Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karaff och glas för eldvatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karaff och glas för eldvatten?

Karaff 23cm hög med propp, kulslipad botten. Handmålad dekor.
    Mycket fint målat litet set. Utförande och stil leder mig till 1910-1920-tal. Proppen gör mig dock tveksam. Den är gjuten och känns inte lika välgjord som det övriga.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Är den 10..20-tal då blir man mycket förvånad.

Comment

Sjovt sæt gad vide hvor det kommer fra?
      Der er meget liv i det. Noget som man ikke sådan normalt ser på glas.

Comment

En blandning mellan Kiviksmarknad och damrummet från 50-talet.

Comment

Damrum 1950-tal? Tycker du verkligen att stilen talar för det 766?
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Det är kanske 1960 då om det har någon betydelse, kanske 70 också.
            Men 10-20 är uteslutit tycker jag.

Comment

Ursprungligen postat av 766
              Det är kanske 1960 då om det har någon betydelse, kanske 70 också.
              Men 10-20 är uteslutit tycker jag.
              För att...?
              Konfucius

Comment

För att Jag inte tycker det. Har ingen sådan analysering som talar om varför.
                Ibland slår känslan fel och då blir jag så glad eftersom det är ovanligt.
                Det hade varit kul att veta varför du antar 10-20-tal, när jag såg det blev jag verkligen förvånad.

Comment

Att jag satte min datering som jag gjorde berodde på formspråket och den målade dekoren som jag kopplar till första halvan av 1900-talet. Dessutom köptes den från ett loppisbord där ett dödsbo rensades ut och övriga "loppor" tydde på ett äldre hem.
                  Konfucius

Comment

Aha det var så det gick till då har jag full förståelse för att det kan slå slint.
                    (Om det nu gör det.) Men om inte så blir jag som sagt mycket förvånad får väl börja knapra lite lätt på min hatt.

Comment

Håller med 766 här, färgerna är fruktansvärt grälla och ingenting som jag associerar med 10-20-tal. Proppen och kannans generella form tycker jag också känns senare, som en senare variant på Gates formspråk från 20-30-tal, sent 50-tal kanske?

Comment

Färgerna är klarrött och dalablått. Bilden ger inte färger eller dekor rättvisa. Tycker inte att färgerna (rött & blått) skulle indikera någon särskild tidsperiod. Färglatt dekorerade spritkaraffer från 1900-talets början är ju inte ovanligt.
                        Konfucius

Comment

Måste målningen och glasen vara samtida? Jag får känslan av att de inte nödvändigtvis är det...

Comment

Dekoren är definitivt inget som någon amatör kladdat dit i efterhand. Drivet och flyhäntmålat såsom en riktig dekormålare skulle göra. Om det är dekor som målats på ett restlager vid senare tidpunkt är ju fullt möjligt.
                            Konfucius

Comment

Jag får så mycket "Grease"-känsla av den röda dekormålningen att jag håller med 766 om att åtminstone den måste vara 50-tal...

Comment

Working...
                              X