Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vill bara visa nåt läckert!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Kan du inte visa en bild på LU 2035 så att jag får se är du snäll..

Och vart kan jag hitta mer info om just dessa Flamingovaser som är gjorda av denne Wiktor?

Du skriver att det blir väldigt ointressant vad innebär det i pengar?

Nyfiken blir man ju för uppenbarligen så verkar det som att jag har blivit blåst så det heter duga!

Comment

Här kommer en bild på 2 andra Flamingo vaser, den stora 38 cm hög och den lilla 25 cm hög, båda märkta Flygsfors -56 och Flamingo.
      Bifogade filer
      I’m a real mean bitch!

Comment

Bay skrev (i inlägg #4) att det inte fanns någon sådan i LU-serien, så det blir nog dessvärre svårt...

Comment

PUST!
          Och vad pratar vi för värde på dessa vaser?

Comment

Eftersom värdet är det som är mest intressanta i detta sammanhang så avstår jag att svara. Men min innebörd är hade förmålet varit omärkt eller haft den korrekta märkningen så är det mer eftertraktat på marknaden.

LU-serien byter nummer beteckning runt 2120 och blir därefter en 5 siffrig beteckning.

Comment

Nej Bay det är absolut inte det som är det viktigaste men det kunde vara kul att kanske få reda på hur mkt för mycket man har betalt.

Önskar verkligen att jag hade hittat nån info om detta nån annastans men tyvärr och fråga r inte enbart riktad till dig utan alla som kanske vet nåt om den.

Personligen så vet jag ju inte en jota.

Köpte den som en Vicke Lindstrand och fick betala en del.

Hoppas du o alla andra förstår vad det är jag vill ha fram..

Comment

Bay

Har du någon kommentar till mina 2 Flamingovaser, är det Kedelv eller Berndt som står för designen?
                I’m a real mean bitch!

Comment

Katten123.
                  Med delar av den info du fått här så kanske du skulle uppsöka säljaren igen och kräva att få häva köpet?
                  Känner med dig.
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

Comment

Då vasen inte är rätt märkt/signerad och den är nyligen inköpt bör du vända dig åter till säljaren för att häva köpet.

Under detta år har jag hitentills sett ett flertal glasföremål ute på marknaden som fått andra märkningar än vad de borde ha. Som t.ex. ett föremål av John Käll från Elme glasbruk blivit en Erik Höglund. En Bo Borgström vid Åseda glasbruk som fått Bengt Orups från Johansfors m.m. Det är tydligt att det finns ett antal personer som satt i system att märka föremål för att tjäna några hundralappar extra.

Det enda sättet att hävda sig mot detta är att återlämna föremålen till säljaren, även om det inte är denne som ligger bakom märkningen.

Uppstår det juridiska problem och något som styrker kraven så går det bra att vända sig till mig. Är av Sydsvenska Industri- och Handelskammaren förordnad besiktnings/värderingsman inom områdena glas, keramik, porslin och modern design. Speciella handlingar, intyg kan utfärdas.

Det är tråkigt att sånna här saker händer...

Tyvärr så finns det inte idag en bra glashistoria skriven om de svenska glasbruken, formgivarna, föremålen m.m. Men jag är väl en av de främsta inom detta område och bedriver bl.a. undervisning i design, bild o form, kultur och stilhistoria med inriktning mot glas. Kurser, föredrag, radioprogram bl.a. "Karlavagnen", sammarbetar med försäkringsbolag inom området svensk glas.

Maria: dina föremål är formgivna av Wiktor Berndt

Om LU 2135 existerat så skulle den varit formgiven och tillverkad 1969. Wiktor Berndts kom i produktion 1957-58.

Paul Kedelv knuten till Flygsfors 1949-1956. Wiktor Berndt 1956-1975 vid Flygsfors.

Comment

Bay

Hur är det med denna vasen, är det en Lindstrand eller ej, jag kan inte hitta den i mina priskuranter och jag tycker att märkningen ser mysko ut?

I’m a real mean bitch!

Comment

LH 1583 är en sockersats (sockerskål och gräddsnäcka) formgiven 1959.
                        LH 1503 kan jag inte hitta i boken "Svenska glasbruken" av Ricke och Thor.

Jag tycker inte vasen ser ut som ett Lindstrandsalster.
                        Gud gjorde några perfekta huvuden,
                        resten satte han hår på.

Comment

Märkningen/signaturen stämmer inte och vasen går inte att finna bland den dokumentation över Lindstrands föremål som jag innehar med ritningar.
                          Tror även i detta fall att det är ett föremål som är efter märkt av någon annan person.

Comment

Hej igen..
                            Jag bara undrar vart man kan få tag i information eller böcker om denne Wiktor Berndt. Är väldigt nyfiken på denna "Flamingo"-serie men har fortfarande inte httat nåt på nätet..

Tackara på förhand
                            Katten123

Comment

Tyvärr så finns det inte ännu någon litteratur om Wiktor Berndt, liksom det saknas över de flesta glasformgivarna i Sverige.

Han nämns i de två skrifter som finns om Flygsfors bl.a. Djärva tag vid Flygsfors och Glasrikeserien. De bör gå att låna via bibliotek.

Wiktor Berndt finns även representerad i ett flertal utställningskataloger, tidskrifter m.m.

Comment

Det finns väldigt lite skrivet om Wiktor Berndt i glasböcker och troligen ännu mindre om Flamingoserierna, det bästa du kan göra är att kontakta Bay.
                                I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                                X