Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Trelleborgs Glasindustri - Skånska Glasbruket - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trelleborgs Glasindustri - Skånska Glasbruket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Den var grann den! Uppdrucken i ett svep kan man tala om sjösjuka!
    Gäller att inte bli biten....
    Bifogade filer

Comment

Sjöormen i Trelleborg har sannolikt stått modell för den vasen.
      Bifogade filer
      Last edited by Polsson; 2016-03-08, 20:45.
      p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Sjöormen i Trelleborg har sannolikt stått modell för den vasen.
        Bra input, har jag inte ens funderat på.
        Lite mer info.
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
          Fyller på med en Karaff "Skippet" från Trelleborg som rymmer 0,9l.
          Hallå där,
          Jo, den där pluntan finns med i min samling, dock utan propp. Är den original? Vad säger vi om åldern, 1940-tal? Kul att få bekräftat att det är Trelleborg.
          So long...
          Har alla grogglagen med art av samma gravör. Har nog visat tidigare.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå där,
            Jo, den där pluntan finns med i min samling, dock utan propp. Är den original? Vad säger vi om åldern, 1940-tal? Kul att få bekräftat att det är Trelleborg.
            So long...
            Har alla grogglagen med art av samma gravör. Har nog visat tidigare.
            Hej Kim,

Tror proppen är original, finns en på tradera med samma.
            Köp och sälj Konstglas osignerade enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

Trevlig kväll

Comment

Polsson på lärlingsstadiet ifråga om glas från Trelleborg

Trots jag är från Trelleborg, kan jag ytterst lite om glaset, men jag har börjat så smått på en FB-sida som heter "Glaset från Trelleborgs glasbruk". Finns en bok om glasbruket, men den behandlar sortimentet ytterst lite.
              p-son

Comment

Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                Hej Kim,

Tror proppen är original, finns en på tradera med samma.
                Köp och sälj Konstglas osignerade enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

Trevlig kväll
                Hallå och tack,
                Gillar att lägga puzzel och bit för bit kommer man närmare sanningen.

Apropå, den där karaffen kan jag upplysa P-son om att Trelleborg tillverkade 12 (ordentliga) groggas med skeppsmotiv och käcka deviser. Kan någon finna namnet på gravören/konstnären blir det ännu en intressant puzzelbit...
                So long
                Kim
                Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå och tack,
                  Gillar att lägga puzzel och bit för bit kommer man närmare sanningen.

Apropå, den där karaffen kan jag upplysa P-son om att Trelleborg tillverkade 12 (ordentliga) groggas med skeppsmotiv och käcka deviser. Kan någon finna namnet på gravören/konstnären blir det ännu en intressant puzzelbit...
                  So long
                  Kim
                  Tyvärr finns det ytterst lite om modellerna och gravörerna i arkiven i Trelleborg. Kanske följde det med till Gullaskruv när de tog över. Lägger in bilden och frågan på FB-gruppen "Glaset från Trelleborg".
                  Last edited by Polsson; 2016-03-09, 19:52.
                  p-son

Comment

Hej

Får jag fråga om någon vet. Jag samlar lite på krackelerat
                    glas och då dyker naturligtvis Trelleborg upp(på loppisar...).

Flera "dubbelflaskor" från andra tillverkare har sådana där
                    korkar med mynt. Var det så att också denna "dubbelflaska"
                    kan ha haft sådana korkar?

Undrar
                    Staffan
                    Bifogade filer

Comment

Hej igen

När vi nu är nere i Skåne, så är det inte långt till Danmark.

Jag har letat och letat efter någon information om en glasskål,
                      som jag tror kommer från Danmark. Skeppet har en dansk flagga
                      tror jag?(Förlåt att jag "kastar in den här frågan i tråden)

Den är väldigt grön, ja ganska mörk gräsgrön. Om jag skulle säja
                      att min dubbelflaska från Trelleborg är "gräsgrön"(behagligt), så
                      är denna vas mycket kraftig i färgen.

Jag tror det är en souvenir från Danmark, samt att jag som barn har
                      sett sådana souvenirer vid mitt första besök.

Har någon sett liknande glas? Finns det kanske en annan förklaring
                      för jag har ett snapsglas med ett skepp och det har också en dansk
                      flagga och jag tror inte det glaset är tillverkat i Danmark.
                      Har alla skepp på glas danska flaggor?

Undrar
                      Staffan
                      Bifogade filer
                      Last edited by Staffan Kvist; 2016-03-10, 10:54.

Comment

Jag kan tyvärr inte svara på några av dina frågor, men förhoppningsvis finns det kunnigare PES-medlemmar. Att jag tycker att dina frågor är intressanta, kan jag emellertid ej förneka. "Djupgrävning" är tyvärr en bristvara numera, så kör i vind så slipper du hamna bland markstrykarna.
                        p-son

Comment

Flaggan i tppp..

Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                          Hej igen

När vi nu är nere i Skåne, så är det inte långt till Danmark.

Jag har letat och letat efter någon information om en glasskål,
                          som jag tror kommer från Danmark. Skeppet har en dansk flagga
                          tror jag?(Förlåt att jag "kastar in den här frågan i tråden)

Den är väldigt grön, ja ganska mörk gräsgrön. Om jag skulle säja
                          att min dubbelflaska från Trelleborg är "gräsgrön"(behagligt), så
                          är denna vas mycket kraftig i färgen.

Jag tror det är en souvenir från Danmark, samt att jag som barn har
                          sett sådana souvenirer vid mitt första besök.

Har någon sett liknande glas? Finns det kanske en annan förklaring
                          för jag har ett snapsglas med ett skepp och det har också en dansk
                          flagga och jag tror inte det glaset är tillverkat i Danmark.
                          Har alla skepp på glas danska flaggor?

Undrar
                          Staffan
                          Hallå Staffan,
                          Har sett dessa glas tidigare och möjligen är dom tillverkade i Trelleborg och visst tillhör dom souveniravdelningen.
                          Skepp har jag sett många, alltid med nationsflaggan i aktern. I topp förde man destinationsflagg. Det här visste kanske inte glasmålaren, men jag betvivlar inte att dom mellanlandat i Danmanrk... so long...
                          Kim

Comment

Hej Polsson

Tack för dina vänliga ord.

Jag tänkte så här ang. "dubbelflaskan". Med den rubriken på
                            den här "tråden" tittar nog flera intresserade av glas från
                            Trelleborg( som ju också är känt för sitt krackelerade glas) och
                            då är det möjlight att någon, som har en "komplett" dubbelflaska
                            också skall titta på "tråden"...och kanske kan berätta hur korkarna
                            skulle se ut. De flesta av de krackelerade dubbelflaskor jag har, har
                            ett mynt(Skansen) eller en metallskiva(Danvikshyttan).

Hej Kim

Tack, det var intressant, att flaggan i topp, inte är nationalitetsflaggan.
                            Det tänkte jag inte på(som gammal göteborgare).

Dock, den "danska" vasen/skålen är som du skriver, säkert en souvenir
                            också därför att den inte är så "bra" tillverkad. Det finns ganska stora
                            hopsmälta sprickor och i Trelleborg var glasblåsarna mycket mer hantverks-
                            kunniga, tänker jag.

Jag var på besök i en "glasverkstad" i Sickla, där en ung glasblåsare under
                            utbildning, blåste och gjorde en liten fin krackelerad sockerskål åt mig och
                            vid en jämförelse är den "danska skålen" ett hastverk egentligen.

Så, skålen/vasen gjordes säkert enbart för souvenirförsäljning.
                            Men var och var det i Danmark, undrar jag?

Snapsglaset vet jag eg. inget om. Men jag noterade, att av de skepp på glas
                            jag har, har båda rödvita flaggor.

Hälsar och tackar
                            Staffan
                            Last edited by Staffan Kvist; 2016-03-10, 23:44.

Comment

Working...
                            X