kanske dummaste frågan idag men är opalinglas sk uranglas? eller finns det något sätt att skilja på dom?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Uranglas?
Collapse
X
-
Visst är det läckert Kecke!!!Ursprungligen postat av Kecke Visa inläggDE här två kopparna hittade jag i mitt skåp.
De ser i mitt tycke väldigt lika ut men riktigt lika är dom inte.
Bild nr 2 är tagen under uv-ljus.
Nej, Opalinglas o Uranglas är inte samma sak. Gå in på sökfunktionen på Uranglas så hittar du den del Fireflites.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Javisst, det är otroligt läckert.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggVisst är det läckert Kecke!!!
Nej, Opalinglas o Uranglas är inte samma sak. Gå in på sökfunktionen på Uranglas så hittar du den del Fireflites.
Men ser du att en av kopparna INTE är uranglas. Mycket konstigt tycker jag.
Comment
-
Dom var ju riktigt roliga, Kecke. Det kan vara så att den högra är gjord senare, men gjord så att den ska se ut som den äldre. Många glasbruk slutade ju med Uranoxid när det framgick hur strålande den var. För slutkunden är det ju knappast några problem eftersom oxiden är inkapslad i glaset och måste sväljas för att kunna göra skada. Men för arbetarna som vistades i samma lokaler som kemikalien var det inte fullt lika roligt.
Där ser man ju också att man inte bara kan gå på utseendet!
Comment
-
Skålen på tre små föttet som jag visar här är fotad i vanligt solljus.Ursprungligen postat av brodertuck Visa inläggUrsäkta en dum fråga. Vad är vitsen med att ha uranoxid i glaset om det inte syns utan UV-ljus
Comment
-
Det ser ju verkligen häftigt ut även i solljus. Undrar i alla fall hur man tänkte, för att glaset ska komma helt till sin rätt ska det alltså användas ute på sommaren, men då jävlar blir det effektfullt !! Om det hade tillverkats i Italien eller något annat solrikt land hade kunnat förstå det bättre, med i mörka Svedala? Kan det verkligen vara den enda anledningen eller finns det fler motiv till att ha uran i glas?¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Comment
-
Jag är väldigt tveksam.Ursprungligen postat av Peter S Visa inläggVarför skulle det inte vara uranoxid? Det är den vänstra du talar om va?
Jag har en Weckskål från Gullaskruf som också lyser under UV-ljus men den kan inte vara av uranglas då Gullaskruf aldrig gjort något i uranglas.
Jag kollade nu igen.
Weck-skålen lyser inte lika mycket som koppen.................men lyser gör den.
Comment

Comment