Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karaff och glas för eldvatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Du menar altså att röda eldsflammor måste kopplas ihop med dekorlackade raggaråk?
    Hmmm. Måste slå upp ordet "arketyp" och friska upp min Carl Jung.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven
      Färgerna är klarrött och dalablått. Bilden ger inte färger eller dekor rättvisa. Tycker inte att färgerna (rött & blått) skulle indikera någon särskild tidsperiod. Färglatt dekorerade spritkaraffer från 1900-talets början är ju inte ovanligt.
      Åh, på så vis. På min skärm ser den röda färgen ser brandbilsorange ut ála 80-tal ifrån min barndom. Men fortfarande, flammorna ser väldigt moderna ut.

Comment

Det är först gången jag hört en sådan karaff kallas spritkaraff. Stå det så i Carl Jung? Vad är det för tjomme liggar han i sprit?
        Är det inte en Renata Speciala karaff, med Saturnus blandning.

Comment

Ursprungligen postat av 766
          Det är först gången jag hört en sådan karaff kallas spritkaraff.
          Jag menade inte att DENNA karaff var avsedd för brännvin, bara att andra typer av karaffer kan ha liknande dekor. Denna bör vara avsedd för likör (som förövrigt är en spritdryck det med ).
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Lägger in en bild på Johansfors tidiga period, början på 1900-talet.
            Bild och formspråk på den tiden.
            Antikt till bords, Jane Fredlund
            Bifogade filer

Comment

Där har vi samma blå och röda färg spm på mitt set. Har funderat på Johansfors själv.
              Stilen på dina glas och karaffer är ju mer åt allmogehållet, mina är nog tänkta för de mer mondäna salongerna.
              Konfucius

Comment

Är det inte det brinnande hjärtat som dekor? Eldslågor på min ära! Vääääldigt 50-tal.
                Konfucius

Comment

Working...
                X