Var i Fjollträsk på dop i helgen och passade på att besöka var sitt syskon. Som vi nämnt landade våra nyfikna ögon på en del glas som vi fotade. Tänkte kolla med er var det kan komma ifrån.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Svågerns glas från sekelskiftet? (1)
Collapse
X
-
Det var ju ett nytt ord på nåt främmande språk som inte jag förstår. Plats för ett förtydligande kanske? En snabb koll på SAOB visar att en pantograf är en
"tekn. apparat som användes vid likformig avbildning av figurer av skiftande form i önskad skala (o. som grundar sig på proportionsförhållandena hos likformiga triang*lar); särsk. om dylika apparater använda dels vid kartkopiering, dels vid olika slags grave*ring."Connecting generations
Comment
-
-
Om glasen är pressade borde do kunna hitta någon form
av skarvar från formen på glaset, kolla,
sticker mönstret ut mycket på glaset, hoppar din nagel om du drar med den över mönstret.
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
Pantograferade glas. Blåsta som vanligt och sedan dekorerade med en etsning. Etsningens mönster är gjorda så att kuppan doppas i vax, sedan ristas motivet in med en pantograf och sedan doppas allt i syra som etsar där pantografen gjort hål i vaxet. Men jag håller med om att det känns som upphöjningar, undrar just varför.
Skillnad mellan pantografering och Guilloche är att Guillochen enbart kan tillverka linjer som är geometriska och rytmiskt återkommande, medan pantografen följer en bana som finns på en mall och som därmed kan se ut på olika sätt.
Men egentligen borde jag inte svara på detta. Jag skulle önska att du inte använde "fjollträsk" i andra sammanhang än med dina allra närmaste. Otroligt nedvärderande och inte ett dugg kul (mer än första gången).
Comment
Comment