Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vad är detta? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tack alla och i synnerhet Simco!

Maurice Mnab har jag inte klurat ut trots ett frenetiskt sökande. Tror inte att mitt högst spekulativa inrop var så tokigt trots allt

M.v.h.

Comment

Lobmeyr (om det är samma företag som tillverkar lampor?) har en sida på Facebook, jag tror att många skulle uppskatta om du la in bilder på vasen där
      J. & L. LOBMEYR, Wien. 5 533 följare · 33 pratar om detta · 677 har varit här. We create fine handmade crystal & chandeliers that are appreciated by connoisseurs all over the world

Comment

Hej Wanja,

Hade jag gärna gjort men det verkar inte gå att posta på deras vägg...

M.v.h.

Comment

Jodå, du måste bara "Gilla" sidan först Och så måste du va med i Facebook, förstås.

Comment

Hej Wanja!

Såg din snygga lampa när jag sökte efter informatin om Lobmeyr.
            Den hade man ju gärna velat ha, och högt i tak förståss.

Comment

Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inlägg
              Tack alla och i synnerhet Simco!

Maurice Mnab har jag inte klurat ut trots ett frenetiskt sökande. Tror inte att mitt högst spekulativa inrop var så tokigt trots allt

M.v.h.
              Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
              Tillägg: Indischen Serie, Designad av Maurice Mnab, 1873.

http://www.flickr.com/photos/8435962@N06/3276863459
              Kul att kunna bidra!

Måste säga Grattis ännu en gång! Det är inte varje dag man får en sådan vas i sin ägo.

Bilden i länken jag citerar är fotograferad på Corning Museum of Glass, upstate New York. På deras hemsida finns intressant info om Lobmeyr´s historia. Bl.a. finns information om att företaget ställde ut på världsutställningen i Wien, 1873 och blev hyllade för den islamisk-inspirerade designen på världutställningen i Paris 1878 .
              Det finns även mycket information om det "orientaliska" glaset, som tillverkades med inspiration från flera olika länder.

Lite djupdykning för de som gillar historia:

The Tradition of the Avant-Garde: Bohemian Glass, 1820-1935
              May 19 – October 30, 2005
              West Bridge Exhibition
              The Corning Museum of Glass

Lobmeyr

J. & L. (Josef and Ludwig) Lobmeyr was the most important central European glass retailer of the 19th
              century. This company provided various Bohemian glassmakers and glass decorators with designs for shapes
              and decorations, and sold the finished glassware in its shop in Vienna. The Lobmeyr firm, which is still
              active today, was founded by Josef Lobmeyr in 1823 and continued by his sons Josef and Ludwig. It became
              particularly successful under the leadership of Ludwig Lobmeyr (1864–1902). He established a close
              relationship with the Austrian Museum of Arts and Industry, which opened in 1864, and with the teachers of
              the arts and crafts school that was attached to the museum.

Lite fördjupning:

This mosque lamp is an exquisite example of the quality craftsmanship and innovative design in glass for which the Austrian firm J. & L. Lobmeyr came to be known internationally. Lobmeyr’s Islamic-inspired designs, which were highly praised at the Paris World’s Fair of 1878, remained popular for more than half a century. Archeological excavations, studies of foreign cultures, and increasing exploration of the world sparked an interest in the acquisition of historically-based objects. Ludwig Lobmeyr (1855-1917), owner of the company, was exceedingly interested in Oriental styles and joined the Council of the Oriental Museum in Vienna in 1884. Designers of his firm created at this time objects in three different Oriental styles: Chinese-Japanese, Indian-Persian, and Moorish-Saracen. The lamp was probably designed by Franz Schmoranz (1845-1892) in association with his friend, the architect Johann Machytka (1845-1885).

Comment

Den finns även lite info på Lobmeyrs hemsida: www.lobmeyr.at
                Simco, ja visst var lampan läcker? När jag hade den så visste jag dock inte att den kom från Rupert Nikoll, det är svårt att söka info utan att ha något att gå på

Comment

Ha, ha. Söka, söka!

Har nu rättat i minna förra inlägg, design för Indisch series heter: Maurice Knab

Vase
                  J. & L. Lobmeyr; Knab, Maurice
                  Austria
                  About 1873
                  Glass, aluminum leaf
                  Overall H: 48.8 cm, Diam: 26.1 cm

Comment

Working...
                  X