Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trelleborgs Glasindustri - Skånska Glasbruket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Trelleborgs Glasindustri - Skånska Glasbruket

Trots att jag tillhör lokalbefolkningen i "Porten mot kontinenten" - Trelleborg - och har ett häfte på 135 sidor tryckt 1988 om rubricerade glasbruk, är mina kunskaper om glaset näst intill försumbara. Häftet ger ingen större information om glaset. Också till min fråga.

Finns det andra storlekar på de röda vaser jag köpte på Tradera?
    Det stora vasen är 24 och den lilla 12 cm
    Bifogade filer
    p-son

Skånska Glasbruket var helt nytt för mig också.
    Hittade denna märkliga lilla pjäs idag. Vad är det och varför?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Hmm, här trampar du på en öm tå, för entusiasterna är oense. Jag skulle vilja hävda att denna är formgiven av Arthur Percy för Gullaskrufs glasbruk, har två likadana i ametist och en ritningskopia (som dock inte är numrerad). Eftersom den har denna etikett blir teorin att den tillverkats i Trelleborg under tiden Gullaskruf var ägare. Har dock inga hårda bevis (än), och det finns minst en klok kännare som är skeptisk till dessa teorier...

Comment

Visste inte att jag trampade överhuvud taget-
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Är den tänkt som ett likör/snapsglas eller?
          Konfucius

Comment

ett förbaskat snyggt glas vem än designern är det är nog tänkt att man kan vända det vilket som och dricka ur,nu har du ju nåt att leta efter att få en komplett uppsättning jädrar i min lilla låda vad snyggt
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Har svårt att tänka mig att det är avsett som servisglas, snarare ett blomglas av något slag. Har en runt 20 cm hög, och den passar verkligen inte som dricksglas...

Comment

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                Har svårt att tänka mig att det är avsett som servisglas, snarare ett blomglas av något slag. Har en runt 20 cm hög, och den passar verkligen inte som dricksglas...
                men cjf är du fin i kanten det är ju ett perfekt glas för en sval skogsstjärnan
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

10 cl kluckflaska

Kunde inte motstå denna kluckaflaska från Trelleborgs Glasindustri. Den är förträfflig
                  av två orsaker: 1) Kostade endast 40 kronor, 2) Den är en perfekt "lommeflaska" för mig
                  eftersom min späda lekamen inte tåler större mängder starksprit.

Skål, tamejfan!
                  Bifogade filer
                  p-son

Comment

Trevlig måbradagenefterflaska Polsson
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                      Trevlig måbradagenefterflaska Polsson
                      Hirvi
                      För dem som fixar det, ja, men dagen efter har jag aldrig klarat av.
                      p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        För dem som fixar det, ja, men dagen efter har jag aldrig klarat av.
                        Men med denna lilla kluckis går det vägen
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Remmare h 18,5 cm med dekor vinranka från trelleborgs glasindustri

Trelleborgs glasindustri gick i konkurs år 1955 och då köpte ingenjörerna William Stenberg och Lennart Andersson i Gullaskruv samt doktorn Rolf Jönsson i Malmö fabriken med alla inventarier. Fabriken döptes om till Skånska Glasbruket. Efter två år lades verksamheten ner. Och nu till mina frågor:
                          1) I en annan tråd nämndes det att Gullaskruv tillverkade remmare med samma dekor , efter att Trelleborgs lagts ner, och att dessa remmare hade tillsluten fot ( Trbg:s remmare är öppna ända upp till kupan. Stämmer det?

2) Ibland nämns Reijmyre ifråga om remmare. Hade de samma mönster, vinranka, och hur var foten på dessa.

Är naturligtvis mycket tacksam för svar!
                          Bifogade filer
                          p-son

Comment

Hirvi med denna flaska "Skippet" blir det tufft..

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                            Men med denna lilla kluckis går det vägen
                            Hirvi
                            Fyller på med en Karaff "Skippet" från Trelleborg som rymmer 0,9l.
                            Bifogade filer

Comment

Den var grann den! Uppdrucken i ett svep kan man tala om sjösjuka!
                              p-son

Comment

Working...
                              X