =)

Idag var jag i kosta glasbruk och hittade samma mönster som på min karaff. Designad av ELVIRA MADIGAN. Ska dit och fota imorgon förmodligen. Tills dess bifogar jag ett glas med samma mönster som på min karaff.

Psst! Inte designad av... , utan servisens namn är Elvira Madigan.

Comment

hmmm, sant. Slarvigt. Tack.
                  Pes är mitt google.

Comment

Här kommer bild
                    DG
                    Bifogade filer

Comment

oh yes, Jätte tack. Den får gå till dokumentation.
                      Pes är mitt google.

Comment

Working...
                      X