Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömberg/Strömbergshyttan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bild 3 med gravyren undertill på det stora askfatet H 21: uppblåsaren må vara förlåten att han inte klippte bort denna lilla blåsa i örnens högra vinge, när han jobbade med välsskopan och saxen före uppblåsningen.

    Den lilla luftblåsan kan vara en illustration till vad Harry Martinsson har med i librettot till operan Aniara, dvs. i eposet med samma namn. Rymdskeppet som kommit på drift i världsrymden rör sig som en blåsa i Guds andes glas. Den naturvetenskapligt intresserade Martinsson kommenterar att glas är en amorf massa och att en blåsa där lär röra sig med en liten förflyttning på något tusental år.

    Det kan väl passa med en örn - nu när Hirvi har en länk på Lungan till det ruvande örnparet i Estland. Bilden kan vara en hyllning till dessa örnar som många följer med förväntan att få se de nykläckta örnungarna!
    Last edited by Rebello; 2010-04-08, 10:56.

    Comment


    • Reklam för Strömbergshyttan

      Kaptenen lade i går in en ny tråd på Övrigt glas: Dokumentation: Reklam för Strömbergsyttan. Där visar han en bild ur "Nationalmusei utställningskatalog nr 102, okt-nov 1944, Från barkbåt till eget hem: En utställning i Carl Malmstens regi". http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=21678

      Den bilden visar i svart-vitt foto Gerda Strömbergs klassiskt stilrena fruktfat L12 ritat 1941.

      Fatet med exempelvis frukter på är inte något som man utan vidare tar med en hand och bjuder till någon. Det är ett tungt fat att handskas med - diametern är 285 mm och vikten 2,8 kg! Man hade blymönja i kristallen på den tidens Strömbergshyttan.

      Här visas en bild på fatet där jag har eftersträvat samma kameravinkel som hos katalogbilden. Detta exemplar är drivet av min far ungefär vid den tidpunkt då bilden togs in i utställningskatalogen. 1944 var han 71 år och arbetade som vanligt i hyttstolen till 74 års ålder - på samma sätt som han hade gjort ända från att ha blivit mästare på Kosta 1894.
      Bifogade filer
      Last edited by Rebello; 2010-04-12, 08:40.

      Comment


      • Fatet L12 i kuranten

        Fick i dag en morgonhälsning per e-post från en släkting i Glasriket. Han har en fullständig kurant från den tidens Strömbergshyttan.

        I kuranten skriver man om detta fat L12: "Drivet tjock kant opt. 2400 gr 250 mm 29kr."

        Att jämföra med mitt något större exemplar som har vikten 2800 gram och diametern 285 mm samt kostnad 00 kr.
        Last edited by Rebello; 2010-04-12, 15:32.

        Comment


        • Har dubbelkollat med Glasriket: Det finns inte något annat sådant fat än L12 250 mm i kuranten. Det gjordes väl en del i denna modell med större mått: som det här 280 mm.

          Kanske samma förhållande som med det tunna och drivna fatet L 2 av vilket mäster Knut gjorde sig ett exemplar som är större än vad det är angivet som det största i kuranten. Se inlägg 214-215 här http://www.precisensan.com/antikforu...t=9174&page=22 .
          Last edited by Rebello; 2010-04-12, 15:42.

          Comment


          • Skål Gerda eller Asta eller Gunnar? Och funderingar om ett glashantverk från förr.

            Denna skål är tillverkad 1960. Jag minns inte om det är en av Gerda Strömbergs modeller som fortfarande tillverkades då, samma år som hon dog - eller en av Asta Strömbergs. Asta var verksam med att rita glas från 1950-talet, och även Gunnar Nylund var där. Skålen finns inte med i min museikurant.

            Här är den i kombination med en vas från Strömbergshyttan, som står kvar med sitt påskris.

            Skålen är osignerad, opticblåst samt med vågformad kant klippt och driven i mästers hyttstol, höjd 180 mm och övre diameter 205 mm samt vikt 2,1 kg.

            Skönt med en manuellt hyttarbetad, driven skål i sin stilrena enkelhet att vila blicken på - som omväxling mot alla de sprängda och slipade (i och för sig i många fall vackra de också) - eller de maskincentrifugerade presentskålarna från det stora bruket.

            Men den olivslipade skålen, signerad Kosta LS 2735, andas också ett njutbart konsthantverk och gör sig flott som salladsskål på ett festbord. Färgen är ganska lik den från Strömbergshyttan. Svår at fotografera med alla reflexer, ljusbrytningar och avbildningar som uppstår i glaset.

            Lever detta hantverk kvar med sådana slipare på Kosta i dag? Enligt rapport på fotobloggen här så verkar det i vart fall inte som att det finns kvar på Orrefors. Scrolla långt ner här till Blog 88-85/En kväll på glasbaren...
            Bifogade filer
            Last edited by Rebello; 2010-04-23, 12:25.

            Comment


            • Avses P 12 och P 17 med manschett P 13?

              Sladden, du skrev så här på flasktråden här om dagen om Knut Bergqvists insats på Strömbergshyttan:

              "Verkar ha varit en trevlig karl.
              Hans arbete tillsammans med Gerda eller Asta Strömberg (kommer inte ihåg vem) tycker jag bevisar hans storhet så det räcker.
              Ta bara ljusstakarna, som finns i 2 storlekar, från Strömbergshyttan! Vackra , luftiga och skira. Det är klass det!"


              Jag svarade: "Jo, Gerda var det - och ändå var detta under senare delen av hans bana. Knut var 60 år när Gerda och hennes Edvard 1933 kom tillbaka till Småland efter deras 6 år på Eda. Sedan jobbade Knut till 74 års ålder där i mästarstolen på Strömbergshyttan. I hans drivglasverkstad gjorde de det mesta av Gerdas drivna glas: allt från servisglas med ben och fot och driven kant till de skira och optikblåsta faten och ljusstakarna, de tunga skålarna och vaserna samt en del unika pjäser. I hans "verkstad" (utökad med mästarna Hilding Strand och Kjell Andersson) gjorde de restaureringen av kyrkkronan från 1700-talets Ekeberga (samt tre repliker av den, varav en på glasmuseet i Växjö) och den kandelaber och de ljusstakar (P 19-21 och P 27) som Gerda ritade, inspirerad av kyrkkronan. Samt - för att återvända till denna flasktråd: Gerdas kristallkaraffer av olika form."

              Knut Bergqvist arbetade alltså i sin mästarstol i samarbete med formgivaren Gerda Strömberg från 1933 till 1947, då han övertog uppgiften som hyttmästare efter disponenten Edvard Strömberg som hade avlidit 1946.

              Sladden, menar du någon av dessa ljusstakarna i katalogbilden?
              Jfr din tråd (som ledde mej första gången till PES via Google): http://www.precisensan.com/antikforu...das+tunna+glas
              och flera av de tunna glasen i #220 här: http://www.precisensan.com/antikforu...las#post123267

              P 17 har jag inte sett i verkligheten eller på fotobild - vore kul om någon kan visa sådan bild!
              Bifogade filer
              Last edited by Rebello; 2010-08-26, 18:42.

              Comment


              • Studioglas Strömbergshyttan i ny dräkt

                Under ett par år har man länkats till en insomnad hemsida när man har googlat på Studioglas Strömbergshyttan. Det gällde då den hemsida man hade under tiden på orten Strömbergshyttan. Här på tråden har tidigare noterats att Studioglas släckte ugnen i Strömbergshyttan och flyttade till Bergdala och ingår i Bergdala Studioglas, men behöll butiken i Strömbergshyttan, förutom den som finns på Bergdala.

                Bergdala Studioglas har nu en nydesignad hemsida: http://www.studioglas.se/ .

                Formgivarna och deras unikat: http://www.studioglas.se/webb/?page_id=112 .
                Man finner där Ulla-Carin Bergqvist, Björn Ekegren, Håkan Gunnarsson, Lars Sestervik, Astrid Gate och Anna Örnberg.

                Bilden: en vy i tidig förvintermorgon mot det gamla mästarebostället på Bergdala och med glasbruket i fonden.
                Bifogade filer
                Last edited by Rebello; 2011-04-06, 07:27.

                Comment


                • Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                  det är alltid kul att få höra information från en direktare informationskälla än pressen. men åter till gerda vad skall man säga om pjäser som fatet DUSE urnan TITANIA bonbonjären GLOB TRILOBA konfekt skålen CLARHOLM serviserna FYLGIA och BIELKE hon var ju suverän tycker JAG
                  Jag skrev också här på Strömbergstråden om att jag hade efterlyst hos Eda glasmuseum att få in sådant Gerdaglas på deras hemsida.

                  Jag blev hörsammad - sedan en tid tillbaka finns där faktiskt 3 st bildcollage med glas från Strömbergstiden:
                  http://www.edaglas.com/gallery1_2.html .

                  Comment


                  • ljusstakarna p.5 hadde jag ett par slipade i ljusblå kristall signerade eda 1939 och etiketterna kvar på båda, dom såldes så sent som för 14 dagar sedan men dom finns fotograferade och i någon tråd jag visade dom för något år sedan
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                      ljusstakarna p.5 hadde jag ett par slipade i ljusblå kristall signerade eda 1939 och etiketterna kvar på båda, dom såldes så sent som för 14 dagar sedan men dom finns fotograferade och i någon tråd jag visade dom för något år sedan
                      Nu hänger jag inte med: kurantbladet i # 261 och med ljusstaken P 5 är från Strömbergshyttan. Gerda hade flyttat från Eda 1933 och var verksam i Strömbergshyttan i Småland när hon ritade P 5, nämligen 1936/37.

                      Var de signerade "Eda 1939" och var de verkligen lika som den i min kurant? Eller skiljer det i formen och är en annan ljusstake - från Eda? Men du skriver "ljusblå kristall" och det pekar på Strömbergshyttan.

                      Comment


                      • Det här är väl vinglas av Gerda? Har de något namn? Vacker grönblå färg nästan turkos och 16 cm höga. Färgen stämmer bäst på bilden med ett glas.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                          Det här är väl vinglas av Gerda? Har de något namn? Vacker grönblå färg nästan turkos och 16 cm höga. Färgen stämmer bäst på bilden med ett glas.
                          Vet bara att de har beteckning Z 67 i kuranten, där Z står för Cocktails, Remmare, Likörskålar m.m. och att de ritades av Gerda 1941.

                          Alltid kul att se hela uppsättningar av servisglas från den bruksmiljö jag levde mitt inne i - och där jag feriejobbade med att "bära in" sådana glas till kylröret i ungdomens somrar!

                          Här ett utdrag ur min digitala kurant över Strömbergshytteglas vid Smålands museum - fotat från datorns bildskärm med kameran i makroläge.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Rebello; 2011-04-12, 12:23.

                          Comment


                          • Tack Rebello. Glasen är väldigt fina och ger en skön känsla att hålla i handen. Jag kommer att använda dem att servera vitt vin ur. Köpte dem nyligen på Norrköpings Auktionsverks nätauktion.

                            Comment


                            • Grattis och bra att du använder dem - vid kris kan man kanske komplettera från annan auktion eller lopppis.

                              PS: Ser nu att kurantens glas kan ha något lägre kupa än vad dina glas har - vad tycker du? Min kurant är inte heltäckande . . . visar sådana glas som man har i samlingarna i Växjö . . . ska maila och kolla med brorsonen som har en heltäckande kurant . . . där finns kanske kompletterande uppgifter också.

                              Men dina glas är ritade av Gerda och blåsta på Strömbergshyttan - det är säkert!
                              Last edited by Rebello; 2011-04-12, 12:52.

                              Comment


                              • Jodå mina glas ser ut att ha högre kupa. Tack för att du lägger ner tid på att kolla

                                Comment

                                Working...
                                X