Ursprungligen postat av TinaSand
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
FM Konstglas Ronneby / Marcolin
Collapse
X
-
-
Comment
-
Mkt fin R 7 och vad kul att få se en i svart, bara att lyfta på hatten och gratulera!Ursprungligen postat av Cenedese Visa inläggHär kommer den, inte för många gissningar.
Signerad, Marcolin Sweden R7.
I silver katalogen finns den men bara i två färgkoder, transparent och fjäder sfumato.
Så lite roligt att hitta den helsvart.
Stor, tung o fin i perfekt skick.
Mvh Skogens
Comment
-
.
Det var ett tag sedan, och många fina föremål har dykt upp i tråden. Grattis till alla nya inköp!
R-7 i svart.Ursprungligen postat av Cenedese Visa inläggSignerad, Marcolin Sweden R7.
I silver katalogen finns den men bara i två färgkoder, transparent och fjäder sfumato.
Så lite roligt att hitta den helsvart.
Stor, tung o fin i perfekt skick.
Det var intressant och nytt för mig. Jag visste inte att den fanns i helsvart så tack för visningen!
ArtikelnummerUrsprungligen postat av Skogens Visa inläggHej!
Har även fått en ganska stor fin svan i neodym, som jag verkligen hade uppskattat hjälp att få identifierat modell-nr på! Trodde först att det kunde vara en D 41, men stjärten stämmer inte och denna påminner då mer om M 303 i "stjärtformen"..
Tar tacksamt emot tips och tankar!
Om man tittar i Silverkatalogen så får man en tidsbild från just den perioden. Man kan inte utgå ifrån att Silverkatalogen speglar produktionen t.ex. 10 år eller 20 år tidigare.
Artikelnummer/färgkombinationer kommer och går. Det har under åren funnits svanar i olika modeller/färger med olika artikelnummer.
Rent allmänt. Men visst finns det långkörare under åren. T.ex. M-250 Pippi men då får man komma ihåg att olika tidsperioder har sina typiska färger. En blå Pippi skiljer sig tidsmässigt från en grå effekt/sfumato Pippi.
Silverkatalogen daterar jag runt 1983, din svan bör vara slutet 1960-tal/början 1970-tal. Det ser ut som en M-300.
Comment
-
Stort tack för info och bilder Alegni!Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
Jag försöker katalogisera alla mina modeller, så uppskattar verkligen hjälpen med identifikation.
Det är också mkt intressant att se och lära sig skillnaderna på de olika modellerna!
Har fått några fantastiska fiskar i hyllorna och som jag önskar hjälp att identifiera och säkerställa modell-nr på!
Jag tror att det är, från vänster: B-673 och C 765, men de sista 2 har jag ingen aning om och hade verkligen uppskattat hjälp med!
Min C 765 (delfin?) var ännu häftigare än jag vågat hoppats på och jag tycker den är helt fantastisk! Det gäller även den tredje fr.v och hitills okända fisken med slipad nos.
Jag visade nyligen en måsunge och har nu fått tag i båda föräldrarna till den.
Jag hade en C 764 på ca 1.9 kg sedan tidigare och har nu lyckats få tag i ett signerat ex på 2.5 kg, som dessutom är lite mer färgrik och även bär etikett.
Försökte få ett trevligt kort på nya måsen ihop med ett knippe fiskar i glada färger, som kontrast till det svartvita på fågeln.
Men det gick givetvis inte alls som tänkt och samtliga skrämdes genast bort när måsen närmade sig. (Skall mata fiskarna med "latmask" ikväll och göra ett nytt försök imorgon ist..)
Ha det gott allesammans!
Mvh Skogens
Comment
-
Ursprungligen postat av Zeruel Visa inläggFina fisken!
Här har du artikelnummer på dina fiskar (och vattenlevande däggdjur).
Mycket stort tack för hjälpen Zeruel!
Mvh Skogens
Comment
-
Hej igen!
Igår fick jag ett mkt efterlängtat paket från Polen!
Men jag slapp dock vänta så länge iaf, säljaren skickade på eget initiativ med "UPS", så det tog bara ca 4 dagar och jag blev väldigt förvånad när paketet plötsligt låg utanför dörren då jag kom hem!
Föremålen var oerhört välembalerade, separat paketerade och hade nog klarat både krig och andra katastrofer på vägen (eller kanske även överlevt en leverans med Postnord..)
Det är verkligen roligt att kunna lämna så här positiva erfarenheter iaf!
Så här är nu mina 3 saknade pusselbitar i silver!
Blev verkligen positivt överraskad när de kom fram i ljuset och jag fick se dem på nära håll, päronet var riktigt "välfylld" och alla 3 var i fantastiskt skick!
Tyvärr är det bara äpplet som är signerat (FM Ronneby sweden B 632) och endast ägget som bär etiketter.
Jag vore ytterst tacksam för hjälp med modell-nr på äggen!
Avrundar med en samlingsbild på "pusslet" och passar även på att visa en ljuvlig trio, genom att låta 3 underbara B 632 få visa upp sig tillsammans!
Sedan har jag även en liten fågel i samma gyllene tema, som jag också hade uppskattat hjälp att få identifierat!
Avslutar med min hitills största och tyngsta pjäs! Höjd 42 cm, bredd 27 cm, fotens bredd 19 cm, vikten vet jag tyvärr inte, för min våg klarar bara max 5kg)
Jag har sett en likadan på nätet, fast då utan sockel och denna sockeln är nog säkerligen pålimmad i efterhand.
Ser väl även lite konstigt ut när en modell som har fot, står på en sockel..?
Nu är den ju dessutom brun, men jag hade nog ev dragit samma slutsatser även om den var svart.
Tips på hur jag får bort sockeln, eller tankar kring den öht, mottages tacksamt! Ev är den kanske lite instabil och därför har det limmats på en sockel, så då kanske den också bör sitta kvar? (Även om jag gärna vill ha föremålen helt orginal, så vill jag absolut inte riskera att den går sönder, oavsett tillvägagångssättet)
Jag har en referensbild sparad från tråden, på en segelbåt (B 638) som står på en mkt lik sockel och jag funderar även på om det bara är tillfälligheter..? (Minns tyvärr inte vem det var som postade bilden/inlägget..)
Även här hade jag verkligen uppskattat hjälp med modell-nr på hajskulpturen och/eller om någon har mer info om den!
Har sett en del olika modeller som liknar den ganska mkt, men då är det 1 haj på eller utan fot/ våg.
Har tex funderingar kring en variant/"modell-släkting" av B-783, som Gaspadins haj och inlägg nämner här i tråden 2010: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post162967
Avslutar med en tema-bild i mörk ton och klarglas.
Mycket tacksam för svar, tankar, tips och råd!
Mvh SkogensLast edited by Skogens; 2018-10-06, 15:34.
Comment
-
Skogens, stort grattis till alla föremål!
Ägget hittar du här, inlägg 4175Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggJag vore ytterst tacksam för hjälp med modell-nr på äggen!
När du har undringar behöver vi se samma detaljer som du ser!Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggAvslutar med min hitills största och tyngsta pjäs! Höjd 42 cm, bredd 27 cm, fotens bredd 19 cm, vikten vet jag tyvärr inte, för min våg klarar bara max 5kg)
Jag har sett en likadan på nätet, fast då utan sockel och denna sockeln är nog säkerligen pålimmad i efterhand.
Ser väl även lite konstigt ut när en modell som har fot, står på en sockel..?
Nu är den ju dessutom brun, men jag hade nog ev dragit samma slutsatser även om den var svart.
Lite fler bilder skulle uppskattas, tack!
Nu visar du väldigt lite av sockeln, den kommer knappt med på bilderna.
Det är jättebra om det klart och tydligt framgår på bild att det har suttit en skylt framtill på sockeln.
Det är också intressant att se att det faktiskt ser ut att vara en signering undertill på botten, dvs. på glasets undersida.
Comment
-
Ursprungligen postat av alegni Visa inläggSkogens, stort grattis till alla föremål!
Ägget hittar du här, inlägg 4175
När du har undringar behöver vi se samma detaljer som du ser!
Lite fler bilder skulle uppskattas, tack!
Nu visar du väldigt lite av sockeln, den kommer knappt med på bilderna.
Det är jättebra om det klart och tydligt framgår på bild att det har suttit en skylt framtill på sockeln.
Det är också intressant att se att det faktiskt ser ut att vara en signering undertill på botten, dvs. på glasets undersida.
Verkligen stort tack Alegni!
Ja absolut! Blev lite stressigt och oroligt med både småbarn och föremål på golvet..
Hade faktiskt glömt bort att jag sett spår efter skylt, eller dylikt, fantastisk blick du har!
Det finns även ett märke på undersidan.
Jag tyckte och trodde också att det såg ut som en ev signering när jag såg bilder på den innan köpet och frågade även säljaren om det, men den var osignerad enligt honom och jag kunde inte konstatera något annat, mer än att den är limmad och det är svårt att avgöra vilka detaljer som beror på vad..
Men nu väckte du liv i den tanken igen och jag skickar lite bilder så du och andra själva kan bedömma!
Om det är en signering, så borde den näst sista bilden vara från rätt håll, bortsett från att det är spegelvänt. Tyvärr var det svårt att få skärpa.
De första 2 bilderna borde bli upp och ner isf, eller vad tror du/ni..? De är tagna rakt framifrån, ovanför "skylten".
Än en gång, stort tack Alegni och verkligen imponerande att du såg de detaljerna!
Måste verkligen skaffa en riktig kamera, man blir hämmad på så många sätt nu och här hjälper verkligen varenda liten detalj!
Så ursäkta kvalitén och alla övriga brister! Är medveten om att det finns gott om sådana även bakom kameran också..
Mvh!Last edited by Skogens; 2018-10-06, 20:23.
Comment
-
Ursprungligen postat av Skogens Visa inläggJag tyckte och trodde också att det såg ut som en ev signering när jag såg bilder på den innan köpet och frågade även säljaren om det, men den var osignerad enligt honom och jag kunde inte konstatera något annat, mer än att den är limmad och det är svårt att avgöra vilka detaljer som beror på vad..
Men nu väckte du liv i den tanken igen och jag skickar lite bilder så du och andra själva kan bedömma!
Om det är en signering, så borde den näst sista bilden vara från rätt håll, bortsett från att det är spegelvänt. Tyvärr var det svårt att få skärpa.
De första 2 bilderna borde bli upp och ner isf, eller vad tror du/ni..? De är tagna rakt framifrån, ovanför "skylten".
Tack för fler bilder. Det var lite lurigt. Men du har ju föremålet framför dig så du kan avgöra vad som är vad undertill. Men nej, nu tycker jag inte att det ser ut att vara någon signering under.
Hur det ligger till med denna sockel är omöjligt att säga. Det kan vara en privat grej, eller så har glasbruket (på kundens begäran) hjälpt till i detta fall? Man kan bara gissa hej vilt!
Själv har jag inte så mycket att visa upp men lite upplysta kan vi väl bli ... för här kommer en ljusstake.
Comment
-
Tack, nej jag tror inte heller det finns någon signering. Jag har tyvärr ont om signerade modeller i klarglas, men annars hade jag gärna testat och sett hur väl en signering faktiskt syns mot en träsockel.Ursprungligen postat av alegni Visa inläggTack för fler bilder. Det var lite lurigt. Men du har ju föremålet framför dig så du kan avgöra vad som är vad undertill. Men nej, nu tycker jag inte att det ser ut att vara någon signering under.
Hur det ligger till med denna sockel är omöjligt att säga. Det kan vara en privat grej, eller så har glasbruket (på kundens begäran) hjälpt till i detta fall? Man kan bara gissa hej vilt!
Själv har jag inte så mycket att visa upp men lite upplysta kan vi väl bli ... för här kommer en ljusstake.
Dock skulle väl en befintlig signering ha förhindrat pålimmningen öht, kan jag tycka..
Mkt fin stake Alegni! Det är något jag saknar nu när det närmar sig jul och advent bör givetvis firas i skenet från en FM.
Här har det simmat in en signerad fjällgrå B 878, den är ca 29 cm lång och väger ca 1.4 kg. Sitter också en ganska hårt ansatt "Studio line flagg-etikett" på.
Mvh SkogensLast edited by Skogens; 2018-10-15, 19:20.
Comment
Comment