Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbryllande, fascinerande glas som ständigt ändrar skepnad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Förbryllande, fascinerande glas som ständigt ändrar skepnad

Har tittat hela dagen och kvällen på dessa tre ljushållare (ja det tror jag att det är i alla fall :-) ) De är helt fascinerande, ändrar skepnad gång på gång beroende på ljuset. I grunden känns glasmassan rökfärgad eller mörkt blåtonad och sen kommer då dessa lila toner som prickar och stark blått i botten och tusentals glimrande "guldflagor".
    Jag tycker de är helt fantastiska!
    De är alla gravyrsignerade, väldigt svårt att tyda signaturen. Men det närmaste jag kommer är Huhn eller Kuhn eller Muhn, vilket ju för mig är helt obegripligt.
    Någon som känner igen dessa, eller sättet att arbeta med glaset? :-)
    Bifogade filer
    Last edited by lovis; 2018-01-26, 21:54.

Fina, kan du lägga ut en bild på märkningen
    I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
      Fina, kan du lägga ut en bild på märkningen

Jag försöker imorgon när det är ljust. Men jag tror tyvärr det är svårfångat.

Comment

Inte var det lätt att fånga den graverade signaturern, men ett försök. :-)Click image for larger version

Name:	IMG_9599.jpg
Views:	1
Size:	79,5 KB
ID:	567174Click image for larger version

Name:	IMG_9599.jpg
Views:	1
Size:	79,5 KB
ID:	567174

Comment

Hahaha, men lite god vilja kan det kanske, möjligen och vid närmare eftertanke vara Ulrica Hydman Valliens signatur "Ulrica". Men det är kanske hjärnan som spelar mig ett stort spratt? Väntar nyfiket på era eventuella svar/förslag. :-)

Comment

Fortsätter min monolog, med en undran om jag borde förflytta mig söderut mot Italien? Kan det vara Murano och då en eventuell signatur: "Venini". :-)

Comment

Ingen som vill bekräfta eller förkasta min teori om murano / venini. Jag är så nyfiken!

Comment

Svårt, lite att jämföra med https://www.google.se/search?biw=190...=1517412153787
                I’m a real mean bitch!

Comment

Tack! Jo det var just en av signaturerna som jag tyckte liknade mest. Länkar till den. Men vad tycker om stilen på föremålen, överensstämmer den med Murano? Ett om område där jag sannerligen famlar! :-) http://www.nationalantiquecentre.com...cts/aa4045.JPG

Comment

Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
                    Tack! Jo det var just en av signaturerna som jag tyckte liknade mest. Länkar till den. Men vad tycker om stilen på föremålen, överensstämmer den med Murano? Ett om område där jag sannerligen famlar! :-) http://www.nationalantiquecentre.com...cts/aa4045.JPG
                    Hej,
                    Funderade på signaturen om det kunde vara Venini men fick inte ihop det med hur de ser ut.

De är verkligen trevliga.

Medina?

Väldigt svårtydd.
                    Bifogade filer

Comment

Det var den röda jag tittade på
                      I’m a real mean bitch!

Comment

Hej Maria,

Sorry, svarade på ämnet inte din kommentar

Comment

Cenedese ingen fara

I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                            Hej,
                            Funderade på signaturen om det kunde vara Venini men fick inte ihop det med hur de ser ut.

De är verkligen trevliga.

Medina?

Väldigt svårtydd.
                            Tack för input! Kan inget om muranoglas, därför jag känner mig så vilsen. Menar du att stilen på föremålen inte går ihop med Venini? Eller missförstod jag dig? Signaturen, på den röda skålen är mer lik i verkligheten. Men ibland spelar ju hjärnan en ett spratt och får en saker som inte finns där. :-)

Comment

Ahh, det var ju lite kul att det var samma signatur vi fastnade för. Mycket svårt att se på bilderna, i synnerhet här där de dessutom blir lågupplösta. :-)

Comment

Working...
                              X