Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur rengör och vårdar man bäst<???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: hur rengör och vårdar man bäst<???

hittar ingenstans i detta forum några tips eller trix om hur man bäst rengör och vårdar sina fynd och skatter.
    hur undviker man att glas får glassjukan (och varför får glas sånt)
    får kristall det också?
    hur undviker man krakeleringar?
    går det att rengöra så så att bruna missfärgningar som är under glasyren försvinner?
    *för att nämna några saker jag undrar om*
    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

glassjukt glas förekommer bara i riktigt gammalt glas tex från stockholms glasbruk det är något fel i sammansättningen av glasmassan. det som kallas för glassjuka är inget annat än beläggningar tex om du låter blomvatten stå länge i en vas så kan det bli beläggning en grå hinna, det där tror JAG beror på hur kalkrikt vattnet är där man bor, vet att det är nästan omöjligt att få bort. så använd glas men låt inget vatten eller annat bli stående längre tid
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Dels finns beläggningar av kalk (kommer från vattnet och inte från blommorna!) som går att få bort med syralösning (ättika, vinsyra, citronsyra el. dyl). Men på helkristall blir det också en kemisk förändring av glasytan vilken gör den porös och matt. Går endast att slipa bort mekaniskt´.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Dels finns beläggningar av kalk (kommer från vattnet och inte från blommorna!) som går att få bort med syralösning (ättika, vinsyra, citronsyra el. dyl). Men på helkristall blir det också en kemisk förändring av glasytan vilken gör den porös och matt. Går endast att slipa bort mekaniskt´.
        det där är oxå beroende var man bor, lite som med metall, luftföroreningar i luften gör ju att det blir oxider och kristall är ju känsligare för det innehåller ju bly, men diskar man prylarna med jämna mellanrum så får man ju bort oxiderna, precis som när man tvättar bilen eller motorcykeln aluminium är otroligt känsligt för oxiderna i luftföroreningarna
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

har försökt testa mej fram sen igår på objekt som jag inte bryr mej om och jag kan säga med 110% säkerhet att diska i diskmaskinen var en usel ide *s* guldkanten försvinner och missfärgningarna blir fasen så mycke värre...
          återstår att testa om vanish/tvättmedel/citronsyra kan hjälpa
          har ett urtjusigt gammalt uppläggningsfat modell isabell från rörstrand
          som jag vill rengöra då jag har hittat nått som fungerar.
          och en hel del gammal kristall.

Comment

teoretiskt sett så borde vanish fungera eftersom det "lyfter pp smutsen" *klurar och tackar för tipset*

Comment

har testat mej vidare:
              kalkavlagringar: koka upp vatten värm kärlet du ska rengöra med hett vatten från kranen (för att undvika att det spricker) ca i msk citronsyra och 1/2 tsk maskindiskmedel+tre-fyra droppar yes, häll blandningen i det som ska rengöras och höll på det kokande vattnet, inom ett par sekunder bubblar det friskt när bubblingen slutar häll bort vätskan direkt, vid behov uppreppa. med detta tipset fick jag mina kalkingrodda glasvaser i nyskick,envisa fläckar togs bort med salt på en fuktad trasa och försiktig gnuggning. resultatet är fantastiskt!!

Comment

fet hinna på insidan av flaskor och karaffer och liknande:
                förvärm det kärl som ska rengöras,koka upp vatten blanda 1msk ättika+1 dl salt och häll det i det kärl som ska rengöras. kokande vatten ska slås över skaka eller borsta runt lätt.
                häll efter ca 1 min bort vattnet. salta flaskan eller vad objektet nu må vara så att det bildas en massa saltkristaller på insidan låt stå och torka (helst med lock eller propp) sedan hett vatten igen och bara lite yes, saltet har sugit föroreningarna och det feta och objektet blir som nyttl
                fantastiskt kul man kan ha med hushållskemi =))

Comment

Fireflites jag e djupt imponerad av dina experiment,,ska genast ge mig i kast med de glas jag inte vågat mig på o rengöra tidigare...tackar o bockar för alla tips

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                    Fireflites jag e djupt imponerad av dina experiment,,ska genast ge mig i kast med de glas jag inte vågat mig på o rengöra tidigare...tackar o bockar för alla tips
                    kan säga att jag köpt in trasiga kantstötta förstörda glas och experimenterat på =) många försök blev det innan det vart helt rätt

Comment

Vilket arbete du lagt ner..nå jag har tagit dina tips till mitt hjärta o ska prova..

Comment

Det som Ni jobbar med att försöka få bort är ju vattensjuka och inte glassjuka
                        Vattensjuka glas är det bl.a. kalkbeläggningar som finns Då det i regel kanske inte är "rena" kalkbeläggningar går det inte ens med saltsyra att ta bort dessa, då de ofta skadat ytan på glaset Att få bort detta krävs 1 syrapolering (går endast på kristallglas) För detta krävs fluorvätesyra som är en av de farligaste syrorna att handskas med och inget som vi amatörer kan jobba med Tror inte ens att vi kan köpa detta. Det är endast de stora glasbruken som har miljötillstånd till att använda de här metoderna.
                        2 Den andra metoden är att mekaniniskt försöka slipa bort beläggningarna Ett tidsödande arbete med lite skiftande resultat.
                        När man labbar med olika blandningar av diskmedel hett vatten bikarbonat mm får man ett delvis bättre resultat då en del smuts på glaset försvinner men den ursprungliga kalkbeläggningen finns kvar (om det nu var kalkbeläggning och inte bara skit)

Nr 2 är den förödande glassjukan. När det gäller den så finns det egentligen inget man kan göra. Kanske bara fördröja dess förlopp innan hela glasföremålet ramlar sönder.
                        Glassjukan beror på att det var fel i sammansättningen av glasmassan. Glassjukan yttrar sig oftast som ett spindelnätsmönster i glaset.
                        DG

Comment

De beläggningar jag har o kämpa med är nog just kalkavlagringar..har hittills inte vågat mig på några räddningsaktioner då jag varit osäker..

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                            Det som Ni jobbar med att försöka få bort är ju vattensjuka och inte glassjuka
                            Vattensjuka glas är det bl.a. kalkbeläggningar som finns Då det i regel kanske inte är "rena" kalkbeläggningar går det inte ens med saltsyra att ta bort dessa, då de ofta skadat ytan på glaset Att få bort detta krävs 1 syrapolering (går endast på kristallglas) För detta krävs fluorvätesyra som är en av de farligaste syrorna att handskas med och inget som vi amatörer kan jobba med Tror inte ens att vi kan köpa detta. Det är endast de stora glasbruken som har miljötillstånd till att använda de här metoderna.
                            2 Den andra metoden är att mekaniniskt försöka slipa bort beläggningarna Ett tidsödande arbete med lite skiftande resultat.
                            När man labbar med olika blandningar av diskmedel hett vatten bikarbonat mm får man ett delvis bättre resultat då en del smuts på glaset försvinner men den ursprungliga kalkbeläggningen finns kvar (om det nu var kalkbeläggning och inte bara skit)

Nr 2 är den förödande glassjukan. När det gäller den så finns det egentligen inget man kan göra. Kanske bara fördröja dess förlopp innan hela glasföremålet ramlar sönder.
                            Glassjukan beror på att det var fel i sammansättningen av glasmassan. Glassjukan yttrar sig oftast som ett spindelnätsmönster i glaset.
                            DG

tack =)) skam den som ger sej =)

Comment

Working...
                            X