Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla graverade glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gamla graverade glas

Hur gamla kan dessa vara och var kommer de ifrån?
    Gravyren är ganska djup och är så exakt att den ser ut att vara gjord maskinellt. Glasmassan är lite ojämn och har lite småbubblor. I botten kan man se en antydan till att glasen är åttkantiga men denna form går snabbt över i helt runt(lite svårt att beskriva).
    Skulle själv gissa på tidigt 1900-tal.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Bättre bild på gravyren.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Guillochering

Ursprungligen postat av Ballonggreven
      Bättre bild på gravyren.
      Dina glas är inte graverade. De är blanketsade. Glaset doppas eller bestrykes med vax. i den stelnade vaxen "ritas" med en guillocheringsmaskin mönstret upp, sedan doppas glaset i flourvätesyra. Flourvätesyran etsar glaset så att det blir spår i det. Tekniken är maskinell, därför är linjerna så jämna och parallella. Se bland annat Glasboken, Hermelin et al, sid 329 .

Comment

Tack för utförligt svar. Har du kanske någon uppfatnning om ursprung och ålder?
        Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven
          Tack för utförligt svar. Har du kanske någon uppfatnning om ursprung och ålder?
          Jag är dålig på den typen av glas.
          Kollade lite i Gammalt glas, Lersjö, sid 83 där står det att etsningen blev vanlig omkring 1870. Jag tror nog ändå att dina glas är en bit in på 1900-talet.

Comment

Min mamma har glas med den dekoren och de har en etikett från Johansfors. Är inte till 100 säker men har druckit så ofta ur dem att om det inte finns fler glasbruk som har gjort likadan dekor så är det Johansfors.
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Vill bara hålla med Lars Kallin i hans inlägg.
              Metoden lars beskriver kallas Pantografering. En billig lösning som gjorde att fler folk kunde få råd att köpa dekorerade glas.
              Nånstans i 1900talets första hälft skulle jag tro.
              Credo Elvem ipsum etian vivere.

Comment

Working...
              X