Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uranglas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

kanske dummaste frågan idag men är opalinglas sk uranglas? eller finns det något sätt att skilja på dom?
    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
      DE här två kopparna hittade jag i mitt skåp.
      De ser i mitt tycke väldigt lika ut men riktigt lika är dom inte.
      Bild nr 2 är tagen under uv-ljus.
      Visst är det läckert Kecke!!!
      Nej, Opalinglas o Uranglas är inte samma sak. Gå in på sökfunktionen på Uranglas så hittar du den del Fireflites.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Visst är det läckert Kecke!!!
        Nej, Opalinglas o Uranglas är inte samma sak. Gå in på sökfunktionen på Uranglas så hittar du den del Fireflites.
        Javisst, det är otroligt läckert.
        Men ser du att en av kopparna INTE är uranglas. Mycket konstigt tycker jag.

Comment

Tar ur boken!
          Hirvi
          Bifogade filer
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Är det någon som känner igen de här skålarna/kopparna?
            Eller kanske har någon ide om varför en är i uránglas och inte den andra?

Comment

Dom var ju riktigt roliga, Kecke. Det kan vara så att den högra är gjord senare, men gjord så att den ska se ut som den äldre. Många glasbruk slutade ju med Uranoxid när det framgick hur strålande den var. För slutkunden är det ju knappast några problem eftersom oxiden är inkapslad i glaset och måste sväljas för att kunna göra skada. Men för arbetarna som vistades i samma lokaler som kemikalien var det inte fullt lika roligt.
              Där ser man ju också att man inte bara kan gå på utseendet!

Comment

Det var väl ungefär så jag trodde också.
                Jag ville i allafall visa dom eftersom jag tyckte det var kul.
                Att en av de här var uranglas upptäckte jag av en slump. De råkade stå bredvid ljuset när jag kollade lite glas i skåpet.

Comment

är det bara en vanlig uv lampa man använder??? typ som:
                  livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Ursäkta en dum fråga. Vad är vitsen med att ha uranoxid i glaset om det inte syns utan UV-ljus
                    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Dom reagerar på solljus också, som även det innehåller UV-strålar. Det är en effekt som är ganska subtil, men väldigt speciell.

Comment

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                        Ursäkta en dum fråga. Vad är vitsen med att ha uranoxid i glaset om det inte syns utan UV-ljus
                        Skålen på tre små föttet som jag visar här är fotad i vanligt solljus.

Comment

Det ser ju verkligen häftigt ut även i solljus. Undrar i alla fall hur man tänkte, för att glaset ska komma helt till sin rätt ska det alltså användas ute på sommaren, men då jävlar blir det effektfullt !! Om det hade tillverkats i Italien eller något annat solrikt land hade kunnat förstå det bättre, med i mörka Svedala? Kan det verkligen vara den enda anledningen eller finns det fler motiv till att ha uran i glas?
                          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Vill bara tala om att min kopp antagligen INTE är uranglas.
                            Någon som har en aning om vad det kan vara för tillsats i glaset som gör att det blir fluorescerande?

Comment

Varför skulle det inte vara uranoxid? Det är den vänstra du talar om va?

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                                Varför skulle det inte vara uranoxid? Det är den vänstra du talar om va?
                                Jag är väldigt tveksam.
                                Jag har en Weckskål från Gullaskruf som också lyser under UV-ljus men den kan inte vara av uranglas då Gullaskruf aldrig gjort något i uranglas.

Jag kollade nu igen.
                                Weck-skålen lyser inte lika mycket som koppen.................men lyser gör den.

Comment

Working...
                                X