den här lilla vasen blev jag glad när jag hittade den är 17.2 cm hög och har en stor fot med omvikt kant som är 7.5 cm i diameter och fint driven i mynningen som är 3.5 cm i diameter och rått puntelmärke i botten med endera slipningar för att få bort vassa kanter eller signering jag tycker mig skymta of men är inte säker den är i lätt violett glas med hänklar i klarglas.......är det någon som har någon ide om ursprung?????, själv funderar jag på ev tidig gate eller hald eller rent av ett arbete av knut bergqvist
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ett riktigt guldkorn
Collapse
X
-
harley, du skriver: - - - "eller rent av ett arbete av knut bergqvist".
Ditt "guldkorn" har vissa drag gemensamt med denna karaff som är signerad på den omvikta kantens ovansida: "K. B. Orrefors. 1927" - speciellt i kupans form - men foten är liten - den har kanten omvikt nedåt uppåt som din också ser ut att ha. Men den violetta färgen - gjordes sådan på Orrefors 1920-tal? Och den där uppåt utvidgande mynningen? Har sett flera prov på hänklar som KB har gjort, men inte med den här böjen nertill svängd utåt uppåt. Men jag har inte sett allt . . .
Ljusstakarna av KB från 1927 har den där relativt stora foten - även den med kanten vikt nedåt uppåt. Osignerad men med proveniens: gjordes i ett par till familjens julbord i villa Bergklinten 1927. Ett exemplar som Agnes Hellner fick - mörkröd - är signerad "Orrefors. 1927. K.B."
Jag är inte "karl te å" attribuera din karaff - ville bara peka på dessa likheter hos två pjäser som jag direkt kom att associera till. Andas din karaff i glasmassa och struktur verkligen Orrefors 1920-tal? Och överdelen tycker jag skenar iväg mot något modernare.
Gratulerar till fyndet!Last edited by Rebello; 2010-03-24, 18:10.
-
Här vid noden mellan skål och fot är de helt annorlunda gjorda.
(Förstår inte hur Knut har gjort här - inte tillstymmelse till skarv - allt tycks vara gjort i ett stycke - kanske därför så liten fot. Men kan man göra så? På t.ex. Kostas Château m.fl. är benet utdraget ur kuppan, men inte foten. Vad säger Hirvi?)Last edited by Rebello; 2010-03-24, 18:54.
Comment
-
hej rebello intressant läsning som vanligt när du skriver,tror du att det är en karaff? jag tvivlar den är bara 6.5 cm i diameter nere i kolven,jag kollade andra karaffer och glas av hald och gate med driven fot och nådningen påminner om den på min (skall lägga in foto i morgon) knut kanske lade extra arbete på den du visar eller så blir nådningen som på min när foten är driven större, jag tror inte den är senare än 1920 möjligen om den inte är gjord av knut att det är en sen 1800 tals vasbehandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Nej - det har du rätt i - med den mynningen och utan propp, så är det nog inte karaff.
Jfr också mina tillagda funderingar kl. 18.54 om noden på min karaff
och tillägg i inlägg nr 2 om den violetta färgen och om hänklarna.
Har månne cjf eller LasseC eller Bay Å sett något sådant som din pjäs här?Last edited by Rebello; 2010-03-24, 19:06.
Comment
-
nej jag tror det är en liten hänkelvas jag tycker den är så himla bra gjord, det blev lite galet med endera hald,gate eller knut bergqvist, det var ju i regel knut som gjorde pjäserna dom andra bara skissadebehandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
det är det med hänklarna lasse som gör att den blir cremedelacreme, den kan vara signerad jag har inte kört med pannlampa och förstoningsglas ännuUrsprungligen postat av LasseC Visa inläggLasseC säger nog ungefär som cjf. Jag tycker inte färgen stämmer med Orrefors. Det är ungefär som om glaset inte blivit riktigt avfärgat.
Vi får vänta på Bay.
Lasse
Det som jag tycker är lite underligt är att hänklarna är ofärgade.behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
Jo, Gate eller Hald ritade det mesta av vad Knut (och hans medhjälpare i hans "verkstad") gjorde hyttarbetet på under perioden 1917 - 1929. Ofta diskuterade man ritningarna på kvällarna i ritkontoret och ändrade en del moment, enligt Knuts påpekanden så att det skulle vara möjligt att utföra dem i hyttarbetet vid ugnen. På samma sätt diskuterade och samarbetade konstnärerna under trivsamma kvällar på ritkontoret med mästerblåsaren Gustaf Bergkvist och gravörerna Abels och Rydh samt med målaren/etsaren Wollmann. Gustaf har berättat: "Gate och Hald satt och ritade och vi tittade på och diskuterade om sakerna gick att göra. Vi spelade kort och drack grogg och resonerade både om det ena och det andra." Carl Hemelin var andre hyttmästare en period på 20-talet och har i Kronobergsboken 1973 gett en mustig skildring av denna samvaro på ritkontoret.Ursprungligen postat av harley Visa inläggnej jag tror det är en liten hänkelvas jag tycker den är så himla bra gjord, det blev lite galet med endera hald,gate eller knut bergqvist, det var ju i regel knut som gjorde pjäserna dom andra bara skissade
Men det finns också en hel del pjäser som Knut själv designade under hans period 1914 - 1929 på Orrefors; däribland denna karaff och ljusstakarna här - och några andra ljusstakar samt flygelglas och pokaler - några överfångsvaser och så något hundratal av de tidiga graalglasen - samt en servis tillverkad för Marshall Field i Chicago - och ett flertal udda glas. Man finner många av dessa glas i boken Kärlek till glas, Agnes Hellners samling av Orreforsglas. Här avbildas ölglaset ur Chicagoservisen.
Men - tillbaka till din fina hänkelvas, harley - det ska bli spännande att se om du finner en signering eller om Bay eller någon annan kan attribuera den. Och - vi ser fram emot bilder på de där Gate- och Haldkarafferna som du omnämner!
Comment
-
här kommer ett foto av vasen brevid gates kända lövkaraff, så man får en uppfattning om storleken på vasen, den är inte stor och ju mer jag studerar glas som knut bergqvist gjort desto mer övertygad blir jag att det är han som gjort vasen jag har studerat hänklar och nog påminner dom om knuts...sedan lade jag in foto på halds dubbelkaraff den finns i sodaglas och klarglas i två storlekar det här är den lilla och sedan en karaff av gate i bogrönt och klarglas dagsljuset nu när det är mulet ger inte exakt återgivning av kulören....jag har mycket av hald och gate skall försöka framledes ta foton men det är så tråkigt att ta foto det tar så mycket tid.... den lilla vasen tror jag inte är något dussinarbete direktLast edited by harley; 2010-03-25, 09:38.behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
-
hej Bay den är inte tung den väger exakt 115 gramUrsprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inläggDet jag skulle vilja veta är om vasen är väldigt lätt eller om den är tung!/Baybehandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.
Comment
Comment